۲۸ آبان ۱۳۹۵، ۱۱:۱۱
کد خبر: 82313119
T T
۰ نفر
استاندار ایلام: خدمات مورد نیاز زائران در مرز و شهر مهران سازماندهی شده است

ایلام - ایرنا - استاندار ایلام گفت: هم اكنون مشكلی از بابت پذیرایی، اسكان و تامین اتوبوس برای انتقال زائران در پایانه مرزی و شهر مهران و مسیرهای خروجی این شهرستان وجود ندارد و خدمات مورد نیاز سازماندهی شده است.

محمدرضا مروارید روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار كرد: سازماندهی خوبی از سوی هشت كمیته زیر مجموعه ستاد اربعین استان ایلام برای تسریع و تسهیل در ارائه خدمات مورد نیاز زائران باز گشته از عتبات عالیات در شهرستان مهران انجام شده است.
وی افزود: از نظر امكانات برای اسكان و پذیرایی از زائران چه آنهایی كه از عتبات عالیات باز می گردند و چه آنهایی كه همچنان در مهران منتظر باز شدن مرز و خروج از كشور هستند، در این شهرستان مرزی نداریم.
مروارید با بیان اینكه بدلیل به بسته شدن مرز از سوی طرف عراق، امكان خروج زائران برای شركت در آیین اربعین در كشور عراق وجود ندارد، گفت: از مردم می خواهیم به این مرز مراجعه نكنند و در صورت تمایل برای خروج از كشور به دیگر مرزها بروند.
رئیس ستاد اربعین استان ایلام یادآور شد: از روز گذشته و بدنبال بسته شدن مرز مهران با تصمیم مقامات عراقی، نیروی انتظامی از طریق بلندگوهای سیار از زائران حاضر در این مرز می خواهد كه پایانه را ترك و به شهرهای خود باز گردند ولی متاسفانه مردم كمتر به توصیه های پلیس توجه می كنند لذا همچنان شاهد حضور جمع زیادی از زائران در مرز و راه های منتهی به پایانه مهران هستیم.
وی اضافه كرد: برای بازگشت زائران از عتبات عالیات نیز تدابیر مناسب اتخاذ شده تا مردم به سهولت از مهران خارج شوند كه برای این منظور اتوبوس هایی در پایانه بركت جهت انتقال زائران به شهرهای مبدا پیش بینی شده است.
استاندار ایلام افزود: حدود 50 درصد زائرانی كه از مرز مهران خارج شدند با وسایل نقلیه شخصی آمده اند كه این افراد پس از ورود به كشور با كمترین معطلی از مهران خارج می شوند و برای آن دسته از زائران فاقد وسیله نقلیه نیز سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای اتوبوس پیش بینی كرده است.
وی اظهار كرد: سپاه و ارتش به سازمان راهداری قول داده اند با توجه به وضعیت مطلوب لجستیكی خود، تعدادی اتوبوس برای جابجایی و انتقال زائران از مهران به این منطقه اعزام كنند كه در این صورت مشكل خاصی هم برای جابجایی زائران نخواهیم داشت.
مروارید از نیاز به چهار هزار دستگاه اتوبوس برای انتقال روزانه زائران ورودی به كشور در روزهای آینده خبر داد و گفت: اگر سپاه و ارتش همكاری كنند با كمترین مشكل زائران به شهرهای خود باز خواهند گشت البته سازمان راهداری نیز اعزام تعداد زیادی اتوبوس به این مرز را در دستور كار دارد كه از هم اكنون تعدادی در پایانه بركت حضور دارند.
به گفته وی، از نظر اسكان، پذیرایی، آب و مواد غذایی برای تامین نیازهای اولیه زائران مشكلی نداریم بطوری كه شب گذشته اكثر زائرانی كه در شهر و پایانه مرزی مهران بودند از سوی موكب ها، ایستگاه های صلواتی و دستگاه های خدمات رسان دولتی با مشاركت مردم پذیرایی شدند.
وی یادآور شد: حتی آن دسته از زائرانی كه در بیابان های مسیر مهران - دهلران نیز حضور داشتند با كمك مردم و دستگاه های خدمات رسان سازماندهی شده و آب و مواد غذایی در اختیارشان قرار گرفت.
استاندار ایلام تاكید كرد: در مسیرهای خروجی از شهر مهران نیز با استقرار تانكرهایی آب مورد نیاز در اختیار زائران قرار می گیرد ضمن اینكه موكب های مستقر در مسیر نیز با مشاركت مردم از زائران پذیرایی می كنند.
مروارید ضمن توصیه به مردم برای خروج از پایانه مرزی و شهر مهران و اینكه این افراد زیارت عتبات عالیات را به موقع دیگری موكول كنند، از افرادی كه قصد عزیمت به كربلای معلی دارند خواست به مرزهای شلمچه و چذابه مواجعه كنند چون مرز مهران از سوی طرف عراقی بسته است و فقط برای ورود زائران به كشور باز است.
براساس اعلام مسئولان ستاد اربعین استان ایلام تا روز گذشته بیش از یك میلیون زائر از مرز بین المللی مهران وارد كشور عراق شدند و فرآیند بازگشت زائران نیز آغاز شده و تاكنون بیش از 200 هزار زائر وارد كشور شده اند.
مرز مهران در 95 كیلومتری جنوب غربی ایلام بدلیل كوتاهی مسیر و نزدیكی به شهرهای مذهبی عراق و امنیت مطلوب، مهمترین كانون تردد زائران به عتبات عالیات محسوب می شود.
خبرنگار: مجید سلیمانی
9002