۲۹ آبان ۱۳۹۵، ۱۱:۴۳
کد خبر: 82314246
T T
۰ نفر
توصيه هاي كشاورزي با توجه به افت شديد دما در خراسان شمالي

بجنورد- ايرنا- معاون بهبود توليدات گياهي اداره كل جهاد كشاورزي خراسان شمالي گفت: با توجه به سرمايي كه روزهاي يكشنبه و دوشنبه هفته جاري حادث مي شود كشاورزان استان در خصوص كشت هاي پاييزه بايد بيشتر مراقبت كنند.

محمدجواد تشكري شنبه در گفت و گو با ايرنا اظهار كرد: اگر چنانچه گوجه فرنگي، سيب زميني و ذرت علوفه اي در برخي نقاط جمع آوري نشده است حتما امروز جمع آوري كنند.
وي گفت: همچنين براي كشت پاييزه گندم، جو و كلزا مراقب باشند و اگر لازم است آبياري درست انجام دهند و مواظب يخ زدگي سيستم هاي آبياري باشند و حتما با توجه به خسارت هاي سرما در نظر داشته باشند كه محصولا بيمه شوند.
معاون بهبود توليدات گياهي اداره كل جهاد كشاورزي خراسان شمالي گفت: هم اكنون بيشتر نگراني ما از سرما براي زراعت است زيرا كه كشت پاييزه مثل كلزا، گندم و چغندر قند ممكن است به مرحله مقاومت نرسيده باشند كه در اين خصوص مشكل و انتظار خسارت را داريم.
تشكري با بيان اينكه كشاورزن بايد آمادگي لازم براي يخبندان هاي زمستانه را داشته باشند افزود: از الان بايد اصول فني هرس را رعايت كنند و در خصوص چرخه مبارزه با آفات و بيماري آمادگي داشته و براي رنگ كردن تنه درخت با مواد شيميايي كه توصيه مي شود چند تا كاربرد دارد، انعكاس نور و مبارزه با آفات و بيماري ها صورت گيرد.
وي گفت: از الان درخت ها براي باغباني وارد خواب مي شوند كه كشاورزان كارهايي كه در زمستان لازم است را بايد حتما انجام دهند.
32 گونه زراعي در سطح 307 هزار هكتار از كشتزارهاي خراسان شمالي كشت مي شود.
استان خراسان شمالي 344 هزار هكتار عرصه كشاورزي دارد كه افزون بر 300 هزار هكتار آن اراضي زراعي و حدود 40 هزار هكتار باغ است.
6042/7186 خبرنگار: فاطمه مقدسي باجگيران** انتشاردهنده: سيدحسين قدسي