۲۹ آبان ۱۳۹۵، ۱۳:۲۳
کد خبر: 82314466
T T
۰ نفر

آغاز حركت كاروان نمادين اسراي كربلا در بابل

۲۹ آبان ۱۳۹۵، ۱۳:۲۳
کد خبر: 82314466
آغاز حركت كاروان نمادين اسراي كربلا در بابل

ساري - ايرنا - حركت كاروان نمادين اسراي كربلا در آستانه اربعين حسيني براي سيزدهمين سال متوالي صبح امروز شنبه از آستانه امامزاده قاسم (ع) بابل به حركت در آمده است .

امسال برخلاف سال هاي گذشته ، حركت كاروان در يك روز باراني همراه با آبگرفتگي معابر شروع شد ، با اين وصف بارش باران هم نتوانست از عشق مردم بكاهد و حركت كاروان نمادين اسراي كربلا را متوقف كند.
اين كاروان پس از پيمودن 40 منزلگاه ، ظهر فردا يكشنبه همزمان با اربعين حسيني به كيه اعظم درونكلاي غربي بابل مي رسد .
امسال درهم آميختگي اشك آسمان و اشك مردم عزادار جلوه ويژه اي به حركت كاروان نمادين اسراي كربلا در بابل داد.
عزاداران حسيني صبح امروز از نقاط مختلف شهرستان بابل و استان مازندران با تجمع در آستانه امامزاده قاسم (ع) ، ابتدا به نوحه خواني و سينه زني پرداختند و سپس كاروان اسرا را براي پيمودن مسير تا تكيه اعظم درونكلاي غربي بدرفه كردند.
درونكلاي غربي از تواقع بخش بابلكنار و مسافت آن با امامزاده قاسم بابل هم 20 كيلومتر است .
به حركت در آمدن اين كاروان كه برخي از همراهان آن پياده و برخي نيز سوار بر اسب و شترند ، يادآور حركت اسراي كربلا به سرپرستي حضرت زينب كبري (س) است و همراهان اين كاروان نمادين سرگذشت جانگداز ورود اسراي كربلا به شام و ظلم و ستم رفته بر خاندان نبوت در واقعه كربلا را روايت مي كنند .
كاروان اسراي نمادين كربلا در بابل با پوشش سبز ديده مي شوند و سربازان نمادين يزيد با پوشش قرمز و در دست داشتن سرنيزه آنان را همراهي مي كنند.
دهها نفر از مردان ، زنان و كودكان اين كاروان را به همراه سرهاي نمادين بريده 18 تن از شهداي دشت نينوا همراهي مي كنند و عده اي نيز در بخش هايي از مسير عبور كاروان ، با پذيرايي از كاروانيان و پيوستن به آن ، عشق و ارادت خالصانه خود را به اهل بيت عصمت و طهارت(ع) نشان مي دهند.
اهالي روستاهاي مسير عبور كاروان ، از كاروانيان با دود كردن اسپند و قرباني كردن گوسفند استقبال و با پهن كردن سفره ناهار و شام و پخش نذورات مانند ؛ شله زرد، خرما ، حلوا و شير پذيرايي مي كنند.
كاروان نمادين اسراي كربلا ظهر اربعين هر سال با استقبال چندين هزار از مردم منطقه و گاهي از نقاط ديگر كشور وارد مسجد اعظم درونكلاي غربي بابل مي شود و آئين نوحه خواني همراه با سينه زني و زنجير زني با حضور پرشور عزاداران حسيني در اين مكان برگزار مي شود.
برپايي آئين تعزيه و ناهار دهي از ديگر برنامه هاي عزاداران حسيني در حسينيه اعظم روستاي درونكلاي غربي هنگام ورود كاروان نمادين اسراي كربلا است .
برگزاري آئين عزاداري محرم در روستاي درونكلاي غربي و شرقي قدمتي بيش از 500 سال دارد و از دهه اول اين ماه آغاز مي شود و در سه روز تاسوعا ، عاشورا و اربعين حسيني به اوج مي رسد.
همه ساله در روز تاسوعاي حسيني دهها دسته عزاداري در قالب هيات هاي مذهبي از اقصي نقاط شهرستان بابل به حسينيه درونكلاي غربي مي روند و هر خانوار در اين روستا با پخت غذا ، از دهها تن از عزاداراني كه از اقصي نقاط شهرستان و استان به آنجا مي روند ، پذيرايي مي كنند.
بعضي از سال ها آمار عزاداراني كه به اين روستا مي روند به 50 هزار نفر مي رسد .
روستاي درونكلاي شرقي بابل هم در روز عاشوراي حسيني پذيراي دسته هاي عزاداري و عزاداران از نقاط مختلف مازندران است .
خبرنگار: زينب حبيب پور گودرزي ** انتشار دهنده : حسن فلاحتي
7328/1654