«اعجاز اشک» در عزای حسینی +فیلم

۵ مرداد ۱۴۰۲، ۲۱:۵۰
کد خبر: 85182588
«اعجاز اشک» در عزای حسینی +فیلم

ساری - ایرنا - روایت زندگی و سیره سالار شهیدان اباعبدالله الحسین (ع)، سراسر پندآموز است و زیبایی خاص خودش را دارد؛ این اصول اخلاقی زمانی که در قالب روایت دلدادگی و اشک ابراز شود شیرین تر است و بیشتر هم به دل می‌نشیند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، در ایام عزای حسینی تمامی اقشار و گروه‌های مردمی در تب و تاب اجرای هرچه باشکوه تر این آیین و عرض ارادت به مقام شامخ امام حسین (ع) هستند.
شامگاه پنجشنبه همزمان با شب عاشورای حسینی، تکایا و حسینیه‌های استان مازندران میزبان دلدادگان ائمه اطهار(ع) بود که با حمایت استانداری و سازمان تبلیغات اسلامی در ۲۲ شهرستان در حال برگزاری است.

«اعجاز اشک» در عزای حسینی +فیلم

مازندران به عنوان خاستگاه نخستین حکومت علوی، مردمی دلداده و شیدا نسبت به اهل بیت (ع) دارد و مردم این استان هر سال در عزاداری امام حسین (ع) و یاران با وفایش، در ماه محرم آیین‌های خاصی برگزار می‌کنند.

آیین‌های عزاداری ماه محرم در نقاط مختلف استان مازندران تا حدودی مشابه است و در هر منطقه این آیین‌ها در تلفیق با فرهنگ بومی و محلی رنگ و بوی خاصی به خود می‌گیرد.

برپایی پرچم عزای حسینی در سر در منازل و خیابان‌ها و کوچه‌ها، مراسم روضه خوانی و عزاداری، دسته روی ها و برپایی عزای حسینی و اطعام از جمله نقاط مشترک عزای حسینی در جای جای این دیار سرسبز است.

«اعجاز اشک» در عزای حسینی +فیلم

آیین‌های سنتی و بومی عزاداری امام حسین (ع) و یارانش سابقه طولانی در مناطق مختلف استان مازندران دارد که نسل به نسل از گذشتگان به جوانان و نوجوانان زمان فعلی منتقل شده است و با شور و گداز خاص در قالب هیات‌های مذهبی و عزاداری در مساجد و حسینیه‌ها برگزار می‌شود.
اگرچه امروزه برخی از آیین‌ها و سنت‌های قدیمی همچون چاووشی خوانی، تعزیه خوانی، جوشی خوانی، جارزدن و بر طبل کوبیدن تا حدودی در مناطق شهری از بین رفته است، اما در نقاط روستایی با اندکی تغییر نسبت به گذشته، همچنان زنده است و برگزار می‌شود.
روضه خوانی ها، اطعام، علم گردانی، علم بندان، پخش نذورات، کرپ زنی و تشت گذاری از جمله آیین‌های ویژه تاسوعا و عاشورا در مازندران است که به صورت گسترده و همراه با شور و شعور حسینی در تمامی مناطق استان برپا می‌شود.
در این پیوند اجتماع بزرگ عزاداران حسینی مازندران همزمان با نهمین روز از ماه محرم و تاسوعای حسینی در محدوده امامزاده قاسم امروز هم (ع) بابل برگزار شد.

«اعجاز اشک» در عزای حسینی +فیلم

این مراسم معنوی که در قالب یک برنامه منسجم با حضور هیات‌های مذهبی از سراسر شهرستان و با حضور گسترده و پرشور زن و مرد پیر و جوان همراه بود در محدوده آستانه امامزاده قاسم (ع) بابل برگزار شد.

اجتماع بزرگ عزاداران حسینی هر ساله همزمان با تاسوعای حسینی با محوریت شهرستان بابل در مازندران برگزار می‌شود.

مراسم امسال با استقبال پرشور مردم به خصوص نوجوانان، جوانان پرشورتر از سال‌های گذشته برگزار شد و یاد و نام شهدای والا مقام دشت کربلا گرامی داشته شد.

عزاداران حسینی نماز ظهر تاسوعا را در آستانه امامزاده قاسم (ع) بابل به جماعت اقامه کردند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha