۳۰ آبان ۱۳۹۵، ۱۰:۰۱
کد خبر: 82315281
T T
۰ نفر
زمستان اردبيل؛ ظرفيت مغفول گردشگري كشور- محمد ملاحمزه زاده*

فصل سرما سرآغاز ورزش هاي گوناگون زمستاني در بسياري از نقاط دنياست اما اين فرصت قابل توجه در ايران و از جمله استان برفي اردبيل با بي اعتنايي هر سال از دست مي رود.

همراه با نخستين بارش برف اسكلتون، هاكي، اسكي آلپاين، اسكيت روي يخ، اسنوبرد سواري، بابسلد، باندي، برف‌رو، پرش با اسكي، لژسواري و ورزش دوگانه از جمله فعاليت هايي است كه رونق مي گيرد و در واقع مي توان گفت كشورهايي چون فرانسه، سوييس، اتريش و ايتاليا بخشي از اعتبار حوزه ورزش و گردشگري خود را مديون زمستان رشته كوه باشكوه آلپ هستند.
توجه به ظرفيت زمستان در اين كشورها تنها به اين موارد ختم نمي شود بلكه با فعاليت هاي نمايشگاهي و ميزباني مسابقه هاي مختلف در كنار تحرك بخشي به جامعه در ميان سرماي به ظاهر سخت، سود سرشاري از گردشگري ورزشي به دست مي آروند كه از جمله مي توان به برگزاري تنها نمايشگاه تجاري بين المللي ورزش هاي زمستاني ايتاليا (Prowinter) با حضور بيش از 220 شركت و پنج هزار و 400 نفر بازديد كننده اشاره كرد.
در داخل كشور نيز شرايط آب و هوايي استان اردبيل از چنين ظرفيت بي مانندي برخوردار است؛ گرچه در تهران با آغاز زمستان علاقه مندان با صرف هزينه هاي گزاف به پيست هاي اسكي واقع در حاشيه شهر مراجعه مي كنند اما مناطقي از شمال غرب كشور با وجود دارا بودن زمستاني طولاني، پربرف و باشكوه تنها نظاره گر هدر رفتن سرمايه ها و نعمت هاي خدادادي مي باشند.
زمستان اما اين روزها نه تنها استفاده بهينه اي براي اردبيلي ها ندارد بلكه به دليل نبود سرمايه گذار و سوء مديريت امكانات موجود، طي سال ها خود عامل دلتنگي و حبس مردم در خانه هايشان شده؛ حتي چندي پيش به دنبال بارش نخستين برف سنگين سال همه غافلگير شدند، 150 هزار اصله درخت آسيب ديد، برق دهها نقطه شهر براي ساعت هاي طولاني قطع شد و در بحبوحه اين اتفاق دستگاه هاي خدمات رسان هر چند به صورت غير رسمي اما به هر حال توپ را به ميدان يكديگر انداختند.
اينها در حالي است كه استان اردبيل در ارتفاع يك هزار و 500 متري از سطح دريا قرار دارد و به عنوان يك منطقه سردسير و كوهستاني، برف بيش ازهفت ماه ميهمان كوهستان هاي اطراف و حتي برخي شهرهاي آن مي شود؛ برفي كه به گفته كارشناسان مي توانست در صورت اتخاذ تدابير مناسب در قالب فرصتي بي نظير در زمينه گردشگري موجب افزايش اشتغال، درآمدزايي و عامل سرعت بخشي در رشد و توسعه استان باشد.
زمستان پربرف در نخستين آن، تصويري از ورزش هاي زمستاني و جنب و جوش جوانان و نوجوانان در ميان برف را تداعي مي كند اما اردبيل در اين زمينه نيز يكي از فقيرترين استان هاي كشور مي باشد و تنها 2 پيست اسكي ˈاندبيلˈ در جوار رشته كوه هاي تالش در خلخال و ˈآلوارسˈ در دامان سبلان در سرعين وجود دارد كه آنها نيز آن طور كه بايد فعال نيستند.
رشته كوه سبلان در غرب اردبيل به گفته كارشناسان يكي از بهترين مكان ها براي اجراي برنامه هاي كوهنوردي و ورزش هاي زمستاني مي باشد اما تنها به بهره برداري سنتي و استفاده از ظرفيت هاي طبيعي در فصل تابستان محدود شده و در فصول سرد تقريبا بلااستفاده است در حالي كه بهترين فصل بهره برداري از جاذبه هاي دامنه سبلان مانند آبهاي گرم معدني فصل زمستان مي باشد.
اين كوه بزرگ ۶۰ كيلومتر طول و ۴۵ كيلومتر پهنا دارد، سطحي حدود 6 هزار كيلومترمربع را اشغال كرده، جزو جاذبه هاي گردشگري طبيعي منطقه محسوب مي شود و از مناطق مختلف به ويژه دامنه هاي آن مي توان در رشته هاي ورزشي مختلف استفاده كرد اما در نهايت بخش محدودي از دامنه سبلان در منطقه سرعين ميزبان پيست اسكي آلوارس يكي از بزرگترين پيست هاي كشور مي باشد كه البته همين پيست موجود نيز در بيشتر اوقات سال تعطيل بوده و در فصل تابستان نيز گردشگران تنها از تله سي يژ آن استفاده مي كنند.
به عقيده كارشناسان، شرايط جغرافيايي و اقليمي پيست آلوارس به مراتب مناسب تر از پيست هاي استان تهران است كه از طرفي توانسته با تمهيد اندكي تدبير، سرمايه گذاري و بهره برداري مناسب از پيست هاي اسكي شمشك، خور، آبعلي، دربندسر و ديزين هر زمستان ميزبان جوانان علاقه مند تهران و استان هاي همجوار باشد و از طرف ديگر با ميزباني مسابقات مختلف كشوري و بين المللي موجبات اشتغال مردم و رونق آن منطقه را فراهم كند.
ورزش بخشي از ظرفيت هاست و گردشگري زمستاني دامنه گسترده اي از فعاليت هاي هيجاني و جذاب را در بر مي گيرد و براين اساس استان اردبيل با زمستان سفيدپوش خود مي بايست به صورت طبيعي يكي از مراكز اصلي اين فعاليت ها در كشور مي شد كه به واسطه بي توجهي ها، ظرفيت هاي بالقوه آن مورد استفاده قرار نگرفته و در اين زمينه نيز محروم مي باشد و برنامه ها تنها به برگزاري جشنواره زمستاني محدوده شده كه گرچه در دوران بي عملي اقدام مباركي است اما پاسخگو نيست.
برگزاري جشنواره هاي زمستاني در مناطق مختلف اين استان به ويژه سرعين مي تواند به عنوان گامي براي معرفي قابليت هاي زمستاني منطقه محسوب شود و اين به شرطي است كه با محتوي غني، تبليغات مناسب و به واقع در حد يك جشنواره زمستاني برگزار شود تا بتواند جمعيت قابل توجهي را از مناطق مختلف كشور به خود جلب كند.
برنامه ريزي براي برگزاري مسابقات ملي و بين المللي ورزش هاي زمستاني از جمله راهكار ديگر در فعال كردن ظرفيت هاي مغفول زمستان اردبيل مي باشد كه نياز به توجه مسوولان استاني و كشوري دارد.
**خبرنگار ايرنا در اردبيل
نگارنده : محمد ملاحمزه زاده ** انتشار دهنده : سيفعلي موسي زاده
8123/6016