۱ آذر ۱۳۹۵، ۱۳:۰۵
کد خبر: 82316381
T T
۰ نفر

نگذاريم دانايي در كنج خانه هايمان خاك بخورد

۱ آذر ۱۳۹۵، ۱۳:۰۵
کد خبر: 82316381
نگذاريم دانايي در كنج خانه هايمان خاك بخورد

همدان- ايرنا- اين روزها كمتر خانه اي را پيدا مي كنيم كه گنجه اي بزرگ يا كوچك، مملو از كتاب هاي نو و كهنه را در كنج دل خود جاي نداده باشد كه اگر چه نشان از سطح آگاهي اهل خانه دارد اما جاي غلتيدن انگشت بر روي جلد خاك خورده آن از دستان خالي از سخاوت فرهنگي صاحبخانه خبر مي دهد.

به گزارش ايرنا وقتي به گنجه كتاب هاي خانه سرك مي كشيم در لابه لاي كتاب هاي جديد و قديمي خود، كتاب هايي را مي يابيم كه ورق زدن آن خاطرات و تجربيات شيرين گذشته را در ذهن مرور مي كند و با نگاه به صفحات آن انگار دفتر روزگار ناآگاهي هاي پيشين خود را ورق مي زنيم اما با گذر از آن، با تلي از كتاب هاي بي استفاده مواجه مي شويم كه ساليان سال است بعد از خوانده شدن به كناري گذاشته شده و تنها زحمت نگهداري آنها بر دوش ما سنگيني مي كند.
اينجاست كه بايد فكري براي اين كتاب هاي تلمبار شده در گنجه خود بكنيم، آستين سخاوت را بالا بزنيم و با اهداي آن به كتابخانه هاي عمومي، آگاهي پنهان شده در لابلاي برگ هاي خاك خورده آن را به ديگران هديه كنيم تا شايد با اهداي اين كتاب ها، چراغي در تاريكي زندگي ديگران روشن و بر فروغ دانش در اذهان عموم جامعه بيفزاييم.
اگر همه شهروندان و ارگان ها و ادارات ، كتاب هاي غير ضروري و خوانده شده خود را كه ديگر استفاده اي ندارد به كتابخانه‌هاي عمومي شهر خود هديه كنند نه تنها مخازن كتابخانه‌ها غني تر مي شوند بلكه امكان استفاده اقشار روستايي و محروم از كتاب نيز فراهم مي شود.
گسترش اين فرهنگ به نوعي مشاركت همگاني در حمايت از كتابخانه‌هاي عمومي و فراهم كردن امكان استفاده عموم مردم از كتاب‌هاي مفيد و بلااستفاده موجود در منازل و ادارات و همچنين ترويج سنت حسنه اهداي كتاب است.
طرح اهداي كتاب يا نذر كتاب از طرح‌هاي ويژه نهاد كتابخانه‌هاي عمومي است كه در راستاي ارتقاي فرهنگ كتاب و كتابخواني و غني‌سازي كتابخانه ها به اجرا درآمده و در تمام طول سال ادامه دارد و 24 آبان تا يكم آذرماه كه هفته بزرگداشت كتاب و كتابخواني است بهترين فرصت براي آغاز اين حركت فرهنگي در جامعه است.
به گزارش روابط عمومي اداره‌كل كتابخانه‌هاي عمومي استان همدان، امسال در نخستين روز از ايام بزرگداشت كتاب، كتابخواني و كتابدار بيش از يك هزارو 200 جلد كتاب به كتابخانه عمومي شهيد مطهري شهرستان فامنين اهدا شد كه نمونه اي كوچك از گسترش اين حركت فرهنگي در استان است.
معاون امور كتابخانه هاي استان همدان با بيان اينكه سرانه كتاب در استان همدان 64 كتاب به ازاي هر 100 نفر است گفت: طرح اهداي كتاب يا نذر كتاب در استان همدان با استقبال خوبي مواجه شده است
حسن عرفاني افزود: هم اكنون 126 هزار روستا با جمعيت بالاي يك هزار و 500 نفر در استان همدان وجود دارد كه 87 مورد از از اين روستاها فاقد كتابخانه روستايي هستند كه طرح اهداي كتاب اهداي كتاب مي‌تواند در اين زمينه بسيار كمك ‌رسان باشد.
مديركل امور كتابخانه هاي استان همدان نيز با بيان اينكه از سال 93 تاكنون بيش از 200 هزار نسخه كتاب به كتابخانه هاي استان اهدا شده است گفت: اهداكنندگان كتاب مي‌توانند حضوري يا با ثبت آدرس خود در تلفن گوياي 32670518 اعلام آمادگي كنند تا ماموران اين نهاد خود به اين افراد مراجعه كرده و كتاب‌ها را دريافت كنند.
عاطفه زارعي با بيان اينكه در 6 ماهه نخست سالجاري بيش از 35 هزار جلد كتاب به كتابخانه‌هاي استان اهدا شده است گفت: هم اكنون يك ميليون و 200 هزار جلد كتاب در كتابخانه هاي استان وجود دارد و 111 باب كتابخانه در استان همدان فعال است كه 63 باب از اين كتابخانه ها شهري و 48 باب كتابخانه روستايي است .
وي با تشويق مردم به اهداي كتاب اظهار كرد: مردم مي‌توانند با اهداي كتاب، دانايي را به ديگران هديه دهند و زمينه ارتقاي دانش و اطلاعات را فراهم كنند.
وي كتابخانه‌هاي عمومي، روستايي و مناطق محروم را مقصد كتاب‌هاي اهدا شده دانست و گفت: رساندن اين كتاب‌ها به مناطقي كه به آنها نياز دارند بسيار مورد توجه است.
زارعي خاطرنشان كرد: از آنجا كه برخي علاقمند به مطالعه هستند، اما ممكن است كتابي به اندازه كافي يافت نشود تا در دسترس آنها قرار گيرد، اهداي كتاب مي‌تواند در اين زمينه كمك ‌رسان باشد.
مديركل امور كتابخانه هاي استان همدان گفت:هم اكنون نسخه هاي خوب و قديمي از كتاب ها در دست مردم و اداره ها است كه اين كتاب ها به مروز زمان فرسوده مي شوند.
زارعي از شهروندان خواست اگر منابع قديمي در دست دارند دراختيار امور كتابخانه ها قرار دهند تا با ارائه خدمات تخصصي در كتابخانه ها بر روي اين كتاب ها و نگهداري آنها در فضاهاي مناسب مانع از بين رفتن اين هويت هاي فرهنگي كشورشوند.
هم اكنون 60 هزارو 780 عضو فعال از خدمات امور كتابخانه هاي استان همدان استفاده مي كنند و 3.46 درصد جمعيت استان در كتابخانه ها عضو هستند.
1181/6993
خبرنگار:الهام تدين **انتشار دهنده: اكبر بهاروند