۱ آذر ۱۳۹۵، ۲۰:۰۱
کد خبر: 82317028
T T
۰ نفر

روسیه پایگاه حمیمیم سوریه را توسعه می دهد

۱ آذر ۱۳۹۵، ۲۰:۰۱
کد خبر: 82317028
روسیه پایگاه حمیمیم سوریه را توسعه می دهد

مسكو - ایرنا - در چارچوب توافق نهایی شده دمشق و مسكو برای استفاده نامحدود نیروی هوافضای روسیه از پایگاه هوایی حمیمیم در استان لاذقیه سوریه، این پایگاه بازسازی و عملیات توسعه در آن اجرا می شود.

به گزارش ایرنا، این پایگاه كه از اول مهرماه سال گذشته در چارچوب همكاری سوریه و روسیه برای عملیات سركوب تروریست های ضدسوری استفاده می شود، محل استقرار یگان پرواز رزمی و نظامیان روسی است.
ویكتور اوزروف رئیس كمیته دفاعی و امنیت شورای فدراسیون روسیه در این باره گفت: برنامه های به روز رسانی پایگاه هوایی حمیمیم شامل باند پرواز و فرود، تجهیزات فرودگاهی، تكمیل فنآوری رادیویی، موقعیت نیروها و سامانه دفاع ضدهوایی است.
سناتور روس روز دوشنبه در گفت وگو با خبرگزاری ریانووستی افزود: این بهسازی ممكن است بین 30 تا 36 ماه طول بكشد. ما با جدیت و برای مدت زمان طولانی به سوریه آمده ایم. بنابر این، اجرای زیر ساخت ها هم در پایگاه هوایی و هم در منطقه استقرار آن برنامه ای است كه باید در چشم انداز قابل پیش بینی حل كنیم.
اسپوتنیك به نقل از این مقام روسی نوشته است كه به احتمال زیاد در حمیمیم حداقل دو باند فرود ایجاد می شود، زیرا به خاطر پرواز با شدت بالا، باند فرود كنونی بسیار سریع فرسوده می شود و ممكن است ضرورت تعمیر آن مطرح شود.
وی اظهار كرد: به روز رسانی تنها به باندهای فرود و پرواز و تجهیزات فرودگاهی مربوط نیست، بلكه شامل تكمیل فنآوری رادیویی و ابزارهای سامانه ضدهوایی، بهبود مناطق مسكونی، تاسیسات فنی، تامین آب و فاضلاب، توسعه مناطق ممنوعه و تجهیزات مهندسی متعلق به محدوده فرودگاه نیز می شود.
23 مهرماه ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه مصوبه پارلمانی دائمی شدن و گسترش پایگاه نیروی هوافضای این كشور در حمیمیم سوریه را تائید كرد.
براساس این مصوبه وزارت دفاع روسیه ماموریت دارد برنامه های توسعه پایگاه حمیمیم را اجرا كند.
در موافقتنامه امضا شده بین دمشق و مسكو قید شده است كه یگان هوافضای روسیه در سوریه به درخواست طرف سوری در پایگاه هوایی حمیمم مستقر می شود.
در بند دیگری نیز تصریح شده است: بكارگیری گروه هوافضای روسیه در سوریه مطابق تصمیم فرماندهی با جلب موافقت مقام های دولت این كشور انجام می گیرد.
وزارت دفاع روسیه همچنین چندی پیش از برنامه تبدیل پایگاه پشتیبانی نیروی دریایی این كشور در طرطوس سوریه با كاربری نظامی و عملیاتی خبر داد كه باید از تصویب دوما و شورای فدراسیون بگذرد.
این تصمیم پس از استقرار مجموعه سامانه دفاعی اس 300 روسیه در پایگاه طرطوس اعلام شده است كه افزون بر تامین امنیت نیروهای این كشور، از یگان های ارتش سوریه در برابر حمله های هوایی ائتلاف آمریكایی ضدسوری حفاظت می كند.
اوزروف همچنین در این باره اعلام كرده كه بعید نیست توافق مربوط به ایجاد پایگاه نیروی دریایی روسیه در طرطوس 49 ساله امضا شود.
وی افزوده است: ممكن است، توافق نامحدود نباشد ولی همان گونه كه پیش از این رسانه ها اطلاع داده بودند، این نقشه بسیار گسترده ای است و بعید نیست كه اتفاق بیافتد.
روسیه از هفتم مهرماه سال گذشته براساس درخواست دولت سوریه با استقرار ده ها فروند بمب افكن، بالگردهای رزمی، مجموعه های شناسایی در پایگاه هوایی حمیمیم مواضع گروه های تروریستی ضدسوری تحت حمایت گروهی از كشورهای غربی-غربی بویژه داعش و جبهه النصره را زیر بمباران قرار داده است.
اروپام 391 انتشار دهنده: هادی مولوی نیا