۲ آذر ۱۳۹۵، ۷:۴۸
کد خبر: 82317194
T T
۰ نفر
توصيه هايي براي مقابله با قاتل خاموش در فصل سرما

كرج- ايرنا- همه ساله با آغاز فصل سرما و يخبندان، منوكسيد كربن يا به عبارتي قاتل خاموش شماري از هموطنان را در كشور از جمله در استان البرز به كام مرگ مي كشاند، قاتلي كه اگر توصيه هاي كارشناسي در نصب وسايل گرمايشي و گازسوز به درستي مراعات شود، ديگر امكان مرگ آفريني نخواهد داشت.

به گزارش ايرنا، استفاده از وسايل گازسوز در تمام فصول سال امري اجتناب ناپذير است اما در فصل سرما براي تعادل بخشي به حرارت بدن اين نياز بيشتر مي شود، نيازي كه گاه بر اثر بي احتياطي ها،حادثه هاي غم انگيز رقم مي زند.
كوچكترين راه هاي نفوذ براي گاز منوكسيدكربن، شايد چنان به چشم و ذهن انسان اهميتي نداشته باشد، ليكن گاهي همين اندك رخنه حادثه هايي به وجود آورده كه باورنكردني و براي هر بيينده اي تاثر برانگيز بوده است.
چه بسا بسياري خانواده ها به اميد فردايي بهترشب هنگام سربربالين رختخواب گذاشتند اما قاتل خاموش پدر، مادر وفرزندان خردسال را به خواب ابدي برد و اطرافيان و اقوام را دغدار كرد.
در سال هاي گذشته حادثه هاي فراواني از اين دست تكرار شد اما بسياري به جاي اينكه خطر گاز گرفتگي را جدي بگيرند و نصب وسايل گاسوز را به كارشناسان ومتخصصان فن بسپارند خود آچار به دست مي شوند كه نتيجه اش آن مي شود كه خود و اطرافيان را به كام مرگ برند.
آمارهاي كشتار قاتل خاموش در استان پرجمعيتي مانند البرز در سال هاي پيش متفاوت و معنادار است و اگرچه برخي سال ها تلفات كمتر مي شود اما اين بدان معنا نيست كه اصول ايمني به طور كامل رعايت شده است.
همچنين در سال هاي گذشته تاكنون بسياري از مردم به علت مسموميت براثر منوكسيد كربن راهي مراكز بيمارستاني شدند كه البته خوشبختانه بيشتر آنان از مرگ نجات يافتند، اما بازهم بي احتياطي ها در شكل هاي مختلف سبب شده تا گاز كه به عنوان منبع انرژي خدادادي در زندگي انسان ها مفيد وموثر است گاهي به قاتل خاموش تغيير رويه دهد.
شاهد مثال بي توجهي ها در برخي شغل هاي مانند مكانيكي ها و ديگر مشاغل آزا است كه به اصطلاح ابتكارعمل به خرج داده و شلينگ هاي گاز را در نيم بشكه هاي فلزي به صورت بخاري سنتي تكيه گاهي براي گرما زايي قرار
مي دهند تا خود را به شكلي از سختي سرما برهانند غافل از اينكه نه تنها انتشار گاز منواكسيد كربن بلكه گاهي به انفجاري مي انجامد كه خود افراد و كسب و كار را به كام مرگ و آتش مي برد.
از برخي مشاغل گرفته تا فضاي خانگي حادثه هاي گاز دراستان البرز و كلانشهر كرج طي سال هاي گذشته كنون بسيار بوده ، حادثه هايي كه گاهي 5 تا 6 عضو يك خانواده را به كام مرگ برده است.
در اين ميان مرگ خاموش كودكان در آغوش پدرومادر كم تكرار نشده و چه بسا همسايه ها و كساني كه نقل حادثه به گوششان رسيد از اين حادثه هاي تلخ بشدت متاثر شده اند.
اكنون كه فصل سرما كم كم چتر خود را به لطف پاييز و درآستانه زمستان گشوده است، دستگاه هاي متولي ازجمله شركت گاز استان البرز از مردم خواسته است تا ريز به ريز نكات ايمني را رعايت كنند و از نفوذ قاتل خاموش به كانون گرم و شاداب زندگيشان جلوگيري كنند.
براين اساس شركت گاز استان البرز19 نكته كليدي را براي پيشگيري از حادثه هاي مرگبار گازاز طريق رسانه ها به ويژه ايرنا براي مردم اطلاع رساني كرده است، كه انتظار مي رود با رعايت آنها مردم سالي بدون حادثه گازگرفتگي پشت سربگذارند.
1- قبل از خريد وسايل گازسوز از استاندرد بودن وسيله مطمئن شويد.
2- از اجاق هاي خوراك پزي براي تامين گرمايش محل سكونت خود استفاده نكنيد.
3- اطمينان از سلامت كاركرد و استاندارد بودن دوكش و دقت در نصب اتصالات لوازم گازسوز از راه هاي پيشگيري از خطر نشت گاز است.
4- هيچوقت لباس هاي خود را روي بخاري خشك نكنيد زيرا ممكن است سبب آتش سوزي شود.
5- براي تشخيص نشتي گاز هرگز از شعله استفاده نكنيد استفاده از كف صابون مناسب تشخيص نشت گاز است.
6- از قرار دادن اشياء و البسه قابل اشتعال در مجاورت بخاري و ساير وسايل گازسوز خودداري كنيد.
7- نصب آبگرمكن و ساير وسايل گازسوز در حمام خطرناك است.
8- هميشه بايد مراقب باشيد كه مشعل هاي گازسوز و ضمائم آن كاملا' تميز است.
9- درصورت استشمام بوي گاز ضمن بستن شيراصلي گاز، برق را درصورتي كه كنتور خارج از محيط آلوده به گازاست قطع نموده، درب و پنجره ها را باز كرده و با تكان دادن حوله ي مرطوب پنبه اي ، جريان هوا را تسريع كنيد.
10-براي اتصال وسايل گازسوز به سيستم لوله كشي،استفاده از شيلنگ هاي لاستيكي معمولي خطرناك وغيرمجاز
مي باشد . براي اين منظور بايد از شيلنگ هاي مخصوص گازو يالوله هاي فلزي استفاده كرد.
11- بخاري و ساير وسايل گازسوز همواره بايد با شعله هاي آبي بسوزد در غير اين صورت احتمال انتشار گاز سمي و كشنده منوكسيد كربن وجود دارد.
12- اگر به بعضي از شيرهاي مصرف فعلا' هيچگونه وسيله گازسوزي وصل نمي باشد با استفاده از درپوش فلزي و مخصوص محل خروج گاز را مسدود نماييد.
13-سرد بودن قسمت بالايي بخاري م يتواند يكي از نشانه هاي عدم خروج محصولات ناشي از احتراق از دودكش باشد ، لازم است سريعا' وسايل گاز سوز را خاموش كنيد.
14- هر شير مصرف فقط بايد به يك وسيله گازسوز وصل شود همچنان كه هروسيله بايد دودكش مجزايي داشته باشد.15- استفاده از بخاري هاي بي نياز به دودكش در فضاهاي بسته مانند اتاق خواب و اتاق كودكان ممنوع است.
16- هموطنان گرامي ، راندمان حرارتي شومينه كم است اما درصورت استفاده حتما' از وجود هواي كافي براي احتراق كامل و مجهز بودن شومينه به ترموكوبل مطمئن شويد.
17- رعايت حريم خطوط لوله انتقال گاز براي حفظ سلامتي شماست از ساخت و ساز در حريم خطوط لوله هاي گازجدا' خودداري كنيد.
18- از دستكاري كردن كنتور و رگولاتور گاز اكيدا' خودداري كنيد.
19- مراقب باشيد كه غذا بر روي شعله ي اجاق گاز سر نرود كه باعث خاموش شدن شعله شده و گاز در محيط انتشار مي يابد.
7410/1535خبرنگار: مژگان السادات سجادي**انتشار دهنده:داريوش غفاري