۴ آذر ۱۳۹۵، ۹:۵۹
کد خبر: 82320444
T T
۰ نفر

سه تا 6 سالگي زمان طلايي غربالگري چشم كودكان

۴ آذر ۱۳۹۵، ۹:۵۹
کد خبر: 82320444
سه تا 6 سالگي زمان طلايي غربالگري چشم كودكان

همدان - ايرنا- سه تا 6 سالگي زمان طلايي غربالگري چشم كودكان محسوب مي شود و اگر كودكان اين دوره طلايي را از دست بدهند، ديگر نمي توان از پيشرفت اختلالات بينايي آنان كه گاه منجر به كم بينايي و نابينايي مي شود جلوگيري كرد.

به گزارش ايرنا تنبلي چشم يا ' آمبليوپي ' نوعي اختلال بينايي است كه ديد را كاهش مي دهد و پيشرفت آن منجر به كم بينايي و حتي نابينايي مي شود و اختلال در ديد عمقي، اختلالات تحصيلي و يادگيري، نابينايي يا كاهش بينايي دائم، كاهش قدرت تمركز و تفكيك و افزايش احتمال بروز حوادث و معلوليت در كودكان از عوارض ناشي از آن محسوب مي شود.
تنبلي چشم به علت ظاهر سالم چشم قابل تشخيص نيست و به اين دليل بايد كودكان در اين دوره طلايي به صورت مستمر معاينه شوند و در اين راستا سازمان بهزيستي اجراي طرح غربالگري تنبلي چشم را در دستور كار خود قرار داده است تا از اين طريق به ارتقاي سطح سلامت بينايي كودكان سه تا 6 سال و كاهش شيوع و بروز تنبلي چشم در اين كودكان كمك كند.
طرح غربالگري تنبلي چشم ميزان دسترسي كودكان به خدمات غربالگري بينايي به ويژه در مناطق محروم، روستايي و سخت درمان را آسان و با افزايش ميزان آگاهي آحاد جامعه به كاهش تنبلي چشم، بيماري هاي چشمي و اختلالات ناشي از آن جامعه كمك مي كند.
طرح ملي غربالگري تنبلي چشم در 21 سال گذشته به صورت مستمر اجرا شده و امسال نيز همزمان با سراسر كشور از ابتداي آبان ماه در استان همدان آغاز شد و قرار است اين طرح تا بهمن ماه سالجاري ادامه يابد.
كارشناس پيشگيري اداره كل بهزيستي همدان در اين باره به خبرنگار ايرنا گفت: از ابتداي اجراي طرح غربالگري تنبلي چشم در سالجاري تا اول آذرماه بيش از 13 هزار كودك سه تا 6 ساله در پايگاه هاي غربالگري بينايي مورد معاينه قرار گرفته اند و براي كودكاني كه دچار اختلال بينايي شناسايي شوند در زمان مناسب، اقدامات درماني لازم انجام مي شود.
حجت الله حاتمي افزود: در گذشته غربالگري چشم ابتدا با تست بينايي سنجي (e-chart) انجام و سپس در صورت نياز به بررسي بيشتر با دستگاه غربالگر بينايي سنجيده مي شد تا خطاي انساني حذف شود اما از سه سال پيش در همدان براي پيشگيري از دوباره كاري تمام مراحل غربالگري با استفاده از دستگاه غربالگر بينايي انجام مي شود.
وي اضافه كرد: براي اجراي تست بينايي سنجي (e-chart) به يك فضاي چهار يا 6 متري نياز بود كه كه در اغلب مراكز روستايي اين فضا در طرح غربالگري چشم وجود نداشت و مجبور بوديم با استفاده از آينه اين فضا را ايجاد كنيم اما در غربالگري تنبلي چشم اين مشكلات وجود ندارد و ضريب خطاي انساني بسيار پايين است.
حاتمي با بيان اينكه پايگاه هاي دائمي بهزيستي استان همدان در طول سال براي انجام غربالگري تنبلي چشم كودكان سه تا 6 سال فعال هستند اظهار كرد: امسال در مدت اجراي طرح غربالگري چشم يك دستگاه غربالگر بينايي در قالب تيم سيار به روستاهاي استان اعزام مي شود و غربالگري را انجام مي دهند.
وي تاكيد كرد: سازمان بهزيستي با بيمارستان فارابي قرارداد دارد و كودكاني كه به مداخله تخصصي و فوق تخصصي احتياج دارند از طريق بهزيستي به اين بيمارستان اعزام و در اسرع وقت تحت درمان قرار مي گيرند.
مدير كل بهزيستي استان همدان نيز بر استمرار انجام تست غربالگري چشم در سنين سه تا 6 سال تاكيد كرد و گفت: خانواده هاي داراي كودكان سه تا 6 سال به انجام يك مرحله غربالگري تنبلي چشم فرزندشان اكتفا نكنند و حتي اگر سلامت بينايي كودكشان در مراجعه نخست تاييد شد در سال هاي بعد نيز به طور مستمر براي غربالگري مراجعه كنند.
حميدرضا الوند افزود: اختلالات بينايي در طول زمان ايجاد مي شود و بايد براي مداخله به هنگام در تنبلي چشم، كودكان در رده سني سه تا 6 سال، سه تا چهار مرحله مداخله غربال شوند.
وي ادامه داد: كودكاني كه در مرحله انجام غربالگري در پايگاه ها مشكوك به تنبلي چشم باشند بايد به اپتومتريست مراجعه كنند و در صورت نياز به مداخله تخصصي و عمل جراحي به مراكز تخصصي و پزشك معالج ارجاع شوند.
مديركل بهزيستي استان همدان تاكيد كرد: اين سازمان به دنبال پوشش 100 درصدي طرح غربالگري تنبلي چشم كودكان سه تا 6 ساله است اما در استان همدان پوشش اين طرح به دليل بي اطلاعي خانواده ها از مشاركت مستمر در طرح، حدود 70 تا 80 درصد است.
الوند ادامه داد: برنامه پيشگيري از تنبلي چشم در راستاي پيشگيري، كشف و مداخله به هنگام اختلالات بينايي از ابتداي آبان ماه سال جاري در استان همدان آغاز شد و اگرچه اين طرح در ديگر استان ها تا پايان آذرماه انجام مي شود اما در استان همدان به دليل پراكندگي روستاهاي استان و شرايط جوي، تا پايان بهمن ماه ادامه خواهد داشت.
مديركل بهزيستي استان همدان با بيان اينكه تمامي روستاهاي استان به وسيله غربالگري سيار زير پوشش طرح غربالگري چشم قرار مي گيرند افزود: اين طرح در 9 پايگاه دائمي استان همدان اجرا مي شود و در زمان اجراي طرح بيش از 100 پايگاه غير دائمي شامل مهدهاي كودك منتخب فعال و اداره هاي بهزيستي شهرستان ها نيز آماده خدمت رساني هستند.
الوند گفت: هزينه معاينه در پايگاه هاي سنجش بينايي در شهرها 20 هزار ريال و در روستاها 10 هزار ريال است و معاينه همه كودكان ارجاع شده به مرحله تشخيص توسط بينايي سنج (اپتومتريست ) رايگان است و هزينه توسط سازمان بهزيستي پرداخت مي شود.
وي بيان كرد: امسال حدود 72 هزار كودك سه تا 6 ساله در استان همدان مشمول طرح هستند كه پيش بيني مي شود از اين تعداد، 59 هزار كودك زير پوشش برنامه قرار گيرند.
در سال گذشته بيش از 57 هزار كودك سه تا 6 ساله استان همدان زير پوشش طرح غربالگري تنبلي چشم قرار گرفته اند كه در بين اين كودكان سه هزار و 570 كودك مشكوك تشخيص و به بينايي سنج ارجاع شدند كه از اين تعداد كودكان مشكوك تشخيص داده شده يك هزار و 672 كودك به نوعي اختلالات بينايي دچار بودند.
همچنين در سال گذشته بيش از 250 ميليون ريال كمك هزينه خريد عينك به كودكان بي بضاعت استان همدان پرداخت شده است.
1181/6993
خبرنگار:الهام تدين**انتشار دهنده: اكبر بهاروند