۱۴ آذر ۱۳۹۵، ۱۷:۴۹
کد خبر: 82332256
T T
۰ نفر
موافقت جیبوتی با احداث پایگاه نظامی عربستان در این كشور

تهران-ایرنا- عربستان كه به دنبال یافتن جای پایی در كشور آفریقایی جیبوتی است، اعلام كرد كه وزارت خارجه جیبوتی با احداث پایگاه نظامی سعودی در خاك این كشور موافقت كرده است.

روزنامه فرا منطقه الشرق الاوسط در گزارشی با اعلام اینكه عربستان درصدد احداث یك پایگاه نظامی در خاك جیبوتی است، نوشت: محمود علی یوسف وزیر خارجه جیبوتی از احداث این پایگاه در كشورش استقبال كرده است.
جیبوتی در ساحل غربی تنگه باب المندب حد فاصل میان دریای سرخ و دریای عرب واقع شده است. این كشور برای كشورهایی كه می خواهند در نقاط استراتژیك پایگاه نظامی تاسیس كنند، حائز اهمیت بسیاری است و سعودی ها می كوشند به این منطقه دست پیدا كنند.
یوسف در این باره گفت كه فرماندهان نظامی سعودی وارد جیبوتی شده و برخی مناطق این كشور را كه قرار است در آینده پایگاه نظامی سعودی در آن بنا شود، مورد بررسی قرار دادند.
وی ضمن اعلام موافقیت اولیه دولت جیبوتی با احداث پایگاه نظامی سعودی ها در خاك جیبوتی، گفت: انتظار می رود كه در آینده نزدیك، توافق نامه ای در این زمینه میان دو طرف امضا شود.
بر اساس این گزارش، در جیبوتی كه فقط 23 هزار كیلومتر مربع مساحت دارد، آمریكا، فرانسه، ایتالیا و ژاپن نیز دارای پایگاه های نظامی هستند.
جیبوتی بر سر گذرگاه دریایی واقع شده است كه كشتی های تجاری جهانی ترجیح می دهند از آن عبور كنند.
عربستان كه طی ماه های اخیر با در پیش گرفتن سیاست های اشتباه منطقه ای در حوزه های سیاسی و اقتصادی از جمله به راه انداختن جنگ یمن، ضررهای بسیاری را متحمل شده، در تلاش است برای جبران این شكست ها قدرت خود را در مناطق مختلف دنیا از جمله شاخ آفریقا افزایش دهد.
عربستان و چین با داشتن تمایلات نظامی مشترك برای تاسیس پایگاه های نظامی در جیبوتی در حال رقابت با هم هستند.
سازمان بین المللی دریایی، تنگه باب المندب را یك منطقه بسیار حائز اهمیت برشمرده است كه نیازمند همكاری منطقه ای و بین المللی است تا كشتی های تجاری در آن با توجه به راهزنی های دریایی شكل گرفته در تنگه باب المندب در معرض هیچ تهدیدی قرار نگیرند.
خاورم**9329**1275
مترجم: ندا بهبودی*انتشار دهنده: مجید جعفری
۰ نفر