۱۵ آذر ۱۳۹۵، ۸:۰۳
کد خبر: 82332610
T T
۰ نفر

راهكارهایی برای تقویت اعتماد به نفس كودكان

۱۵ آذر ۱۳۹۵، ۸:۰۳
کد خبر: 82332610
راهكارهایی برای تقویت اعتماد به نفس كودكان

تهران-ایرنا- اعتماد به نفس یكی از بزرگترین هدایایی است كه پدر و مادرها می توانند به كودكان خود بدهند. در این خصوص روانشناسان به راهكارهایی برای تقویت اعتماد به نفس كودكان اشاره كرده اند كه از آن جمله قدردانی از تلاش كودك و تشویق آنها به انجام كارهای مورد علاقه است.

به گزارش روز دوشنبه گروه علمی ایرنا از روزنامه ایندیپندنت، كارل پیكهاردت روانشناس و نویسنده 15 كتاب درباره تربیت فرزند، می گوید،كودكی كه اعتماد به نفس ندارد تمایلی به انجام كارهای جدید و یا چالشی ندارد چراكه از شكست یا ناامید كردن دیگران واهمه دارد.این موضوع باعث می شود كه آنها بعدا در زندگی عقب بمانند و نتوانند به یك حرفه موفق دست یابند.
وی ناامیدی و ترس را دشمنان اعتماد به نفس می خواند و تاكید می كند كه پدر و مادرها وظیفه دارند كودكان خود را به تلاش برای انجام دادن وظایف دشوار و سخت تشویق و از آنها حمایت كنند.
در این گزارش به 17 راهكار كه پدر و مادرها می توانند برای افزایش اعتماد به نفس كودكان خود انجام دهند اشاره شده است.

*** برد یا باخت مهم نیست
به گفته این روانشناس، كودكان نباید هرگز از تلاش كردن خجالت بكشند. بنابراین هم اینكه كودك در یك مسابقه تلاش كرده مهم و حائز اهمیت است و باید این تلاش مورد قدردانی قرار گیرد اما برد یا باخت او مهم نیست.

*** تشویق به انجام كارهای مورد علاقه
تشویق كودكان به انجام كارهای مورد علاقه از دیگر راهكارها برای افزایش اعتماد به نفس كودكان است.همواره كودكان را تشویق كنید تا كاری را كه دوست دارند انجام دهند اما برای انجام این كار فشار زیادی به آنها وارد نكنید.

***اجازه دهید كه كودك خودش متوجه مشكلات شود
اگر كارهای دشوار برای كودكان انجام دهید در آن صورت آنها هرگز توانایی و یا اعتماد به نفس لازم را برای اینكه خود متوجه مشكلات شود پیدا نمی كند.
این روانشناس توضیح می دهد كه كمك والدین موجب پیشگیری از ایجاد اعتماد ناشی از شناسایی مشكلات و رفع آنها توسط خود كودك می شود.

***اجازه دهید كه كودكان مطابق سنشان رفتار كنند
از كودكان نباید انتظار نداشت كه مانند یك بزرگسال رفتار كنند. زمانی كه یك كودك احساس می كنند كه تنها زمانی كار خوبی انجام داده است كه مانند بزرگترها رفتار كرده باشد در آن صورت، این استاندارد غیرواقعی باعث دلسرد شدن وی از تلاش كردن می شود. از سوی دیگر تلاش كودك برای برآورده كردن انتظاراتی كه از افراد بزرگسال می رود، باعث كاهش اعتماد به نفس در وی می شود.

*** تشویق كنجكاوی در كودكان
گاهی اوقات سوال های بی پایان كودكان خسته كننده می شوند این در حالی است كه باید كودك را برای پرسش این سوال ها تشویق كرد.
پل هریس از دانشگاه هاروارد می گوید: پرسش سوال ها یك تمرین مفید برای تكامل كودك است زیرا كودك متوجه می شود چیزهایی وجود دارد كه نمی داند و باید آنها را بپرسد.
بنابراین زمانی كه كودكان وارد مدرسه می شود، كودكانی كه پرسش های كنجكاوانه آنها مورد تشویق خانواده هایشان قرار گرفته است نسبت به هم كلاسی های خود یك پله جلوترند زیرا آنها گرفتن اطلاعات از والدین خود را تمرین كرده اند و اكنون می توانند این اطلاعات را از آموزگار خود نیز بگیرند. به بیان دیگر آنها می دانند كه چگونه بهتر و سریعتر بیاموزند.

*** كودكان را با چالش های جدید روبرو كنید
به كودكان نشان دهید كه آنها می توانند با انجام دادن اهداف كوچك به هدف های بزرگ دست یابند مانند دوچرخه سواری بدون استفاده از چرخ های كمكی.
این روانشناس می گوید كه پدر و مادرها می توانند با افزایش مسئولیت هایی كه كودك باید انجام دهد باعث ایجاد اعتماد به نفس در وی شوند.

*** از استثناء قائل شدن برای كودكان بپرهیزید
روانشناسان می گویند اتخاد یك رفتار خاص با كودك می تواند باعث عدم اعتماد به نفس در وی شود.

***هرگز از عملكرد كودكان انتقاد نكنید
به گفته روانشناسان، هیچ چیزی به اندازه انتقاد كردن از تلاش كودك ناامید كننده نیست. آنها می گویند: در مواقعی كه كودك كار را به درستی انجام نمی دهد به او پیشنهادات مفید موثر بدهید اما هرگز از كارش انتقاد نكنید. چرا كه اگر كودك بترسد كه در صورت شكست خوردن باعث عصبانیت و ناامیدی پدر و مادر خود می شود، هرگز به انجام كارهای جدید مبادرت نخواهد كرد. انتقاد پدر و مادرها اغلب اوقات موجب كاهش خود ارزشی و انگیزه در كودك می شود.

***استفاده از اشتباهات كودك به عنوان فرصتی برای رشد
همواره درس گرفتن از اشتباهات موجود ایجاد اعتماد به نفس می شود؛ اما این اعتماد به نفس تنها زمانی در كودك ایجاد می شود كه پدر و مادرها از اشتباهات كودك به عنوان فرصتی برای فراگیری و رشد و نمو او استفاده كنند. برای این منظور هرگز نباید بیش از حد مراقب كودكان بود بلكه باید به آنها اجازه داد كه اشتباه كنند و به آنها كمك كرد تا دفعه بعد رویكردی بهتر برای آن بیابند.

***رویارویی كودكان با تجربه های جدیدی
به گفته روانشناسان، پدر و مادر وظیفه دارند كه كودكان خود را در معرض تجربه های بیشتری در زندگی قرار دهند تا در مقابله با یك جهان بزرگتر بتوانند اعتماد به نفس خود را حفظ كنند. آنها می گویند: قرار دادن كودكان در معرض مسائل جدید به آنها یاد می دهد كه ترسناك و یا متفاوت به نظر رسیدن مسائل مهم نیست و می توانند آنها را فتح كنند.

*** آموزش دانسته های خود به كودكان
پدر و مادرها دست كم تا زمانی كه كودك به سن نوجوانی می رسد همیشه برای كودك خود یك قهرمان هستند. بنابراین پدر و مادرها می توانند از این قدرت خود برای آموختن دانسته هایشان در مورد چگونه فكر كردن، رفتار كردن و صحبت كردن استفاده كنید. به گفته روانشناسان، مشاهده موفقیت پدر و مادر به كودك كمك می كند كه اعتماد به نفس بیشتری پیدا كند كه وی نیز می تواند همان كار را انجام دهد.

***زمانی كه نگران كودك خود هستید این نگرانی را به وی ابراز نكنید
نگرانی پدر و مادر اغلب به عنوان یك رای عدم اعتماد از سوی كودك تعبیر می شود و برعكس ابراز اعتماد پدر و مادر به كودك، باعث ایجاد اعتماد به نفس در كودك می شود.

*** حمایت از كودكان در زمان رویارویی با سختی ها
هر كودكی در برهه ای از زندگی خود با ناملایمات زندگی روبرو می شود. روانشناسان می گویند زمانی كه كودكان با این ناملایمات روبرو می شوند، پدر و مادرها باید بدانند كه چگونه تحمل این چالش ها باعث افزایش مقاومت در كودكان می شود.مهم است به كودكان خود یادآوری كنیم كه هر مسیر موفقیت، مملو از مشكلات و موانع است.

***از كودكان حمایت كنید اما نه بیش ازحد
روانشناسان می گویند، كمك كردن بسیار زیاد به كودك خیلی زود توانایی وی را برای كمك كردن به خود كاهش می دهد.
كمك پدر و مادرها باید مشروط به این شود كه كودك ابتدا خود كمك كند و بعد بتواند كمك والدین را دریافت كند؛ این كار باعث ایجاد اعتماد به نفس در كودك می شود.

***تحسین شجاعت كودكان برای امتحان چیزهای جدید
روانشناسان می گویند پدر و مادرها باید كودكان خود را برای امتحان كارهای جدید تشویق كنند خواه این كار همراهی یك تیم بسكتبال باشد و یا امتحان اسباب بازی های جدید در یك شهربازی.
به گفته روانشناسان، ابزاز جملاتی مانند اینكه تو شجاعی كه این كار را امتحان كردی باعث ایجاد اعتماد به نفس در كودكان می شود. آنها می گویند، چسبیدن به انجام كارهای آشنا، آسان است اما امتحان كارهای جدید و متفاوت به جرات نیاز دارد.

***به كودكان اجازه ندهید كه با صرف تمام وقت در اینترنت از واقعیت فرار كنند
به كودكان اجازه ندهید كه در پشت صفحه رایانه پنهان شوند بلكه در عوض آنها را تشویق كنید تا با افراد واقعی در جهان واقعی روبرو شوند.اعتماد به نفس در جهان مجازی مانند اعتماد به نفس در جهان واقعی نیست.

*** مقتدر باشید اما نه خیلی سخت گیر
زمانیكه پدر و مادرها خیلی سختگیرهستند، اعتماد به نفس كودكان كاهش می یابد. وابستگی كودك به كارهایی كه به وی گفته می شود كودك را از انجام كارهای جسورانه بازمی دارد.
علمی**2038**1440
مترجم: درنا محمدیان** انتشار: معصومه گلشن
برای اطلاع از اخبار متنوع علمی و فناوری، با كانال علمی ایرنا در تلگرام همراه شوید:
irnaelm@
https://telegram.me/
۰ نفر