۱۵ آذر ۱۳۹۵، ۱۳:۱۰
کد خبر: 82333192
T T
۰ نفر
پناه فقر بر دیوارهای بلند شهر/هنگامی كه ستون های بلند شهر سرپناه می شود

كرمانشاه- ایرنا- كارتن خواب ها همیشه هستند، اصلا بی خانمانی فصل گرم و یا سرد سال نمی شناسد، هر روز كه بیاید و هر صبحی كه به شب برسد عابرانی وجود دارند كه بر دیوارهای بلند شهر تكیه می دهند و در زیر سقف آسمان روزها و شب ها را سپری می كنند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، این افراد در فصل گرم سال به سایه ای پناه می برند و در فصل سرد سال از گرمای دمیدن بر دستانشان جان می گیرند تا بتوانند لحظه ای سرمای استخوان سوز زمستان را از خاطر ببرند.
عبور از كنار این افراد گاه با بی تفاوتی، گاه با ابراز تاسف و شاید هم از روی ترس و هراس همراه شود ولی آنچه مهم است اتخاذ تصمیم و عكس العمل مناسب مسوولان در برابر این قشر از افراد جامعه است.
'ابراهیم' یكی از كارتن خواب های كرمانشاه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، در حالی كه تلاش داشت نگاه خود را بدزدد و صورتش را پنهان كند، گفت: ازدواج نكرده ام و یك سال است كه پدر و مادرم را از دست داده ام و در واقع خویشاوند و خانواده ای ندارم.
وی كه شبها در خیابان مصوری كرمانشاه سعی می كند با چسبیدن به مغازه ای خود را گرم كند، ادامه داد: حرفه و مهارتی ندارم و به دلیل مشكلات جسمانی، هیچ كارفرمایی به افرادی چون من، كار نمی دهد، از همین رو مجبورم با زباله گردی روزگار خود را سپری كنم.
ابراهیم از فقر و نگاه ترحم آمیز عابران به عنوان كابوس زندگی خود یاد كرد و گفت: برخی عابران با دادن پول های خرد، پتو، لباس و غذا سعی می كنند به من كمك كنند ولی مشخص است كه آرزوی همه كارتن خواب ها داشتن سقفی بر سر است.

** شهرداری مسوول جمع آوری و بهزیستی مسوول نگهداری كارتن خواب هاست
یك عضو شورای اسلامی شهر كرمانشاه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، از وجود سه گرمخانه در كرمانشاه خبر داد و افزود: یك مركز در پایانه شهید كاویانی، دیگری در چهار راه جوانشیر و دو مركز شبانه نگهداری از بی خانمانان در شهر كرمانشاه وجود دارد.
محمد شه پرست ادامه داد: شهرداری به جمع آوری كارتن خواب ها می پردازد كه نگه داری، تهیه غذای گرم و برگزاری كلاس های آموزشی برعهده بهزیستی است.

** گرمخانه استاندارد برای همه فصول سال نداریم
شه پرست ادامه داد: سال گذشته نامه ای به رییس شورا نوشته و از وی خواسته است، ایجاد گرمخانه استاندارد را در بودجه 95 قرار بدهد كه این امر به دلیل مشكلات بودجه ای و توجه نكردن مقام ارشد شهرداری به نتیجه نرسیده است.
شه پرست افزود: باید گرمخانه استاندارد داشته باشیم چرا كه اكثر كلانشهرها دارای گرمخانه ای دایمی برای همه فصول سال هستند كه امكاناتی كامل و استاندارد دارند.
وی اضافه كرد، گرمخانه های شهر ما به صورت سرپناه موقتی است كه باید به سمت و سوی دایمی شدن برود.
شه پرست یادآور شد، ایجاد سرپناه به عنوان گرمخانه موجب بالارفتن امنیت عمومی شهروندان نیز می شود.

**همه كارتن خواب ها معتاد نیستند
وی ادامه داد: كارتن خوابی در همه شهرهای بزرگ اتفاق می افتد، به ویژه در حواشی شهر و به هنگام شب، افرادی در قالب كارتن خواب ظاهر می شوند و در گوشه ای پناه می گیرند.
محمد شه پرست افزود: همه كارتن خواب ها معتاد نیستند ولی بسیاری از انان بی سرپرست بوده و ماوایی ندارند.
وی از واژه 'بی خانمان' به عنوان جایگزینی مناسب برای كارتن خواب یاد كرد و گفت: بهترین نگاه و تعریف این است كه بگوییم این افراد بی خانمان هستند و به خوراك و سرپناه نیاز دارند.
به گفته وی، وجود این افراد در شهر با سیمایی تاسف بار همراه می شود و براساس موارد قانونی سازمان هایی همچون بهزیستی، شهرداری، نهادهای غیردولتی و تشكل های مردم نهاد مسوول جمع آوری و ارایه خدمات به این قشر از افراد هستند.

**وجود سه سرپناه شبانه بهزیستی در كرمانشاه
معاون امور پیشگیری اداره كل بهزیستی استان كرمانشاه نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: كارتن خواب ها طیف گسترده ای از افراد بی خانمانند كه به دلیل بدسرپرستی، اعتیاد و نداشتن خانه و مكان در خیابان ها به سر می برند.
فرحناز محمدی اظهار كرد: این افراد با توجه به نوع رفتار و شیوه لباس پوشیدن در بوستان ها و معابر عمومی چهره شهر را نازیبا می كنند و با شروع فصل سرما شاهد افزایش آنها می شویم.
وی از وجود سه سرپناه شبانه بهزیستی خبر داد و گفت: دو مركز در شهرستان كرمانشاه و یك مركز هم در اسلام آبادغرب فعال است.
به گفته محمدی، دو مركز 'رستاك باختر' برای آقایان و 'نشاط زاگرس' برای بانوان در شهر كرمانشاه دایر است.
این مسوول ادامه داد: در این مراكز خدماتی از قبیل تأمین غذای گرم، خدمات بهداشتی و درمانی و اقامت شبانه ارایه می شود كه كاهش آسیب های اجتماعی از مهمترین فعالیت های سرپناه های شبانه است.
مراكز سرپناه شبانه از ساعات پایانی روز (8 شب تا 8 صبح) افراد بی خانمان را پذیرش و به آنها خدمات رسانی می كنند.
7460/8066خبرنگار:زهره كریم زاده ** انتشار دهنده:علی مولوی