۱۸ آذر ۱۳۹۵، ۱۳:۳۲
کد خبر: 82338064
T T
۰ نفر

ديابت نوع يك ، شايع ترين اختلال غددي در كودكان

۱۸ آذر ۱۳۹۵، ۱۳:۳۲
کد خبر: 82338064
ديابت نوع يك ، شايع ترين اختلال غددي در كودكان

ساري - ايرنا - پزشك فوق تخصص غدد و متابوليسم كودكان با اعلام اين كه ديابت نوع يك را شايع ترين اختلال غددي در كودكان است ، گفت : تشخيص بموقع ديابت و كنترل بهتر قند خون بيمار ، از بروز عوارض حاد ديابت جلوگيري مي كند.

دكتر مرتضي عليجانپور روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا افزود : اختلال غددي در دوران كودكي بر اثر تخريب سلول هاي بتاي پانكراس به وجود مي آيد.
عضو هيات علمي دانشگاه علوم پزشكي بابل توضيح داد : از مدت ها قبل بر اثر عوامل متعددي همچون عفونت هاي ويروسي، سيستم ايمني كودك شروع به ترشح آنتي بادي هايي عليه سلول هاي بتاي پانكراس مي كند كه به مرور از جمعيت اين سلول ها كاسته مي شود و وقتي كه حداقل بالاي 80 درصد اين سلول ها از بين رفتند ، در جريان يك استرس از جمله عفونت هاي تنفسي ، گوارشي و يا استرس هاي محيطي ، علائم باليني ديابت نهفته در بدن كودك آشكار مي شود.
وي افزود : ديابت نوع يك در كودكان به طور تقريبي 10 درصد از كل موارد ديابت را شامل مي شود و تاكنون بيش از 15 ميليون فرد مبتلا به آن در جهان گزارش شده است و سالانه حدود 15 هزار مورد جديد نيز تشخيص داده مي شود.
** علائم ديابت نوع يك كودكان
فوق تخصص غدد و متابوليسم كودكان گفت : اين بيماري در كودكان به طور معمول پرسر و صداست و از زمان شروع علائم تا تشخيص ، معمولا يك الي 2 ماه بيشتر طول نمي كشد ولي علائم در ديابت نوع 2 در بزرگسالان بسيار تدريجي است و بيماران از بيماري خود اطلاعي ندارند و به طور كل در آزمايشات معمول متوجه قند بالا مي شوند.
وي افزود : علائم بيماري در اوايل به صورت شب ادراري و در دخترها به صورت ترشحات واژينال ممكن است باشد و بتدريج علائم اصلي بيماري به صورت پرادراري ، پرنوشي ، افزايش اشتها و كاهش وزن ظاهر مي شود و بتدريج علائم تشديد پيدا مي كند.
عليجانپور بيان كرد : در صورت عدم تشخيص بيماري ، بيمار ممكن است وارد فاز كتواسيدوز ديابتي (DKA) شود كه به صورت درد شكم ، تهوع و استفراغ و بتدريج تندي تنفس و كاهش سطح هوشياري بروز مي كند.
عضو هيات علمي دانشگاه علوم پزشكي بابل گفت : در صورتي كه قند ناشتاي كودكي بالاتر از 126 ميلي گرم بر دسي ليتر و يا قند 2 ساعت بعد از غذا بالاي 200 ميلي گرم بر دسي ليتر باشد ديابت تلقي مي شود و اگر قند ناشتا بين 100 الي 125 ميلي گرم بر دسي ليتر و يا 2 ساعت بعد از غذا بين 140 الي 200 ميلي گرم بر دسي ليتر باشد ، در معرض ديابت تلقي مي شود.
وي افزود : عفونت هاي ويروسي نقش مهمي را در بيماري زايي ديابت نوع يك بازي مي كند كه در رأس آن ، سندرم سرخجه مادرزادي است ولي عفونت با ساير ويروس ها همچون انتروويروس ها و اوريون نيز مطرح هستند.
عليجانپور با اشاره به اينكه فاكتورهاي تغذيه اي نيز مطرح هستند ، بيان كرد : تماس زودرس شيرخوار با پروتئين شيرگاو و گلوتن سبب افزايش بروز اين بيماري مي شوند و در مقابل، تداوم تغذيه شيرخوار با شير مادر يك عامل محافظتي محسوب مي شود.
** انسولين ، تنها راه درمان
استاد دانشگاه علوم پزشكي بابل گفت : با توجه به كاهش شديد سطح انسولين در بدن، درحال حاضر تنها راه درمان ديابت تيپ يك در كودكان، جايگزيني انسولين است كه شامل روش هاي ابتدايي درمان انسولين به صورت انسولين هاي NPH و رگولار بوده و درمان هاي جديد با كاربرد تركيبي از انسولين هاي طولاني و كوتاه اثر است .
وي اضافه كرد : تشخيص بموقع ديابت و كنترل بهتر قند خون بيمار، از بروز عوارض حاد ديابت كه خطرناكترين آن كتواسيدوز ديابتي است و نيز عوارض مزمن همچون عوارض چشمي، كليوي، عصبي، قلبي وغيره جلوگيري خواهد كرد.
عليجانپور گفت : در هر كودك با كاهش سطح هوشياري، كاهش وزن غيرقابل توجيه، شب ادراري، درد شكم و تندي تنفس، بايد با شك به ديابت ، قند خون آزمايش شود.
خبرنگار : زينب حبيب پور گودرزي ** انتشار دهنده : حسن فلاحتي
7328/1654