به گزارش روز دوشنبه ایرنا از پایگاه اطلاع رسانی سازمان حفاظت محیط زیست، این اجلاس پیرو پیشنهاد رییس جمهوری چین درسال 2013 مبنی بر ایجاد جاده و كمربند اقتصادی و احیای جاده ابریشم برگزار می شود.
سید مهدی حسینی نماینده سازمان حفاظت محیط زیست به عنوان نماینده كشورمان در این اجلاس در قالب سخنرانی دیدگاه های كشورمان در این باره را بیان كرد.
حسینی در سخنان خود بر تقویت صلح و گسترش همكاری دو و چند جانبه، گسترس چرخه اقتصاد آبی كم كربن و سبز در قالب جاده ابریشم تاكید كرد.
موضوع دیگری كه وی به آن اشاره كرد، چالش های زیست محیطی همچون كمبود آب، طوفان های گرد و غبار، در خطر بودن تنوع زیستی و همچنین فرصت های خوب موجود برای فعالیت در این زمینه بود.
چین در راستای گسترش فعالیت های اقتصادی و تجاری خود این ابتكار را دنبال می كند و هدف اصلی گسترش تجارت و بازرگانی در همه زمینه ها است. این موضوع می تواند فرصت و چالش های متنوعی را برای كشورهای حاشیه جاده ابریشم قدیم و كمربند اقصادی جدید به ویژه ایران ایجاد كند.
طرح ' یك كمربند - یك جاده' شامل كمربند اقتصادی جاده ابریشم و راه ابریشم دریایی قرن بیست و یكم است. براساس ارزیابی اولیه، جمعیت كل كشورهای مسیر ' یك كمربند- یك جاده' نزدیك به 4 میلیارد و 400 میلیون نفر است، كل اقتصاد این كشورها حدود 2 میلیارد و 100 میلیون دلار ارزش دارد كه به ترتیب 63 و29 درصد از جمعیت و اقتصاد جهان را به خود اختصاص داده است.
در ماههای سپتامبر و اكتبر سال 2013 میلادی، شی جین پینگ رئیس جمهوری چین در جریان دیدار از كشورهای آسیای مركزی و آسیای جنوب شرقی، پیشنهاد مهم ایجاد مشترك ' كمربند اقتصادی جاده ابریشم' و ' احیای جاده ابریشم دریایی قرن بیست و یكم' را مطرح كرد.
پس از آن این دو پیشنهاد در قالب طرح ' یك كمربند- یك جاده' مطرح شد. بیست و یكم ماه مه سال 2014 میلادی شی جین پینگ در سخنرانی خود در نشست سران سیكا در شانگهای خاطر نشان كرد، چین همراه با كشورهای دیگر ضمن تسریع روند ایجاد ' نوار اقتصادی جاده ابریشم' و ' جاده ابریشم دریایی قرن بیست و یكم' ، برای راهاندازی هرچه سریعتر بانك سرمایهگذاری زیرساختهای آسیا و شركت فعال در روند همكاری منطقه ای و تحقق توسعه هماهنگ و امنیت در آسیا تمام تلاش خود را به كار خواهد گرفت.
بیست و هشتم ماه مارس سال 2015 میلادی، شی جین پینگ در مجمع آسیایی بوآئو سخنرانی مهمی ایراد كرد وی به طور مفصل راهبرد ' یك كمربند- یك جاده' را برای شركت كنندگان توضیح داد. در این میان، وزارتخانه های چین نیز به طور مشترك سند ' دورنما و عملیات پیشبرد مشترك ایجاد كمربند اقتصادی جاده ابریشم و جاده ابریشم دریایی قرن بیست و یكم' را منتشر كردند.
در این سند، مواردی مانند رسیدن به اصول و چارچوب مشترك و محوریت و مكانیسمهای لازم برای همكاری، گرایش به سیاست درهای باز و محور فعالیت های چین مطرح شد كه سبب شد طرح ' یك كمربند- یك جاده' مورد توجه طرف های مختلف قرار گیرد.
اجلاس گفت و گوی های عالی رتبه بین المللی زیست محیطی درچارچوب ابتكار جاده و كمربند اقتصادی سبز و احیای جاده ابریشم در شنزن چین روز گذشته ( 21 آذر) آغاز و امروز به كار خود پایان می دهد.
علمی 9014**1440
دریافت كننده: كیمیا عبدالله پور** انتشار:معصومه گلشن
تهران - ایرنا - اجلاس گفت و گوی های عالی رتبه بین المللی زیست محیطی درچارچوب ابتكار جاده و كمربند اقتصادی سبز و احیای جاده ابریشم در شنزن چین با حضور نمایندگان 19 كشور از جمله ایران، هند، اندونزی، تایلند ، ازبكستان، بلاروس، تاجیكستان و مغولستان در حال برگزاری است.