افزایش سرعت عامل بالارفتن خسارت برخورد دو قطار/ برای رسیدن به آرمان مطلوب باید ریسك را پذیرفت

تهران- ایرنا- مدیرعامل پیشین شركت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران، تبدیل سیستم‌ سنتی به مدرن وافزایش سرعت قطارها را بخشی از علت برخورد دو قطار عنوان كرد و افزود: در رابطه با افزایش سرعت قطارها یك لحظه نیز پشیمان نیستم ، چرا كه برای رسیدن به آرمان مطلوب باید ریسك را پذیرفت.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، «محسن پورسیدآقایی» در پی حادثه برخورد دو قطار مسافری تبریز - مشهد و سمنان- مشهد در ایستگاه هفت خوان سمنان و كشته شدن 40 تن از هموطنان و مجروح شدن بیش از 110 نفر استعفا كرد و این تصمیم را عمل كردن به مسوولیت اجتماعی خود عنوان كرد. عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی نیز استعفای او را پذیرفت.
پورسیدآقایی روز دوشنبه در مراسم تودیع خود و معارفه مدیرعامل جدید راه‌آهن گفت: سیاست‌های جدید ریلی راه‌آهن در راستای افزایش سرعت قطارها، بالا بردن ظرفیت حمل و نقل مسافران و بهسازی سیستم‌های زیربنایی راه‌آهن كشور دنبال شده است.
وی با بیان اینكه افزایش سرعت قطار تهران - مشهد و كاهش فواصل بین حركت قطارها نیز در راستای سیاست های جدید ریلی صورت گرفته است، افزود: در سیستم سنتی حداكثر سرعت قطارها 120 كیلومتر در ساعت و فواصل حركت آن‌ها هر 30 دقیقه یك بار بود كه با اعمال سیاست‌های جدید حداكثر سرعت بیش از 120 كیلومتر و فواصل به هشت دقیقه كاهش یافت كه همزمانی این موضوع و فشار به سیستم ریلی كشور سبب بروز حادثه این چنینی شد.
پورسیدآقایی تاكید كرد: كارها اگر به شیوه سنتی دنبال می‌شد، فاجعه ریلی تلفات كمتری داشت.
مدیرعامل مستعفی راه آهن با بیان این كه توجه به ایمنی مسافر باید همواره مدنظر باشد، افزود: به نظر نمی رسید یك خطای این چنینی، فاجعه‌ای بزرگ رقم بزند، اما خطای انسانی گریبانگیر همه سیستم ها است و در هر جای دنیا ممكن است خطای انسانی سیستمی را فلج كرده و خطا ایجاد كند.
پورسیدآقایی ادامه داد: اما نمی توان همه خطاها را به حساب نیروها گذاشت و مدیران باید مسوول عملكرد و خطاهای مجموعه خود باشند و من هم با استعفا این مسوولیت را پذیرفتم.

** وزیر راه و شهرسازی پس از حادثه برخورد دو قطار قصد استعفا داشت
پورسید آقایی افزود: آنچه در فضای عمومی بیان نشد این بود كه وزیر راه و شهرسازی پس از بروز این حادثه قصد استعفا داشت و حتی متن استعفای خود را تنظیم كرد اما با اصرار اعضای وزارتخانه و اینكه وزیر راه و شهرسازی مسوولیت‌های گسترده‌تری برعهده دارد، از این كار منصرف شد.
وی درباره كارهای نیمه تمام در دوره مدیریتی خود نیز گفت: برقی كردن قطار تهران -مشهد با افزایش سرعت 200 كیلومتر در ساعت یكی از اقدام هایی بود كه قول انجام آن را داده بودم اما در مرحله مذاكره است و به علت مشكلات مالی اجرایی نشده و وعده دیگر ایجاد شركت‌های راه‌آهن و خطوط سریع‌السیر بود كه امید است در دوره مدیریت جدید در اولویت برنامه ها قرار گیرد.
پورسیدآقایی ادامه داد: برای راه‌اندازی لیزینگ ناوگان حمل‌ و نقل ریلی و احیای اقتصاد مسافری و باری، طرح تحول ناوگان ریلی كشور و توسعه آن نیز تلاش هایی انجام شد كه امیدواریم در دوره جدید مدیریتی تكمیل و نهایی شود.
به گزارش ایرنا، عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی درحكمی سعید محمدزاده را به عنوان مدیرعامل جدید شركت راه آهن جمهوری اسلامی ایران منصوب كرده است.
اقتصام**1070**1561**خبرنگار: فریبا بابایی** انتشاردهنده: مژگان توانا
۰ نفر