۲۳ آذر ۱۳۹۵، ۱۱:۰۹
کد خبر: 82344562
T T
۰ نفر

15 هزار و 500 تن كيوي در آستارا توليد شد

۲۳ آذر ۱۳۹۵، ۱۱:۰۹
کد خبر: 82344562
15 هزار و 500 تن كيوي در آستارا توليد شد

آستارا - ايرنا - رئيس جهاد كشاورزي آستارا ميزان كيوي برداشت شده از باغات اين شهرستان را در سال جاري 15 هزار و 500 تن اعلام كرد.

ايرج شياركار روز سه شنبه در مصاحبه با خبرنگار ايرنا، تعداد باغداران محصول كيوي آستارا را 750 نفر اعلام كرد و گفت: اين افراد در 520 هكتار از اراضي اين شهرستان به كشت كيوي اقدام كرده اند.
وي افزود: امسال به علت مساعد بودن هوا، ميوه كيوي در آستارا به مقدار مورد انتظار و با كيفيت قابل قبول توليد شده است و در حال حاضر هر كيلوگرم كيوي به صورت انبوه به قيمت 13 هزار ريال به فروش مي‌رسد.
وي متوسط عملكرد توليد محصول كيوي در باغ هاي منطقه را حدود 30 تن در هكتار عنوان و بيان كرد: ارزش اقتصادي اين ميزان كيوي توليد شده، 201 ميليارد و 500 ميليون ريال است و به بازارهاي مصرف داخلي و كشورهاي حوزه درياي خزر صادر مي شود.
شياركار اظهار داشت: بيشتر خريداران محصول كيوي اين شهرستان تجار استان هاي تهران، آذربايجان شرقي و آذربايجان غربي هستند و محصول را پس از بسته بندي به كشورهاي طرف تجاري ايران از جمله روسيه، آذربايجان، اوكراين، تركيه، عراق، سوريه و كشورهاي حوزه خليج فارس صادر مي‌كنند.
وي اضافه كرد: كارشناسان باغداري مديريت جهاد كشاورزي آستارا در همه ايام سال آماده هرگونه همكاري با باغداران كيوي در زمينه مشاوره فني و جلوگيري از آفت‌ها هستند.
رئيس جهاد كشاورزي آستارا توزيع سم، كود، ارائه خدمات فني و مهندسي باغباني و تسهيلات بانكي براي احداث مخزن آبياري را از مهمترين خدمات جهاد كشاورزي آستارا به باغداران اين شهرستان اعلام كرد.
كشت كيوي در غرب گيلان از دهه 70 رواج يافت و با توجه به شرايط مساعد آب و هوايي در دهه 80 نيز برخي شاليكاران با تغيير مزرعه خود به باغ كيوي به توليد اين ميوه روي آوردند.
شهرستان آستارا با 86 هزار نفر جمعيت در شمال غربي استان گيلان و در همسايگي جمهوري آذربايجان قرار دارد.
خبرنگار: يوسف هدايتي**انتشار : نصراله ابراهيمي
7105 / 7124/6070