۲۴ آذر ۱۳۹۵، ۲۰:۵۵
کد خبر: 82347250
T T
۰ نفر
اشتركات بين ايران و داغستان پايه خوبي براي توسعه روابط طرفين است

رشت- ايرنا- معاون تجاري و توسعه حمل و نقل بين الملل رييس جمهوري داغستان گفت: اشتركات بين ايران و داغستان پايه خوبي براي توسعه روابط دو طرف است.

به گزارش روابط عمومي استانداري گيلان به ايرنا، شاميل عيسي اف عبدالله ويچ عصر چهارشنبه در ديدار با استاندار گيلان در رشت با ابراز خرسندي از سفر به گيلان، ضمن ابلاغ سلام گرم رييس جمهور داغستان به استاندار گيلان افزود: از ديروز كه براي شركت در همايش توسعه روابط اقتصادي به تهران و امروز كه به گيلان سفر كردم با پذيرايي گرمي كه از ما شد احساس مي كنم در وطن خود هستم.
وي خاطرنشان كرد: دكتر نجفي استانداري با درايت است كه حضور وي قطعاً مايه گسترش روابط خواهد بود.
شاميل عيسي اف عبدالله ويچ به وجود اشتراكات بسيار در مسائل فرهنگي، ديني دو كشور اشاره كرد و افزود: پدران و اجداد ما نيز اشتراكاتي داشتند كه پايه اي براي توسعه ي روابط ما مي تواند باشد.
وي به امضاي تفاهم نامه هايي توسط استانداران سابق گيلان با جمهوري داغستان اشاره و خاطرنشان كرد: در حال حاضر هيچ مانعي از لحاظ سياسي براي اجراي مفاد آن وجود ندارد.
معاون تجاري و توسعه حمل و نقل بين الملل رييس جمهور داغستان به بازديد خود از بندر در حال ساخت كاسپين در منطقه آزاد انزلي اشاره كرد و گفت: اين بندر بسيار بزرگ مي تواند در گسترش روابط با داغستان نقش تعيين كننده اي ايفا كند.
وي با بيان اينكه براساس دستور رييس جمهور داغستان ما موظف به گسترش روابط در درياي خزر هستيم اظهار داشت: اين توسعه اقتصادي بايد از طريق بنادر انجام گيرد.
شاميل عيسي اف عبدالله ويچ به گسترش زيرساخت هاي بندر ماخاچ قلعه نيز اشاره و اظهار داشت: در حدود هفت ميليارد دلار در حوزه گسترش راه آهن، ساخت و تعميرات كشتي و توسعه امكانات در حال سرمايه گذاري هستيم.
وي با اشاره به اينكه مردم گيلان و داغستان بسيار شبيه به هم هستند افزود: در شهر دربند داغستان مشتركات بسياري داريم.
وي با بيان اينكه داغستان مناطق و جاذبه هاي طبيعي بسياري دارد افزود: در بخش توريسم و گردشگري در داغستان اقداماتي در حال انجام است كه در آينده اين بخش بسيار متحول خواهد شد.
معاون رييس جمهور داغستان گفت: در داغستان قوانيني وضع شده كه تجارت به ساير نقاط روسيه بسيار راحت تر شده است.
وي گفت: يكي از موارد ارزيابي رييس جمهور روسيه از استانداران اين است كه چه ميزان توانسته اند روابط تجاري را با كشورهاي ديگر گسترش دهند.
**استاندارگيلان: ظرفيت خوبي در بخش هاي مختلف براي توسعه روابط با داغستان دارد
استاندار گيلان نيز در اين نشست به وجود اشتراكات اقتصادي و فرهنگي با جمهوري داغستان اشاره كرد و افزود: ماخاچ قلعه يكي از بنادر مهم روسيه است كه با توجه به توسعه بنادر انزلي و كاسپين مي تواند در گسترش روابط تجاري و اقتصادي نقش بسزايي ايفا كند.
محمدعلي نجفي در اين نشست با اشاره به اينكه خوشبختانه موانع موجود در صادرات لبنيات، مرغ و گوشت سفيد به روسيه برطرف شده است ،افزود: وجود فرصت ها، ظرفيت ها و پتانسيل هاي خوب گيلان در بخش هاي صنعتي، بهداشتي، موادغذايي، ميوه و بويژه گردشگري مي تواند به توسعه روابط گيلان و داغستان كمك كند.
استاندار گيلان بر ضرورت اجرايي شدن تفاهم نامه همكاري بين گيلان و داغستان با قوت و جديت بيشتر تأكيد و تصريح كرد: با همكاري اتاق بازرگاني و هماهنگي هاي دفتر نمايندگي وزارت خارجه در گيلان ارتباطات بخش هاي اقتصادي، تجاري و فرهنگي دو طرف بايد رونق بگيرد.
وي با بيان اينكه نقش ما در روابط تجاري و اقتصادي فقط توسعه زيرساخت ها است، افزود: با حمايت كاملي كه از بخش خصوصي در گيلان مي شود هيچ مانعي براي همكاري تجار دو طرف با يكديگر وجود ندارد.
نجفي با اشاره به اينكه بنادر و گمرك با ظرفيت كامل براي حضور تجار داغستاني كمال همكاري را دارند، گفت: با توجه به اينكه مانعي براي توسعه روابط اقتصادي، تجاري و ترانزيت كالا وجود ندارد، اعداد و ارقام و نيز حجم مبادلات كالا بين دو طرف زيبنده اين ارتباط نيست.
نماينده عالي دولت در گيلان به برگزاري همايش پدافند غيرعامل در حوزه درياي خزر در گيلان اشاره و بيان كرد: به خاطر حضور و تأثيرگذاري گيلان در حوزه درياي خزر و كشورهاي همسايه برگزاري اين همايش از سوي دولت به گيلان داده شد.
وي گفت: در سخنراني امروز در اين همايش به اهميت ارتباطات با جمهوري هاي اطراف خزر و پتانسيل هاي نهفته در اين منطقه اشاره كردم.
استاندار گيلان به تأكيد دكتر روحاني بر تكميل راه آهن شمال به جنوب در سفر به گيلان اشاره و اظهار داشت: يكي از موانع در اين مسير اتصال هشت كيلومتر راه آهن آستارا به آستارا بود كه پس از اين سفر به صورت جدي پيگيري شد.
وي همچنين از تكميل 2 كيلومتر راه آهن آستارا به آستارا كه در خاك ايران بود خبر داد و گفت: ادامه اين مسير از رشت به آستارا نيز جزء برنامه هاي اصلي ماست.
نجفي تصريح كرد: اتصال اين راه آهن مي تواند بندر بمبئي را به هلسينكي وصل كند و ضمن كوتاه كردن مسير، حمل و نقل از 46 روز به 26 روز مي رسد كه از لحاظ تجاري بسيار حائز اهميت است.
وي به ديدارهاي مكرر روساي جمهور اسلامي ايران و روسيه در سال هاي اخير اشاره كرد و افزود: يكي از موارد مورد تأكيد دو رييس جمهور تكميل اين راه آهن در حداقل زمان ممكن بود كه جزء برنامه هاي اساسي و استراتژيك دو كشور است.
نماينده عالي دولت در گيلان با بيان اينكه ظرفيت بنادر گيلان در حال افزايش است گفت: اميدواريم از اين افزايش ظرفيت كشورهاي ايران،روسيه و داغستان كمال بهره را ببرند.
در اين ديدار معاون هماهنگي اموراقتصادي و توسعه منابع استاندار، سركنسول روسيه در رشت و همچنين برخي از مديران دستگاه هاي اجرايي و تجار ايران و داغستان حضور داشتند.
جمهوري داغِستان يكي از 22 جمهوري داخلي فدراسيون روسيه با 50 هزار و 300 كيلومتر مربع مساحت و بيش از سه ميليون نفر جمعيت در سواحل غربي درياي خزر و در قسمت شرقي ناحيه قفقاز واقع شده است كه مركز و بزرگترين شهر آن مَخاچ‌قلعه در كناره خزر است.
دريافت خبر: مريم سليماني**انتشار : نصراله ابراهيمي
7296/6070