۲۸ آذر ۱۳۹۵، ۱۲:۰۰
کد خبر: 82350650
T T
۰ نفر
توافق پارلمان و شركت‌های هسته ای آلمان در باره هزینه تعطیلی رآكتورها

برلین - ایرنا - ​​​​​​​پارلمان آلمان با اكثریت آرا قانون هزینه خاموشی و تخریب ایمن راكتورهای هسته ای در این كشور را به تصویب رساند كه بر اساس این قانون، هزینه توقف كار این نیروگاه‌ها بر عهده خود آنها است.

به گزارش ایرنا، پایگاه خبری دویچه وله (صدای آلمان ) در گزارشی نوشت:، طبق قانونی كه روز پنچشنبه ۱۵ دسامبر (۲۵ آذر) در پارلمان آلمان به تصویب رسید، شركت‌های بزرگ هسته ای این كشور هزینه توقف كار و برچیدن ایمن ساختمان راكتورهای هسته ای را برعهده خواهند گرفت و در مقابل، دولت آلمان باید برای زباله‌های هسته ای انبار‌های موقت و پایدار ایمن بیابد.
قانون تصویب شده در مجلس، دولت و شركت‌های بزرگ هسته ای آلمان را موظف به پذیرش بخشی از هزینه سنگین خاموشی راكتورهای هسته ای این كشور كرده است. این قانون را احزاب شركت‌كننده در دولت ائتلافی آلمان (احزاب دمكرات مسیحی‌، سوسیال مسیحی و سوسیال دمكرات) و همچنین حزب سبزهای آلمان به پارلمان ارائه كردند كه در نوع خود استثنایی در مجلس آلمان محسوب می شد.
«میشائل فوكس» مسئول بخش اقتصادی حزب دمكرات مسیحی كه خود از مخالفان سرسخت حزب سبزها در آلمان است، در تمجید از این همسویی گفت: «این همكاری مثبت میان جناح‌های مختلف در پارلمان امری نادر است كه من نمونه آن را به یاد نمی آورم.»
این سیاستمدار در باره تقسیم مسئولیت ‌و هزینه‌ها میان شركت‌های بزرگ هسته ای و دولت نیز گفت: «در درجه اول مدیران شركت‌های هسته ای مسئول خاموش كردن و برچیدن ایمن ساختمان راكتورها و همچنین تبدیل مساحت زیر پوشش راكتورها به زمین‌های چمن‌‌كاری شده هستند. آنها باید هزینه این كار را تقبل كنند. شركت‌های هسته ای بزرگ به این دلیل بودجه‌ای به مبلغ حدود 17.8 میلیارد یورو كنار گذاشته‌اند. دولت در مقابل هزینه انبارموقت و پایدار ایمن زباله‌های هسته ای را از خزانه پرداخت خواهد كرد.»
شركت‌های هسته ای در مجموع موظف به پرداخت هزینه حدود ۲۴ میلیارد دلار خواهند بود. هزینه كل انبار زباله‌های هسته ای حدود ۴۸ میلیارد دلار تخمین زده می‌شود.
زیگمارگابریل وزیر اقتصاد آلمان از حزب سوسیال دمكرات نیز این توافق را تحسین كرد و آن را نمونه‌ای از به رسمیت شناختن جنبش مخالفت با استفاده از انرژی هسته ای خواند. او گفت این توافق باعث می‌شود كه شركت‌های بزرگ هسته ای مسئولیت خود را در خاموش كردن راكتورها در آلمان بر عهده گیرند. به گفته وزیر اقتصاد آلمان با تصویب این قانون 'والدین آینده ایمن كودكان خود را تضمین خواهند كرد.'
در حالی كه حزب سبزها تنها برخی وظایف تكمیلی را در برابر دولت گذاشته است، حزب چپ‌ها از اساس مخالف این قانون است و سخنگوی ‌آن گفته است كه این حزب نگران ‌آن است كه «بازهم سودها به جیب‌های خصوصی سرازیر شوند و ضررها از جیب عموم پرداخت شوند.»
به گزارش ایرنا، چند ماه پس از فاجعه هسته ای فوكوشیما ژاپن ، دولت ژاپن در 30 ژوئن 2011 با تسریع در فرایند برچیدن نیروگاههای هسته ای موافقت كرد. در پی این تصمیم، هشت نیروگاه از مجموع 17 نیروگاه هسته ای فعال آلمان تعطیل شد و همچنین برنامه ای زمانی برای تعطیلی بقیه نیروگاهها تا سال 2022 تعیین شد. طبق برنامه تعیین شده در تاریخ 25 ژوئن 2015 نیز نیروگاه هسته ای گرافنراینفیلد (Grafenrheinfeld) در ایالت بایرن تعطیل شد.
همین مساله باعث شد كه شركت‌های E.ON و RWE و Vattenfall كه در آلمان صاحبان اصلی نیروگاه‌های هسته ای هستند به دادگاه قانون اساسی شكایت كنند و گفتند كه اگرچه خواهان لغو قانون ۲۰۱۱ نیستند، ولی این قانون در حكم مصادره اموال كارآمد و سودآور آنهاست و دولت باید بابت آن غرامت بپردازد.
دادگاه قانون اساسی آلمان روز سه شنبه (16 آذر) حكم داد كه هر چند كه تصمیم برچیدن نیروگاههای هسته ای قانونی است اما شركت ها حق دارند كه از دولت تقاضای غرامت مناسب كنند.
آلمان كمبود انرژی ناشی از تعطیلی نیروگاههای هسته ای را با تولید از منابع تجدیدپذیر مانند انرژی باد ، خورشید و زیست توده (biomass) جبران كرده است.
در سال 2014 منابع تجدید پذیر 28 درصد از انرژی مصرفی آلمان را تایید كردند كه یك حد نصاب بی سابقه بود.
این در حالی است كه نیروگاههای هسته ای اكنون حدود 30 درصد از برق مصرفی در اتحادیه اروپا را تولید می كنند و 130 رآكتور هسته ای در 14 كشور از 28 كشور عضو اتحادیه اروپا مورد بهره برداری است و تصمیم گیری درباره انرژی هسته ای بر عهده خود كشورهای عضو اتحادیه است.
اكنون در كشور فرانسه 75 درصد برق مصرفی را نیروگاههای هسته ای تامین می كنند و این كشور بزرگترین صادركننده برق جهان است و سالانه بیش از سه میلیارد یورو از این محل درآمد دارد.
بر اساس آمار موسسه جهانی انرژی هسته ای (NEI) مستقر در واشنگتن، تا ماه مه 2016 ، 30 كشور در سطح جهان 444 رآكتور هسته ای را برای تولید برق مورد بهره برداری دارند و 63 نیروگاه هسته ای جدید در 15 كشور در دست احداث است.
در سال 2015 در مجموع 13 كشور جهان شامل فرانسه، اوكراین، اسلواكی، مجارستان، اسلوونی، بلژیك، ارمنستان، سوئد، فنلاند، سوئیس، جمهوری چك، كره جنوبی و بلغارستان دست كم یك چهارم برق خود را با استفاده از انرژی هسته ای تولید می كنند.
مردم سوئیس نیز روز هفتم آذر (27 نوامبر) در همه پرسی با موضوع توقف استفاده از نیروگاههای هسته ای پیشنهادی حزب سبز این كشور شركت كردند و با 55 درصد رای منفی مخالفت خود را با تعطیلی زودهنگام نیروگاههای هسته ای اعلام كردند.
اروپام**1078** مترجم: بابك جعفری ** انتشار دهنده: زهرا هژبری
۰ نفر