۲۸ آذر ۱۳۹۵، ۱۴:۰۰
کد خبر: 82350938
T T
۰ نفر
يلدا، فرصتي براي اين كه قدر كنار هم بودن را بيشتر بدانيم

قصرشيرين- ايرنا- يلدا به عنوان بلندترين شب سال از ديرباز فرصتي را فراهم كرده تا با برپايي آيين هايي دور هم جمع شويم و در واقع اين شب بهانه اي است تا بيشتر قدر با هم و كنار هم بودن را بدانيم.

به گزارش خبرنگار ايرنا، شب يلدا در واقع تلنگري است براي همه ما آدم ها كه در هياهوي زندگي پر از شلوغي خود را گم كرده ايم و در فضاي مجازي گذران عمر مي كنيم و شب نشيني و دورهمي هاي گذشته را از ياد برده ايم.
يلدا در حقيقت شبي است تا اندكي به خودمان بياييم و خود را پيدا كنيم، اين كه كساني هستند كه همواره منتظر و چشم به راه ما هستند تا نگاه هايشان را به نگاه هايمان پيوند بزنند و با صحبت كردن از حال و روزمان، اندكي از احوال يكديگر باخبر شويم.
يلدا فرصتي براي رفتن به خانه بزرگ ترهاي فاميل، پدرها و مادرها و پدر بزرگ ها و مادربزرگ ها و حكايت خاطرات روزهاي گذشته و گفتن از برنامه هاي آينده، شادي و شيطنت كودكان و خنده هايي است كه خيلي وقت است كم رنگ شده و براي برخي حتي حسرتي بر دل.
شب يلدا در واقع بهانه اي است تا كمي خودمان را پيدا كنيم و اين كه زندگي آنقدرها هم سخت نيست كه لحظه هاي قشنگ كنار هم بودنمان را فداي مشكلات مادي كنيم و قدري به فكر يكديگر باشيم.
شب يلدا در حقيقت تمريني است براي آموزش كودكانمان كه غرق در فضاي مجازي هستند كه به آن ها ياد دهيم اين دل ها هستند كه به يكديگر نياز دارند و اين كه اندكي بنشينيم و با يكديگر حرف بزنيم تا حالمان بهتر شود و حال زندگي نيز قدري عرض شود و براي يك شب هم كه شده اينترنت و گوشي تلفن همراه را كنار بگذاريم تا به سنت ها و دلبستگي هاي گذشته كوچ كنيم.
شب يلدا در جاي جاي ايران اسلامي از ديرباز با سنت هايي همراه بوده است و مردم قصرشيرين نيز اين شب را كه در اصطلاح محلي 'شوچله' مي نامند، آيين هايي برگزار مي كنند كه مهم ترين آن صله رحم و رفتن به خانه بزرگتر ها و دور هم جمع شدن است.
مرزنشينان اين منطقه در اين شب پاي خاطرات ريش سفيدان فاميل مي نشينند و با گرفتن فال حافظ، سفره اي پهن مي كنند و خوراكي هاي مختلف بر سر آن مي گذارند و از آن تناول مي كنند و تا پاسي از شب و سحرگاه اين دورهمي ادامه دارد.
در اين شب، بازار شاهنامه خواني نيز در ميان محافل خانه ها گرم است، ضرب المثل، حكايت ها و متل هاي قديمي، يادي از درگذشتگان و خواندن اشعار كردي و نگاه به عكس هاي آلبوم هاي قديمي نيز از ديگر آيين هاي شب يلدا در قصرشيرين است.
انواع تنقلات و شيريني هاي محلي از جمله بژي، قيصي، كشمش، نخود، ذرت بو داده، انجير و خرماي خشك و همچنين خوردن غذاهايي از كدو حلوايي كه به اصطلاح اين منطقه گرمي است و باعث مي شود كه از سرماي زمستان در امان بماني، از ديگر آيين هاي سنتي شوچله بيداران يلدا در قصرشيرين است.
هندوانه ، انار و سيب سرخ و يا ليموي زرد نيز از ميوه هايي است كه از ديرباز سفره هاي يلداي مردم اين منطقه را رنگين كرده و پاي ثابت سفره هاي شب چله نيز همان هندوانه و انار است كه خوردن هندوانه نيز حكايتي دارد كه اگر كسي در شب يلدا يك قاچ هندوانه بخورد، از تشنگي گرماي تابستان در امان خواهد ماند.
در ايران باستان، براي ماه دي چهار جشن وجود داشت كه شامل روزهاي اول، هشتم، پانزدهم و بيست و سوم اين ماه بود، اما امروزه ايرانيان تنها نخستين روز دي ماه، يعني درازترين شب اول زمستان كه همان (شب يلدا، آخرين شب پاييز، پايان قوس، آغاز جدي) است، را جشن مي‌گيرند.
در اصطلاح قديم، شب اول زمستان را شب چله مي‌گويند، مردم، زمستان را در حقيقت 2 ماه يا 2 بخش مي‌دانند كه 40 روز اول را چله بزرگ و 40 روز آخر را كه مصادف با جشن سده است، چله كوچك مي‌نامند.
چيزي كه مهم است اين است كه نبايد اصل ها فداي برخي اشرفي گري ها شود و حقيقت شب يلدا دور هم بودن و قدر هم را بيشتر دانستن است و از اين رود بايد اين شب به سادگي و بدون تشريفات انجام شود تا افراد جامعه با درآمدهاي متفاوت در اين شب شاد باشند و بتوانند آن را سينه به سينه و نسل به نسل به فرزندانشان انتقال دهند.
يادمان باشد كه يلدا براي به ياد هم بودن است و از اين رو كساني كه دستشان به دهنشان مي رسد بايد خانواده هاي ضعيف و كم در آمد فاميل و همچنين بيماران نيازمند و خانواده هاي بي سرپرست را از ياد نبرند تا سرخي را به سفره هاي زرد يلداي خانواده هاي نيازمند هديه كنند و همه يلدايي شاد داشته باشيم.
بياييد قدر با هم و كنار هم بودنمان را بيشتر بدانيم. شايد فردا خيلي زود دير شود پس نگذاريم چشماني منتظر به نگاه ما از دنيا برود.
8066/3012 خبرنگار:نازنين باباخاني ** انتشار دهنده **علي مولوي