۳۰ آذر ۱۴۰۲، ۱۱:۳۱
کد خبرنگار: 1347
کد خبر: 85327386
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

شب یلدا؛ بهترین بهانه برای دوری از فضای مجازی

۳۰ آذر ۱۴۰۲، ۱۱:۳۱
کد خبر: 85327386
شب یلدا؛ بهترین بهانه برای دوری از فضای مجازی

مهاباد- ایرنا- شب یلدا یکی از قدیمی ترین سنت های ما ایرانیان است که در سال های اخیر با گسترده شدن سهم شبکه های اجتماعی در جامعه، این سنت نیز به فضای مجازی و تاثیرات منفی آن آلوده شده ولی می توان طولانی ترین شب سال را بهانه ای برای دوری از فضای مجازی و بودن در کنار خانواده قرار داد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، چندصباحی است که مشکلات اقتصادی و دغدغه‌های مالی مردم در کنار استفاده بیش از اندازه از تلفن همراه و فضای مجازی باعث شده که دیگر رفت و آمد و صله رحم به کمترین حد خود برسد و انگار آدم ها در تنهایی خود عادت به زندگی و نگاه به همدیگر دارند.

در حال فراموشی است آن ایامی که شب ها را با عشق در کنار خانواده و اقوام سر می کردیم و در فضایی صمیمی تا پاسی از شب، در کنار هم بودیم، می گفتیم و می خندیدیم؛ امروز چنان به دنیای فردگرایی ساخته مصنوعات بشری گرفتار شده ایم که حتی طاقت جمع های دو نفره خانوادگی را هم نداریم.

فضای مجازی به گونه ای در زندگی ما رخنه کرده که فاصله چند ساعته با گوشی همراه ما را دچار بی تابی برای دیدن و چک کردن مطالب داخل گوشیمان کرده که انگار بدون آن از زندگی عقب میافتیم.

به وضوح همه ما سنگینی عادت به فضای مجازی و چرخیدن بیش از حد در اینترنت را احساس می کنیم و برای فاصله از آن چه شبی بهتر و شیرین تر از طولاتی ترین شب سال می توان یافت؟ یلدا جشنی که ریشه در تاریخ و سنن ما ایرانیان دارد که اگر به مانند سالیان نه چندان دور و بدون فضای مجازی و اینترنت سپری شود، همگان لذت واقعی آن را دوباره خواهیم چشید.

شب یلدا؛ بهترین بهانه برای دوری از فضای مجازی

صله رحم؛ عادتی نیکو برای شب یلدا

یکی ماموستایان مساجد مهاباد و از علمای دینی این شهرستان در همین ارتباط و با اشاره به اهمیت صله رحم گفت: دین مبین اسلام برای صله رحم و ارتباط داشتن با اقوام اهمیت زیادی قائل بوده تا جایی که در آیه ۲۱ سوره رعد، صله رحم را از صفات أولوا الالباب و صاحبان عقل و درایت بیان کرده است.

ماموستا ابراهیم کریمی با بیان اینکه صله رحم تنها در کنار هم نشستن نیست و باید درد دل همدیگر را شنید و از حال هم باخبر شد، بیان کرد: متأسفانه فضای مجازی و گرفتاری های روزمره باعث شده تا این امر مهم، کمرنگ و در بعضی موارد به فراموشی سپرده شود، اما ایام خاص سال به ویژه شب یلدا برای تجدید دیدارها و سرکشی و صله رحم فرصت بسیار مناسبی است.

وی ضمن انتقاد از فرهنگ غلط استفاده از فضای مجازی به ویژه در بین جوانان افزود: بعد از اوایل انقلاب که کم کم تلویزیون جزو مایجتاج زندگی روزمره شد، در جلسات میهمانی نگاه ها به سمت تلویزیون بود، اما الان با تأسف، در میهمانی نگاه های افراد به صفحه مانیتور، تلفن همراه و تبلت های شخصی است و آن هدف اصلی صله رحم به فراموشی سپرده شده است.

ماموستا کریمی اضافه کرد: امروزه گسترش ارتباطات موبایلی و شبکه های اجتماعی، کار را به جایی رسانده که دیگر از آن دورهم نشینی های شبانه گذشته زیاد مشاهده نمی شود ولی سنت‌ها و فرصت هایی مانند شب یلدا می‌تواند بهانه خوبی برای تقویت عواطف جمعی و استحکام بنیان خانواده‌ها باشد و نباید این شب را با سرگرم کردن خود به موبایل و شبکه های اجتماعی از دست داد.

وی تاکید کرد: بهتر است در این شب خانواده ها در مدت زمانی که در کنار هم هستند، از فضاهای مجازی دور بوده و از در کنار هم بودن که آثار بسیار با برکت و فراوانی دارد، بهره مند شوند.

شب یلدا؛ بهترین بهانه برای دوری از فضای مجازی

شب یلدا بهترین فرصت برای دوری از موبایل

دبیر و کارشناس ارشد روانشناسی نیز در این رابطه به خبرنگار ایرنا گفت: در دوره ای که فضای مجازی و شبکه های اجتماعی مبتنی بر موبایل، همه گیر شده و در حال تغییر روابط شغلی، اجتماعی و خانوادگی کاربران این فضا شده است، شب یلدا فرصتی برای بازگشت به نهاد خویش و رجعت به سال های پیش است که با خیالی و فکری آرام تر و آسوده تر زندگی می کردیم.

سید فرهاد دانشور اضافه کرد: معتقدم تکنولوژی و اینترنت چندان هم بد نیست به ویژه آنکه اگر بخواهیم از آن استفاده مناسب ببریم؛ نه اینکه تمام شب و روز و حتی مهمانی های ما را به خود اختصاص دهد و ما را چنان گرفتار خود کند که خانه ماندن و یا مهمانی رفتن، چندان تفاوتی نداشته باشد مادامی که سر در گوشی یا تبلت خود داشته باشیم.

وی بیان کرد: در شب یلدا باید عاطفه و مهربانی، میان اعضای خانواده و بستگان مبادله شود و گفت و گوها چهره به چهره باشد زیرا یلدا شب گفت و گوهای کلامی ارزشمند و گرامی داشتن بزرگترها است.

این کارشناس، یلدا را برای آن دسته از آدم‌هایی که منزوی و کناره گیر هستن و از بودن در جمع خجالت می کشند را نیز بهترین فرصت و بهانه برای سازگاری با جمع دانست و گفت: در واقع اگر خوب به یلدا و آیین درونش نگاه کنیم، می بینیم که این شب خالی از لطف و حکمت نیست و به نحوی یک روان درمانی مناسب باستانی نیز محسوب می شود.

فرصتی برای استفاده از موبایل در شب یلدا باقی نگذاریم

یکی از شهروندان هم در آستانه شب یلدا به خبرنگار ایرنا اظهار کرد: شب یلدای امسال روز پنجشنبه افتاده که معمولا برای مردم و به ویژه افراد کارمند وقت مناسبی است که تا دیر وقت بتوانند از در کنار هم بودن لذت ببرند.

شب یلدا؛ بهترین بهانه برای دوری از فضای مجازی

رضا حسینی اضافه کرد: هرسال شب یلدا در یکی از منازل فامیل همگی جمع شده و ضمن شوخی و خنده در کنار هم بازی های بومی و محلی از جمله جوراب بازی را باهم بازی کنیم.

وی بیان کرد: لذت بازی دسته جمعی و با هم بودن فرصتی برای نگاه کردن به گوشی باقی نمی ماند و انگار آن شب کسی دیگر حواسش به تلفن همراه و اتفاقات فضای مجازی نیست.

وی همچنین در مورد نحوه خرید و خوردنی های شب یلدا هم گفت: هر خانواده بستگی به تعداد اعضا یکی از میوه ها و شب چله ها را از قبل تعیین و برای آن شب آماده می کند تا کمک حالی برای میزبان و پذیرایی از مهمانان باشد.

وی یادآور شد: حال و هوای آدم بعد از ملاقات با دوستان و همنشینی و صحبت با نزدیکان عوض خواهد شد و هیچ کس از اینکه وقت خودش را با خانواده و دوستان بگذراند و از دنیای مجازی فاصله بگیرد، پشیمان نمی شود.

اعتیاد اینترنتی، دنیای مجازی، افسردگی، اضطراب دنیای مجازی، آرامش فراموش شده و همه این واژه‌ها را می‌توان به بهانه شب یلدا و خاموش کردن اینترنت تنها برای یک شب کنار بگذاریم و امشب، شبی است که می‌توانیم با کنار گذاشتن گوشی‌های اندرویدی و وسایل ارتباطی به شبی خاطره‌انگیز تبدیل کنیم.

یلدا هم بهانه ای است تا همه در این روزگار غریب و پر آشوب برای چند ساعت تجدید دیدار بکنند و از این زندگی شلوغ شهری کمی رها شوند با هم بخندند، صحبت کنند، بازی کنند و لذت ببرند و سنگینی روی دل خودشان را کمی سبک کنند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha