۲۹ آذر ۱۳۹۵، ۸:۱۵
کد خبر: 82351699
T T
۰ نفر
نشست هم اندیشی حوزه و دانشگاه در مشهد برگزار شد

مشهد-ایرنا- نشست هم اندیشی حوزه و دانشگاه به مناسبت 27 آذر 'روز وحدت حوزه و دانشگاه' با حضور روسای دانشگاههای فردوسی، آزاد اسلامی واحد مشهد، مدیر حوزه علمیه خراسان رضوی و جمعی از اساتید و مسئولان حوزه و دانشگاه یكشنبه شب در محل دانشگاه علوم اسلامی رضوی در مشهد برگزار شد.

مسئول اداره سیاسی حوزه علمیه خراسان رضوی در این نشست گفت: وحدت حوزه و دانشگاه همانطور كه در كلام رهبر معظم انقلاب بیان شده باید در اهداف كلی باشد و هر كدام از این دو بخش باید در خطوط موازی حركت كنند و هر مجموعه كار خودش را بكند و هدفشان نیز ساختن كشور و ملت باشد.
حجت الاسلام محمد علی خیرآبادی افزود: در این جهت گام اساسی برداشته نشده است لذا باید برای عملیاتی شدن این اهداف جلسات مداوم تشكیل و برنامه ریزی لازم در این راستا صورت گیرد.
رئیس دانشگاه فردوسی مشهد نیز گفت: ظهور مراكز علمی جدید در غرب زمانی آغاز شد كه مراكز دینی از پاسخ به برخی نیازهای علمی ناتوان بودند و دانشگاهها برای پاسخ به این سئوالات و به ویژه برای پاسخگویی به مسائل علمی و اقتصادی در دنیای جدید تاسیس شدند.
دكتر محمد كافی افزود: این دغدغه كه دانشگاهها از مسیر دین خارج می شوند در غرب نیز وجود داشت و نامگذاری مراكز دانشگاهی در غرب با اسامی قدیسان مسیحی از این بابت صورت گرفته و ما هم در ایران كم و بیش با اضافه كردن پسوندهای اسلامی به نام دانشگاهها در عمل به این ارزشها دامن می زنیم.
وی ادامه داد: باور بر این است كه حوزه های علمیه فقط قادر به تامین نیازهای معنوی هستند و دانشگاه نیز مامور تامین نیازهای مادی است و اینگونه تكلیف حیات اخروی و دنیوی و نقطه افتراق حوزه و دانشگاه ایجاد شد.
رئیس دانشگاه فردوسی مشهد گفت: این در حالی است كه در مكتب ما دنیا مزرعه آخرت است و امور مادی و معنوی هر دو با هم توام و فقه و مسائل حوزوی متكفل همه امور هستند و تنها نگاه به آخرت ندارند.
وی افزود: حوزه و متخصصان علوم دینی نسبت به مسائل جاری دانشگاهها اطلاع كمی دارند و نگاه آنها به دانشگاه همانند نگاه به غرب است و از دیگر سو دانشگاه نیز معتقد است نیازهای روز در حوزه كمتر دیده می شود لذا برگزاری چنین جلساتی كه موجب نزدیكی فیزیكی است در مرحله نخست كار قرار دارد.
دكتر كافی ادامه داد: دروس معارف در ابتدای انقلاب به صورت یك نیاز در دانشگاهها مورد توجه بود اما امروز این دروس از یك فرصت به یك آسیب تبدیل شده و باید برنامه ریزی مجدد برای آن صورت گیرد.
عضو هیات علمی دانشگاه علوم اسلامی رضوی نیز در ادامه این نشست گفت: آیا اصولا وحدتی میان حوزه و دانشگاه وجود داشته كه امروز بخواهند آنها از هم جدا شوند و آیا نیازی به وحدت این دو وجود دارد. آیا می توان جامعه ای تشكیل داد كه فرهیختگان آن از یكدیگر بی خبر باشند.
حجت الاسلام رضا حق پناه افزود: مراد از وحدت، وحدت در هدف است و این دو مانند دو بال به كمك یكدیگر در راستای یك هدف حركت می كنند كه همانا ساختن جامعه دینی است و حضور یكی از این نخبگان در جامعه به تنهایی كافی نیست.
وی بازبینی دروس دانشگاهی را ضروری توصیف و بیان كرد: جامعه حوزوی و دانشگاهی باید از یكدیگر اطلاع داشته باشند و البته در كار یكدیگر دخالت نكنند بلكه یكدیگر را یاری نمایند و هدف این وحدت نیز ایجاد یك جامعه اسلامی پیشرفته مستقل، پیشاهنگ و الگو باشد.
خبرنگار: ناصر اسدزاده هروی **منتشركننده: حسین كریم زاده
3221/1858