۱ دی ۱۳۹۵، ۱۱:۵۳
کد خبر: 82355167
T T
۰ نفر
برچيده شدن سبزي و صيفي جات آلوده از سفره هاي مردم كرمانشاه

كرمانشاه- ايرنا- در حالي كه هنوز برخي استان هاي كشور درگير كشت سبزي و سيفي جات با آب هاي آلوده و فاضلاب هاي تصفيه نشده هستند، به گفته مسوولان كرمانشاه، اين قبيل محصولات از سفره هاي مردم استان در حال برچيده شدن هستند.

به گزارش خبرنگار ايرنا؛ به تازگي رييس مركز سلامت محيط و كار وزارت بهداشت ضمن اعلام برخي آمارها در باره ميزان آبياري محصولات كشاورزي با فاضلاب عنوان كرده بود كه براساس گزارش ‌هاي موثق، 2 هزار و 400 هكتار از مزارع سطح كشور با فاضلاب تصفيه نشده آبياري مي‌شوند.
دكتر خسرو صادق نيت، مهمترين استان‌هاي درگير در موضوع كشت سبزيجات با فاضلاب تصفيه نشده را البرز، آذربايجان غربي، تهران و كرمانشاه عنوان كرد و گفت: آبياري محصولات كشاورزي و بويژه صيفي جات با فاضلاب خام مي‌تواند آلودگي و مشكلات زيادي را ايجاد كند.
البته دكتر صادق نيت اين را هم گفت كه مزارع كشاورزي آبياري شده با فاضلاب تصفيه نشده در پايان سال 93 به سه هزار و 400 هكتار مي رسيد كه با اقدام هاي صورت گرفته امسال يك هزار هكتار آن كاهش يافته است.
البته ريشه آبياري مزارع سبزي كرمانشاه با آب هاي آلوده يا همان فاضلاب تصفيه نشده آنگونه كه مسوولان دانشگاه علوم پزشكي مي گويند: به حدود 11 سال قبل مي رسد كه با اقدام هاي صورت گرفته و كنترل هاي انجام شده اين موضوع در كرمانشاه تقريبا به حداقل خود رسيده است.

** امحاء سبزي هاي آلوده در سطح 170 هكتار از مزارع كرمانشاه
فرماندار كرمانشاه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا، از تشكيل ستاد مقابله با كشت سبزي و صيفي جات آلوده خبر داد و گفت: در همين راستا طي سال گذشته شاهد امحاء سبزي هاي آلوده در سطح 170 هكتار از مزارع اين شهرستان بوديم.
فضل الله رنجبر با بيان اينكه در سال هاي اخير اقدام هاي خوبي براي مقابله با اين موضوع صورت گرفته است، گفت: با انجام اين اقدام ها امسال ميزان كشتي كه در زمين هاي آبياري شده با فاضلاب تصفيه نشده صورت گرفت به 16 هكتار رسيد كه البته اقدامات لازم براي امحاء آن ها نيز صورت گرفته است.
وي خاطرنشان كرد: بيشترين كشت سبزي با آب هاي آلوده در مزارع روستاهاي حاشيه رودخانه قره سو صورت مي گيرد.
رنجبر ادامه داد: ما بارها به كشاورزان منطقه در خصوص استفاده نكردن از فاضلاب تصفيه نشده هشدار داده ايم كه خوشبختانه تعداد بسيار زيادي از آن ها همكاري كردند اما متاسفانه عده اي همان راه سابق خود را ادامه دادند.
فرماندار كرمانشاه گفت: به همين دليل امسال 140 نفر از كشاورزان متخلف كه سلامتي مردم برايشان اهميتي نداشت را به مقامات قضايي معرفي كرديم.
وي در پايان اظهار كرد: با همكاري جهاد كشاورزي و مركز بهداشت شهرستان آموزش هاي لازم به كشاورزان در خصوص عوارض كشت سبزي و سيفي جات با آب هاي آلوده ارايه شد كه خوشبختانه مفيد فايده نيز واقع شد.

** جرائم 20 ميليون ريالي در انتظار كشاورزان متخلف
مديرگروه بهداشت محيط معاونت امور بهداشتي دانشگاه علوم پزشكي كرمانشاه نيز در گفت و گو با ايرنا گفت: كشاورزاني كه اقدام به كشت سبزي هاي آلوده و با استفاده از فاضلاب تصفيه نشده مي كنند به مراجع قضايي معرفي مي شوند و آن جا علاوه بر اينكه بايد تعهد محضري بدهند بين 2 تا 20 ميليون ريال نيز جريمه نقدي خواهند شد.
امير كرمي خاطرنشان كرد: علاوه بر جريمه هاي نقدي، ادوات كشاورزي اين افراد نيز ضبط خواهد شد.
وي با بيان اينكه ريشه آبياري مزارع سبزي با آب هاي آلوده به سال 1384 باز مي گردد، گفت: در آن سال 800 هكتار از مزارع به اين شيوه اقدام به كشت سبزي و سيفي جات كرده بودند كه در نهايت با شيوع بيماري وبا ماجرا برملا شد.
كرمي ادامه داد: در اين مدت اقدام هاي زيادي نظير برپايي كلاس هاي آموزشي براي كشاورزان، سركشي مداوم همكاران ما از مزارع، نمونه برداري و ... صورت گرفت كه اكنون حدود 15 تا 16 هكتار از اراضي با فاضلاب تصفيه نشده زيركشت سبزي مي روند.
مديرگروه بهداشت محيط معاونت امور بهداشتي دانشگاه علوم پزشكي كرمانشاه گفت تاكيد كرد: البته اين مقدار نيز طبق گزارش هاي مردمي به صورت مخفيانه و به صورت شبانه آبياري مي شوند كه حتما نيز برخوردهاي لازم و قانوني با آن ها صورت مي گيرد.
وي در پايان و با بيان اينكه در فصل هاي بهار و تابستان شاهد سبزي كاري در كرمانشاه هستيم، گفت: با فرا رسيدن فصل سرما كشت سبزي متوقف و عموما از مناطق گرمسيري مانند خوزستان وارد مي شود.
اراضي كشاورزي استان كرمانشاه به 950 هزار هكتار مي رسد كه معادل پنج درصد زمين هاي كل كشور است.
7458/8066 گزارش:مسعود اسماعيلي ** انتشاردهنده:علي مولوي