۱ دی ۱۳۹۵، ۱۴:۲۷
کد خبر: 82355496
T T
۰ نفر
« دره كال جني» شهرستان طبس در فهرست ميراث طبيعي- ملي ثبت شد

بيرجند - ايرنا - كارشناس ثبت ميراث طبيعي اداره كل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري خراسان جنوبي گفت:« دره كال جني» شهرستان طبس در كميته تخصصي ثبت و حريم ميراث طبيعي بررسي و در فهرست ميراث طبيعي- ملي ثبت شد.

به گزارش روز چهارشنبه روابط عمومي اداره كل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري خراسان جنوبي؛ زهرا رضايي ملكوتي افزود: كال جني در فاصله حدود 27 كيلومتري شمال غربي شهر طبس در دامنه غربي رشته كوه شتري و در پايين دست رودخانه دائمي ازميغان قرار گرفته كه نواحي شمالي آنرا زهكشي است و آب مورد نياز تعدادي از روستاهاي اين بخش را تأمين مي كند.
وي افزود: اين رودخانه با عبور از حاشيه روستاي زيباي ازميغان شرايط ويژه آب و هوايي اي را بوجود آورده كه در آن منطقه برنج در كنار خرما و مركبات كشت مي شود و اين ناحيه از نظر شرايط زمين شناسي و تنوع پديده هاي فرسايشي بسيار جالب توجه و بكر است.
كارشناس ثبت ميراث طبيعي اداره كل ميراث فرهنگي استان گفت: نام كال جني احتمالا به علت وجود صداهاي رعب انگيزي كه به علت پيچيدن باد در حفره هاي متعدد اطراف دره بوجود مي آيد و يا اشكال فرسايشي مختلف در رسوبات كنگلومرايي- ماسه سنگي ديواره رودخانه با پيچ و خم هاي متعدد است.
وي افزود: طول مسير كال جني 9 كيلومتر است و فرسايش شديد بستر رودخانه سبب ايجاد پرتگاههايي به عمق حدود 50 متر در ديواره ها و در رسوبات آبرفتي شده است.
ملكوتي گفت: حفاظت و نگهداري از اين اثر طبيعي ارزشمند و منحصر به فرد پس از ثبت آن، از اهميت ويژه اي برخوردار بوده و همكاري همه جانبه دستگاههاي ذيربط و گردشگران را مي طلبد.
تاكنون بيش از دو هزار و 200 اثر تاريخي ، طبيعي و معنوي در خراسان جنوبي شناسايي شده كه از اين حدود 800 اثر در فهرست آثار ملي ثبت شد و سه اثر شامل باغ اكبريه بيرجند ، مجموعه قنات بلده فردوس و بيابان لوت ( مشترك ميان خراسان جنوبي، سيستان و بلوچستان و كرمان ) در فهرست آثار جهاني قرار گرفته است.
6054* خبرنگار و انتشاردهنده - مريم پنجابي*