مبتكر ايراني وسيله اي براي مقاوم سازي ساختمان در برابر زلزله ابداع كرد

تهران - ايرنا - مبتكر جوان كشور موفق به طراحي وسيله اي براي الحاق به سازه هاي ساختماني به منظور بهبود رفتار سازه ها و مقاوم سازي در برابر زلزله و كليه نيروهاي ارتعاشي ديگر شده است.

به گزارش خبرنگار گروه علمي ايرنا، احمد مدحج دانشجوي دكتري سازه دانشگاه آزاد اسلامي واحد قزوين، عضو باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان دانشگاه آزاد و استاد مدعو دانشگاه آزاد اسلامي واحد ساوه است و اكنون در زمينه طراحي و ساخت تجهيزات اتلاف انرژي زلزله در سازه ها و كنترل و مقاوم سازي لرزه اي سازه ها فعاليت مي كند.
اين پژوهشگر جوان كه متولد 1367 شهرستان بندر امام خميني(ره) است، از دوران جواني با آرزوي مفيد بودن براي جامعه و خدمت به كشور، فعاليت هاي پژوهشي خود را با نوشتن يك مقاله در رشته تخصصي خود در مقطع كارشناسي آغاز و هم اكنون در كنار چاپ چندين مقاله به زبان هاي فارسي و انگليسي دو اختراع نيز در زمينه كنترل سازه ها در برابر زلزله به ثبت رسانده است.
يكي از اختراعات اين پژوهشگر جوان، وسيله اي تحت عنوان ميراگر ويسكوپلاستيك است كه بعنوان وسيله الحاقي به سازه هاي ساختمان جهت بهبود رفتار سازه ها و مقاوم سازي آن ها در برابر زلزله و كليه نيروهاي ارتعاشي ديگر اضافه مي شود.
ميراگر ويسكوپلاستيك براي نخستين بار در نوع خود با يك پيكربندي خاص ساخته شده و ثبت اختراع آن با ذكر نام دانشگاه آزاد اسلامي انجام شده است.
اين مبتكر جوان در گفت وگو با خبرنگار گروه علمي ايرنا با بيان اينكه، اين اختراع در راستاي تبديل علم به عمل و ايجاد ثروت براي جامعه طراحي شده است گفت: اكنون اين طرح در دانشگاه آزاد اسلامي واحد ساوه به عنوان محصول دانش بنيان به تصويب رسيده و در حال آماده سازي جهت توليد به صورت انبوه است.
مدحج با بيان اينكه، نصب اين وسيله در چهارطرف يك سازه ساختمان را در برابر هرگونه نيرو و شتاب، مقاوم سازي لرزه اي مي كند گفت: اين دستگاه كه تنها مدل سازي آن در آمريكا انجام شده براي نخستين باراست كه در دنيا ساخته شده است.
وي با اشاره به اينكه، ميراگر ويسكوپلاستيك در آزمايشگاه دانشگاه پلي تكنيك تست شده است و در هردامنه و سرعت كار مي كند، افزود: نصب اين وسيله در سازه باعث مي شود هنگام وقوع زلزله اي با سرعت بالا كه يك نيرو به سازه وارد مي شود، يك نيرويي مخالف از سوي اين وسيله به سازه وارد شود، اين وسيله طوي طراحي شده است كه حتي جلوي ارتعاشات ريز بادها كه در سازه هاي بلند ايجاد ترك مي كند را مي گيرد.
مدحج با اشاره به ويژگي اين كار پژوهشي خود اظهاركرد: تا كنون تجهيزات اتلاف انرژي گوناگوني در سطح دنيا طراحي و توليد شده است كه هر كدام مزايا و معايب خود را دارد كه ميراگر ويسكوپلاستيك با يك نوآوري هوشمندانه كليه مزاياي اين تجهيزات را در خود جاي داده و معايب آن ها را مرتفع نموده است.
وي اندازه نمونه آزمايشگاهي اين وسيله را يك متر و 20 سانت ذكر كرد و گفت: اين وسيله از دو صفحه فلزي و يك ماده ويسكو الاستيك تشكيل شده است كه تركيب عملكرد اين دو ويسكو پلاستيك ناميده مي شود.
اين پژوهشگر با بيان اينكه، هزينه نمونه آزمايشگاهي اين وسيله با احتساب هزينه تحقيق و توسعه برابر با 9 ميليون تومان بوده است اظهاركرد: البته قيمت اين وسيله در توليد انبوه به حدود 2 ميليون تومان كاهش خواهد يافت.
وي در ادامه قابل نصب بودن اين وسيله در ساختمان هاي نيازمند بهسازي و مقاوم سازي لرزه اي، كاهش ابعاد مقاطع اعضاء اصلي سازه و به تبع آن كاهش هزينه هاي ساخت، اصلاح فركانس طبيعي سازه، تمركز خسارت درمحدوده ميراگر و جلوگيري از اعمال خسارت به اجزاي اصلي سازه (تير و ستون)، قابليت بهره برداري آسان و عدم نياز به تعمير و نگهداري مداوم، كاهش آسيب هاي وارده به سازه در زمان وقوع زمين لرزه را از مهمترين مزاياي آن برشمرد.
اين مبتكر جوان كاهش هزينه هاي بازسازي سازه پس از وقوع زلزله، اتلاف انرژي در كليه سطوح تحريكات لرزه اي و وابستگي همزمان به سرعت و جابجايي را از ديگر ويژگي هاي اين وسيله طراحي شده عنوان كرد.
وي استفاده از ميراگر ويسكوپلاستيك در كاهش هزينه هاي ساختماني بسيار مناسب دانست و گفت: با نصب اوليه اين وسيله در سازه هزينه و وزن سازه و ابعاد مقاطع فولادي سازه كاهش مي يابد.
اما لاستيك با ويژگي ميرايي (استهلاك انرژي) محوري بالا نيزيكي ديگر از اختراعات اين پژوهشگر جوان است كه در آذرماه جاري و در هفدهمين نمايشگاه دستاوردهاي پژوهشي و فناورانه در محل غرفه باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان از سوي رئيس دانشگاه آزاد از آن رونمايي شد.
اين مبتكر جوان با اشاره به اينكه، اين لاستيك از قابليت هاي كاربري مهندسي بسيار مفيدي از جمله استفاده در صنعت ساختمان، ميراگرها، قطعات خودرو و كف سالن هاي ورزش برخوردار است، افزود: نصب اين وسيله لرزه گير در سالن هاي ورزشي باعث جلوگيري از انتقال لرزش به جداسازي زمين از سالن ورزشي مي شود.
وي گفت:در گذشته استفاده از لاستيك در تجهيزات اتلاف انرژي جهت تامين ميرايي(استهلاك انرژي) درراستاي مقاوم سازي لرزه اي سازه ها، بواسطه ايجاد كرنش هاي برشي تامين شده است.
اين مبتكر جوان افزود:هم اكنون در نسل جديد اين ميراگرها، اتلاف انرژي در مصالح ويسكوالاستيك بر خلاف نوع معمول و سابق آنها كه توسط كرنش برشي در اين مصالح حاصل مي شد، توسط كرنش هاي محوري تقويت شده تامين مي شود.
وي با اشاره به اينكه، اين لاستيك داراي كاربردهاي زيادي در حوزه هاي ساختماني و غير ساختماني است، به كارگيري در تجهيزات اتلاف انرژي زلزله، استفاده در نشيمنگاه دستگاه هاي دوار مانند توربين ها جهت جلوگيري از انتقال لرزه به محيط اطراف، قرارگيري در محل اتصال پايه به عرشه در پل ها، قطعات لرزه گير و موارد مشابه را برخي از كاربردهاي لاستيك با ميرايي محوري بالا ذكر كرد.
مدحج با بيان اينكه، تا كنون دولت يازدهم اقدامات مناسبي در زمينه حمايت از پژوهشگران و نخبگان و همچنين شركت هاي كارآفرين داشته است، اظهاركرد: باتوجه به افتخاراتي كه نخبگان براي كشور بدست آورده اند، به ثمر نشستن زحمات آنان در تبديل علم به عمل نيازمند حمايت هاي بيشتر از سوي مسئولان است.
اين مبتكر جوان معتقد است: اين مهم با با سياست هايي همچون تغيير سيستم آموزشي دانشگاه ها از نظري محور به پژوهشي-عملي محور، حمايت از انجام پايان نامه هاي عملي دانشجويان، ورود سرمايه گذاران در پروژه هاي تحقيقاتي محصول محور و تجاري سازي محصولات دانش بنيان، اعطاي تسهيلات به فن آوران و نيز خريداران محصولات دانش بنيان حاصل خواهد شد.
علمي ** 1836 ** 1071 ** خبرنگار: يوسف درويشي ** انتشار دهنده: اميد
غياثوند
۰ نفر