۲ دی ۱۳۹۵، ۱۱:۴۸
کد خبر: 82356564
T T
۰ نفر
باغداران كاشت ارقام نارنگي مقاوم به سرما را مورد توجه قرار دهند

ساري- ايرنا- كارشناس مسئول مركبات سازمان جهاد كشاورزي مازندران بر لزوم توسعه كاشت ارقام نارنگي تاكيد كرد و گفت: مقاوم به سرما بودن، نامتعادل بودن مساحت درختان نارنگي نسبت به پرتقال و بازار پسندي بهتر در صادرات ،از دلايل اهميت توسعه كاشت رقم نارنگي در باغات مركبات استان است.

هادي ايزدي روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا ،مساحت باغهاي مركبات استان مازندران را 110 هزار هكتار اعلام كرد و افزود: حدود 25هزار هكتار آن از ارقام مختلف نارنگي است.
وي اضافه كرد: هر چند برداشت نارنگي زودرس نسبت به پرتقال حدود يك ماه زودتر انجام مي شود، اما ارقام نارنگي به دليل مقاوم تر بودن به سرما مي تواند مورد توجه قرار بگيرد.
وي اضافه كرد: از طرفي دريك دهه اخير با اجرايي شدن طرح اصلاح و نوسازي ،حدود 70درصد درختان مركبات استان زير كشت رقم پرتقال تامسون رفته است كه با توجه به خاصيت صد درصدي تازه خوري و توليد مازاد بر مصرف آن ، امروز با چالش بازار اين ميوه مواجه هستيم.
وي با اشاره به اينكه اكنون كمتر از 10درصد باغهاي نارنگي استان را ارقام جديد ميان رس پيچ و كلمانتين با توليد متوسط 50 تن در هر هكتار تشكيل مي دهد ،گفت : رقم نارنگي 'انشو' ، 60درصد باغ نارنگي استان را تشكيل مي دهد.
وي متوسط توليد نارنگي انشو در باغ هاي مازندران را 90 تن در هكتار اعلام كرد.
وي 'مياكاوا ' با توليد 70تن در هكتار را از ديگر ارقام نارنگي استان مازندران معرفي كرد و افزود:30 درصد از باغات نارنگي استان از اين رقم هستند.
ايزدي با اشاره به اين نكته كه هرچه سن درختان بالاتر برود، ميانگين توليد نيز افزايش مي يابد، گفت: تمام ارقام نارنگي مقاوم در برابر سرما و عطر و طعم خوبي دارند.
وي از باغداران مازندران خواست تا در ادامه اصلاح و نوسازي باغات مركبات به رقم جديد نارنگي كلمانتين و پيچ به دليل بازار پسندي داخلي و خارجي بيشتر توجه كنند.
**' خرم' رقم جديد نارنگي در استان مازندران
اين كارشناس مركبات مازندران از معرفي رقم جديد نارنگي با عنوان 'خرم ' توسط ' بهروز گل عين ' از محققان مازندراني مستقر در مركز تحقيقات مركبات شهرستان رامسر خبر داد و گفت: رقم جديد نارنگي از تلاقي نارنگي كلمانتين به عنوان والد مادر و پرتقال هاملين به عنوان والد پدر متولد شد.
وي زودرسي، مقاوم بودن در برابر سرما، داشتن پوست نازك و عطر و طعم خوب را از ويژگي هاي اين رقم جديد نارنگي برشمرد و گفت: عملكرد آين رقم 20تن در هكتار است.
پرتقال( محلي يا سياورز (پيوندي روي نارنج و بذري)، واشنگتن ناول، خوني، تامسون ناول، والنسيا، بيروتي و نارنگي (انشو، كلمانتين، محلي(اتابكي)، پيچ، يونسي ) ليموشيرين، ليموترش مازندراني، نارنج، دارابي، گريپ فروت و بالنگ از انواع درختان مركبات استان مازندران است.
در مازندران 110 هزار هكتار از اراضي باغي به مركبات اختصاص دارد كه سالانه ازاين باغها افزون بر 2.5 ميليون تن مركبات برداشت مي شود .
نداشتن الگوي كشت، توليد بيش از بازار مصرف و كمي صنايع تبديلي، نامشخص بودن بازار صادراتي در كنار بروز بلاياي طبيعي و نبود بيمه به عنوان پشتيبان برخي از محصولات كشاورزي مازندران از جمله مركبات، دام و طيور ،ماهيان پرورشي و گل و گياه را با مشكلات مازاد بر مصرف توليد مواجه كرده است.
خبرنگار: سيد رضا هاشمي كروئي ** انتشار دهنده:سيد محسن حسن نيا
/1899/6990