۴ دی ۱۳۹۵، ۱۱:۲۴
کد خبر: 82358495
T T
۰ نفر
نگاهی به اوضاع حلب و مناطق اطراف آن پس از پاكسازی كامل

دمشق - ایرنا - نبرد چهار ساله برای آزادسازی شهر حلب به عنوان بزرگترین شهر سوریه و پایتخت اقتصادی این كشور با پیروزی ارتش سوریه به پایان رسید، اما مبارزه با تروریسم در این كشور وارد مرحله جدیدی شده است.

به گزارش ایرنا، نبرد چهارساله برای آزادسازی كامل شهر حلب به پایان رسید و دولت سوریه توانست در این ماراتن نفس گیر بر تروریست های تكفیری پیروز شود.
گرچه این پیروزی با جلوگیری از برخی اشتباهات، ناهماهنگی ها و ورود به گفت و گوها و آتش بس های متوالی و بی نتیجه، می توانست سریعتر و با هزینه های جانی و مالی كمتری به دست آید، ولی همین موارد می تواند تجربه ای برای نبردهای بعدی و پاكسازی تمام مناطق سوریه از دست تروریست ها باشد.
بدون شك پیروزی ارتش سوریه و نیروهای مقاومت اسلامی در برابر تروریست های مورد حمایت ده ها كشور خارجی و سازمان ملل یك دستاورد بزرگ به شمار می رود.
اهمیت و ارزش این دستاورد تاریخی زمانی آشكارتر می شود كه خون صدها شهید ، جانبازی هزاران رزمنده، خسارت های بزرگ مالی و جانی، تحریم های همه جانبه و بازبودن مرزهای سوریه برای پشتیبانی از تروریست ها را نیز مورد توجه قرار داد. برای پی بردن به عظمت این دستاورد همین بس كه رئیس جمهوری سوریه آن را دروازه پاكسازی سراسر این كشور عنوان كرد.

**آیا آزاد سازی حلب پایان راه است؟
معركه حلب به پایان رسید و سوریه دستاورد تاریخی دیگری را در كارنامه خود ثبت كرد ولی آیا این پایان راه است و پیروزی های آینده به استقبال ارتش سوریه می آید؟.
حلب به عنوان شهری بزرگ و دارای اهمیت برای دولت سوریه و تروریست ها، نیروی فراونی را از هر دو طرف گرفت و اكنون به طور كامل پاكسازی شده است، ولی این تفكر كه پیروزی در حلب تسهیل كننده پیروزی های بعدی باشد، تا حدودی خوشبینانه است.
اینكه نیروهای فراوانی از ارتش سوریه و مقاومت در جبهه حلب مستقر و مشغول مبارزه بوده اند و از این پس می توانند در دیگر جبهه ها نقش آفرینی كنند، دیدگاه صحیحی است؛ ولی باید توجه داشت كه این شهر در مسیر اصلی شاهراه تداركاتی تروریست ها از تركیه به دیگر مناطق سوریه قرار گرفته است و این دستاورد بزرگ بیش از پیش نیازمند پاسداری است.

**جایگاه حلب در راهبرد حامیان تروریسم
گرچه شهر حلب به خودی خود دارای اهمیت بسیاری برای طرف های درگیر و به ویژه گروه های تروریستی در این منطقه بود، ولی اهمیت این شهر زمانی بیشتر می شود كه به جایگاه آن در راهبردهای كشورهای حامی تروریست ها و نقشه های آن ها برای سوریه توجه كرد.
هم اكنون استان ادلب (همسایه جنوب غربی حلب) به طور كامل (به غیر از دو شهرك فوعه و كفریا) در اختیار تروریست های مورد حمایت تركیه و عربستان است، اما باز بودن مسیر زمینی از دمشق به حلب همواره به معنای محاصره این تروریست ها در شمال غرب سوریه است، زیرا منطقه غربی آن ها (استان لاذقیه)، منطقه جنوبی (استان حماه) و منطقه شرقی (حمص، اثریا و خناصر) و جاده ای كه از این مسیر به حلب ختم می شود در دست ارتش سوریه است.
بر این اساس تروریست های موجود در استان ادلب با تسلط كامل ارتش سوریه بر شهر حلب و محكم تر شدن حلقه محاصره ای كه از استان لاذقیه تا حمص و سپس اثریا و خناصر تا حلب ادامه می یابد، فقط یك مسیر تداركاتی و آن هم از شمال غرب سوریه با تركیه خواهند داشت.
بخش دیگر این حلقه محاصره نیز كرد ها هستند كه عفرین و تل رفعت در شمال حلب تا مرزهای تركیه را در اختیار دارند.
البته تحت محاصره بودن تروریست ها در استان ادلب به معنای دسترسی نداشتن آن ها به خارج نیست، زیرا از مرزهای تركیه تمامی نیازهای تروریست ها تامین می شود، ولی این موضوع به این معناست كه مسیر پیشروی آن ها به سوی مناطق مركزی و جنوبی سوریه مسدود است.

**موقعیت فعلی تروریست های مورد حمایت آنكارا و ریاض
هم اكنون تروریست های مورد حمایت تركیه و عربستان كه به صورت مستقیم و از مسیر تركیه مورد پشتیبانی قرار می گیرند، فقط در دو بخش شمال غرب و شمال سوریه حضور دارند.
یك گروه از تروریست ها در استان ادلب در حلقه محاصره قرار گرفته اند و گروه دیگر تروریست هایی هستند كه در چارچوب عملیات سپر فرات و با پشتیبانی مستقیم هوایی و زمینی ارتش تركیه به سمت شهر الباب در حركت هستند.
این تروریست ها نیز از حومه اعزاز در شمال غرب، تل رفعت در جنوب غرب، جرابلس در شمال شرق و منبج در جنوب شرق در محاصره كردها هستند و فقط در قسمتی از بخش جنوبی خود به سوی شهر الباب كه در حومه شمال شرق حلب قرار دارد و در اشغال داعش است در حركتند و تنها مسیر دسترسی آن ها مرزهای تركیه در شمال است.
در یك نگاه كلی، پس از آزادسازی كامل شهر حلب این شهر و حومه آن از سمت شرق و شمال شرق با مناطق تحت اشغال داعش و از سمت غرب و جنوب غرب با مناطق تحت سیطره ائتلاف تروریستی جیش الفتح هم مرز می ماند و تنها مسیر دسترسی به داخل شهر، همچنان مسیر اثریا – خناصر در جنوب شرق است كه شرق این جاده در اختیار داعش و غرب آن نیز توسط تروریست های النصره و دیگر تروریست های عضو جیش الفتح كنترل می شود.
مناطق تحت تسلط ارتش سوریه در حومه شمال غربی حلب نیز به مناطق سیطره كردها متصل است.
گرچه پیروزی حلب به دلیل اهمیت راهبردی آن و به شكست كشاندن توطئه تجزیه سوریه و سپردن موقتی مناطق شمالی آن به ارتش آزاد، یك دستاورد بزرگ محسوب می شود، اما با اینحال خطر از شهر حلب و مناطق اطراف آن دفع نشده و با توجه به خبرهایی كه درباره آمادگی تروریست ها برای حمله دوباره به حلب از سمت استان ادلب می رسد، ممكن است خطر بیشتری نیز این شهر را تهدید كند.
در صورتی كه تلاش تروریست ها قطع مسیر زمینی و آسیب پذیر حلب به سمت دمشق باشد و تصمیم به محاصره این شهر از فاصله ای دورتر از حومه شهر داشته باشند، نه تنها نیروهایی كه تاكنون درحال نبرد برای پاكسازی محله های شرقی بودند باید به دفاع از مرزهای غرب و جنوب غرب آن بپردازند، بلكه امنیت تنها مسیر زمینی آن نیز باید بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد.
البته هر حمله ای در آینده از سوی تروریستی ها به شهر حلب چندان آسان نیست زیرا از یك سو نیروهای داخل شهر نیز برای دفاع از آن به حاشیه شهر منتقل می شوند و عملیات ارتش سوریه در اطراف حلب و برای گسترش مناطق امن اطراف شهر متمركز می شود، ولی تلاش تروریست ها و كشورهای حامی آن ها برای جبران این شكست را نیز نباید از نظر دور داشت.

**عملیات آینده ارتش سوریه
درباره عملیات آینده ارتش سوریه و نیروهای مستقر در استان حلب نیز دو احتمال قوی وجود دارد: یكی حركت به سوی مناطق تحت تسلط تروریست ها در استان ادلب و تلاش برای شكستن محاصره شهرهای فوعه و كفریا و دیگری حركت به سمت شمال و شهر الباب و جلوگیری از تسلط تروریست های ارتش آزاد و دیگر تروریست های مورد حمایت تركیه بر مناطق بیشتری در شمال حلب.
با توجه به وضعیت كنونی و خاموش بودن تقریبی جبهه های میان تروریست های استان ادلب و ارتش سوریه، احتمال یك اقدام فوری و موقتی برای مسدود كردن مسیر پیشروی تروریست های مورد حمایت تركیه به سوی الباب و مناطق جنوبی تر آن بیشتر است، بویژه اینكه در این منطقه نیروهای كرد نیز با ارتش سوریه هم عقیده هستند و یك هدف مشترك را دنبال می كنند ولی این در صورتی است كه تروریست های موجود در استان ادلب تحرك جدیدی به سوی مناطق ارتش سوریه نداشته باشند.
از سوی دیگر انجام عملیات به سوی استان ادلب، برای موفقیت سریعتر و كم هزینه تر نیازمند برنامه ریزی به منظور آغاز عملیاتی همزمان از سه محور غرب و جنوب غرب حلب، استان حماه و استان لاذقیه است.
موضوع دیگری كه در روزهای گذشته به صورت پر رنگ تر وارد تحولات میدانی سوریه شد، فعال شدن جبهه های تماس با داعش در استان حمص بود كه این گروه تروریستی توانست با اعزام نیرو و تجهیزیات از موصل و رقه شهر تدمر و مناطق اطراف آن را بار دیگر اشغال كند.
درگیری ارتش سوریه با گروه تروریستی داعش در اطراف تدمر و شرق حمص به شدت ادامه دارد و این موضوع نیز می تواند از متغیرهای تاثیر گذار در تصمیم ارتش سوریه و نیروهای مقاومت اسلامی در چند روز آینده باشد.
كلام آخر اینكه، بحران سوریه با آزادسازی كامل محله های شهر حلب و به شكست كشاندن بخشی از توطئه های خارجی، وارد مرحله جدیدی شده، ولی وضعیت مبهم آینده این كشور همچنان در گرو تصمیم های دولت سوریه و كشورهای همپیمان آن از یك سو و تروریست ها و حامیان آن ها از سوی دیگر است.
6116**1049**1275
انتشار دهنده: مجید جعفری