وي در اين مصاحبه كه در شماره 19 نشريه دُرج چاپ شده است، بيان كرد: متاسفانه، امروز برخي افرادي كه در راس موسيقي كشور ما هستند، شناخت چنداني از موسيقي ندارند، سابق بر اين رويه اين گونه نبود، چرا نبايد از تجربه و ظرفيت بزرگاني چون استاد فرهاد فخرالديني، محمدرضا احمديان، فريدون شهبازيان، داود گنجه اي،احمدعلي راغب و.. كه عمرشان را در عرصه ي موسيقي گذرانده اند استفاده شود؟
همايونفال متولد 1331 كاشان است كه در كلاس هاي آوازي نزد بزرگاني چون مرحوم استاد مرتضي حنانه، استاد اسفنديار مهرتاش، استاد قوامي خواننده معروف توي اي پري كجايي، استاد نصرالله ناصح پور و....با موسيقي آشنا شد.
در بخش هايي از اين مصاحبه آمده است:
*جناب همايونفال، شما را بيشتر با قطعه ي آي نسيم سحري مي شناسند، ازاين قطعه بگوييد.
اين اثر در دهه 70خورشيدي با شعري از سهيل محمودي و آهنگسازي محمدرضا احمديان منتشر شد و خرسندم اعلام كنم با گذشت اين همه سال از اين كار، هنوز تازگي خود را حفظ كرده، و هرجا مي روم مردم اين اثر را از من مي خواهند كه موجب مباهات من است.در آن سالها چون در بسياري از آثاري كه ارائه مي شد به قول معروف دلي بوداكثراً مورد اقبال قرار مي گرفت.
*از ديد شما مشكلات امروزي موسيقي ما چيست؟
بنده به شخصه ديده ام فردي را كه سمت اجرايي بالايي در عرصه موسيقي داشته، حتي دستگاه هاي موسيقي ايراني را نمي شناخت كه باعث تاسف است.ضمناً اين نكته را يادآور شوم كه سالها قبل وقتي از من خواننده در تلويزيون دعوت مي شد، مبلغي (هر چند ناچيز ) به بنده داده مي شد، اما امروز رويه عوض شده و بعضاً هستند خوانندگاني كه به تهيه كننده برنامه پول مي دهند كه مثلا در فلان برنامه تلويزيوني حضور پيدا كنند. چرا بايد دوستان و همكاران من كه سالها آثارشان از صدا و سيما پخش مي شد، امروز در حرفه ي ديگري حاضر باشند، دوستاني چون، بيژن خاوري، عباس بهادري، پرويز طاهري، مهدي سپهر.
اين را اضافه كنم چندي قبل در خدمت استاد جمشيد مشايخي بوديم و اين استاد عزيزنيز از اوضاع امروز هنر گلايه مند بودند، از ديد من عرصه ي هنر، جايگاه بچه پولدارهاي بي هنر نيست. امروز متاسفانه جواناني وارد اين حيطه شدند كه برخي از آنها ابتدايي ترين اصول موسيقي را بلد نيستند و حتي اشعار را اشتباه مي خوانند در حالي كه زماني كه ما وارد اين حيطه شديم، يك خواننده بايد از هفت خان رستم مي گذشت تا صدايش تاييد شود اما امروز روند كاري برعكس است و هر كس مي تواند به صرف داشتن پول، خود را خواننده بنماياند .همه اينها باعث شده تا موسيقي ما روندي قهقرايي را طي كند كه اصلاً درست نيست.
* اگر اشتباه نكنم، مضامين قطعاتي كه شما خوانده ايد بيشتر طبيعت، بهار و موضوعاتي از اين دست است انتخاب اين رويه دليل خاصي داشت؟
سالهاي دهه 1360 با توجه به حال و هواي آن روزها كه دوران جنگ بود آثاري كه ارائه مي شد بيشتر مضاميني حماسي داشت، در دهه 70 نيز چون بيشتر آثار من از صدا و سيما پخش مي شد، انتظاري كه از من خواننده وجود داشت، در اين زمينه بود البته شايد اين ذهنيت ايجاد شود كه آثار ساخته شده در آن سالها بيشتر سفارشي باشداما حتي با اين وجود قطعاتي كه در دهه 60 يا هفتاد ساخته شده، امروز جزو ماندگارترين آثاري است كه از صدا و سيما پخش شده و حتي امروز نيز شنيدني هستند.
*تعريف شما از يك هنرمند واقعي چيست؟
از ديد من، هنرمندان تجلي عشق خداوند در زمين هستند و ماندگاري شان نيز به اين علت است چرا كه به سرچشمه اصلي هنر كه همانا خداوند منان است متصل هستند، بنده معتقدم حافظ و سعدي و مولانا نيز به اين علت ماندگار شده اند. درمرحله ي بعد نيز تعهد واحساس مسئوليت در قبال جامعه ديگر شاخصه اي است كه هنرمندان مي بايست آن را رعايت كنند.چرا كه هنرمندان در صدر هستند، و رفتارشان الگوست.بگذاريد خاطره ي نقل كنم، سالها قبل روزي در خيابان عبور مي كردم كه جواني به من برخورد كرد وگفت جناب همايونفال من مدتهاست كه مي خوانم اما هر چه سعي مي كنم، ماندگار شوم نمي توانم اما شما با خوانده چند قطعه خود را تثبيت كرده ايد به اين دوست جوان گفتم اگر من با اجراي چند قطعه در دل مردم جا پيدا كردم به خاطر 30 سال تجربه است كه نزد بزرگان كسب كردم. پس تلمذ نزد بزرگان يك اصل اساسي است كه هنرمندان ملزم به رعايت آن هستند.
*از سبك كاري خود بگوييد.
همانطوري كه عرض كردم من شروع فعاليت خود درعرصه موسيقي را با فراگيري رديف هاي آواز ايراني آغاز كردم چرا كه معتقدم موفقيت يك هنرمند موسيقي در كشوري مثل ايران در گرو شناخت موسيقي اصيل كشور است كه از قدمت ديرينه اي برخوردار است. با اين ذهنيت موسيقي ايراني را فرا گرفتم و امروز سبك كاري من تلفيقي از موسيقي سنتي ايراني و موسيقي پاپ است.
*خوانندگاني امثال شما چه نقشي در موسيقي ايران ايفا مي كنند؟
نسل ما و خوانندگاني مانند جزو اولين هنرمنداني بودند كه بعد از انقلاب توانستند خود را مطرح و سريعا جايگاه خود را تثبيت كنند.اعتقاد دارم ما زمينه ساز حضور جواناني شديم كه سالها بعد وارد حيطه ي موسيقي شدند. خوانندگاني مانند محمد اصفهاني، خشايار اعتمادي، قاسم افشار و... از اين دسته اند. با اين اوصاف مي توان اذعان داشت نقشي كه هنرمندان نسل ما در پيشرفت موسيقي بعد از انقلاب ايفا كرده اند غير قابل انكار است.
*آيا از مسيري كه انتخاب كرده ايد راضي هستيد؟
صد در صد.من عاشق موسيقي هستم و حتي اگر يكبار ديگر متولد شوم اين مسير را ادامه مي دهم.هرچند امروز ناملايماتي گريبان هنرمنداني امثال من شده اما چون عاشق اين هنرهستم،تمام اين مصائب را به جان مي خرم.مضافاً مردم آن قدر به ما لطف دارند كه حتي اگر به طورمثال مسئولي قدرهنرمندان را نداند احساس تنهايي نمي كنيم.
*از خانواده خود بگوييد آيا فرزندان تان هم مسير شما را طي مي كنند؟
بله خرسندم اعلام كنم پسرم حميدرضا كارشناسي موسيقي دارد و سازهاي كمانچه و تنبك را به خوبي مي نوازد و قرار است همزمان با عيد نوروز اثري دو صدايي به همراه فرزندم به نام مثل دريا در دسترس علاقه مندان قرار گيرد همچنين دخترم ريحانه نيز نقاشي كار مي كند و در كارش هم موفق است از زحمات همسرم نيز قدرداني مي كنم كه بيش از 40 سال است با يكديگر زندگي مي كنيم و تا ابد مديون الطافش هستم.
*آرزوي هنري شما چيست؟
اميدوارم مسئولان بيشتر از گذشته از هنرمندان پيشكسوت حمايت كنند و از حضورشان استفاده كنندمن پيشكسوت، با بيش از 40 سال سابقه ي هنري مي خواهم تجربياتم را در اختيار جوانان قرار دهم اميدوارم بستر اين امر راحت تر از گذشته فراهم شود.از مسئولان مي خواهم تا زماني كه يك هنرمند زنده است از وجودش بهره ببرند، چرا كه تجليل و بزرگداشت بعد از هنرمند هيچ فايده اي ندارد.
2027
دريافت خبر: روح الله سعادتمند نژاد ** انتشار دهنده:سيداحمد نجفي
شيراز- ايرنا - 'حسن همايونفال' كه با ترانه 'آي نسيم سحري صبركن' به شهرت رسيد در مصاحبه با نشريه دُرج استهبان فارس گفت:از مردم و مسئولان مي خواهم تا زماني كه يك هنرمند زنده است از وجودش بهره ببرند،چرا كه تجليل و بزرگداشت بعد از درگذشت هنرمند هيچ فايده اي ندارد.