۵ دی ۱۳۹۵، ۱۱:۳۷
کد خبر: 82360054
T T
۰ نفر

ناگفته های حادثه خونین فهرج

۵ دی ۱۳۹۵، ۱۱:۳۷
کد خبر: 82360054
ناگفته های حادثه خونین فهرج

كرمان - ایرنا - مدیركل امنیتی و انتظامی استانداری كرمان جزئیات بیشتری از حادثه تیراندازی در فهرج و كشته شدن 10 نفر و زخمی شدن چهار نفر دیگر را تشریح كرد.

خلیل همایی راد روز یكشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: حدود ساعت 18 روز پنجشنبه دوم دی سال جاری، (ش) 26 ساله در روستای جهان آباد شهرستان فهرج كه با همسرش كه دختر خاله وی است، دچار مشكلات خانوادگی شده بود به منزل پدر همسرش مراجعه می كند.
وی اظهار كرد: این فرد با ورود به منزل نامبردگان بعد از جدا كردن همسرش از جمع اقدام به تیراندازی و كشتن تمام افراد داخل خانه می كند البته یكی از بستگان نامبرده در مكانی از منزل پنهان شده بود كه از چشم قاتل جان سالم به در برده است.
مدیركل امنیتی و انتظامی استانداری كرمان گفت: یكی از كودكان خردسال نیز كه در این جمع حضور داشته بعد از دیدن تیراندازی و كشته شدن ناجوانمردانه اطرافیانش هراسان در گوشه ای از اتاق پنهان شده كه قاتل پس از اطلاع، این كودك را بیرون آورده و او را نیز به قتل رسانده است.
وی گفت: كریم 61 ساله پدر همسر و شوهر خاله قاتل، زینب 43 ساله مادر همسر، حمیده 35 ساله خواهر همسر، معصومه عمه همسر 32 ساله، محمدجواد برادر همسر 22 ساله دانشجو، سحر خواهر همسر 22 ساله و دخترش به نام روژان هفت ساله در این حادثه به قتل رسیده اند.
وی با بیان اینكه چند نفر از همسایه ها نیز در منزل این خانواده به منظور عیادت از مادربزرگ خانواده حضور داشتند افزود: زینب 45 ساله، راضیه و مرضیه 20 و 22 ساله نیز در این حادثه به قتل رسیدند.
همایی راد علت تجمع این افراد را در منزل خانواده مذكور، مرخص شدن مادربزرگ خانواده از بیمارستانی در كرمان و حضور در منزل اعلام كرد و گفت: این حادثه تاسف بار منجر به كشته شدن 10 نفر و زخمی شدن چهار نفر شد و مجروحان با انتقال به بیمارستان شهرستان بم تحت درمان قرار گرفتند.
وی افزود: طبق بررسی های اولیه گفته شده است، متهم؛ رقیه دختر خاله خود را از حدود یك سال و نیم قبل به عقد خویش در آورده بوده و اخیرا هم با هم زندگی می كردند.
وی بیان كرد: اختلافاتی بین متهم و همسرش ایجاد و این ناسازگاری منجر به درخواست جدایی توسط زوجه می شود و خانواده رقیه نیز موافق جدایی این 2 نفر بودند ضمن اینكه حدود چهار ماه قبل متهم یكی از مغازه داران این منطقه را به دلیل اینكه طلبش را از وی مطالبه كرد با چاقو تهدید به قتل می كند و بعد از آن متهم دستگیر و بر اساس حكم قضایی سه ماه و یك روز زندانی می شود.
مدیركل امنیتی و انتظامی استانداری كرمان افزود: علت اختلافات بین رقیه و متهم قابل بررسی است اما اعمال مواردی از خشونت گفتاری، كتك كاری، فحاشی و خیانت، روابط غیراخلاقی و دست داشتن در كار قاچاق انسان (انتقال غیرقانونی اتباع غیرمجاز) توسط متهم، مطرح است.
وی با بیان اینكه دستگاه های امنیتی استان كرمان بلافاصله بعد از وقوع حادثه وارد عمل شدند گفت: تیمی متشكل از معاون سیاسی و امنیتی، مدیركل امنیتی و انتظامی استانداری، فرمانده انتظامی، جانشین اطلاعات و رئیس پلیس آگاهی استان كرمان بعد از وقوع قتل به دستور استاندار كرمان به شهرستان فهرج عزیمت كردند و شورای تامین شهرستان های شرقی مشترك با ریگان و نرماشیر در فهرج برگزار شد.
وی افزود: جانشین فرماندهی سپاه ثارالله استان كرمان نیز دستورات لازم را بلافاصله برای همكاری پایگاه های مقاومت بسیج صادر كرد و رئیس دادگاه حوزه قضایی فهرج و دادستان بم در منطقه حضور داشتند و هماهنگی های لازم بلافاصله با دادستانی كرمان و رئیس كل دادگستری استان انجام شد.
همایی بیان كرد: زمانی یك حادثه ای با این درجه از اهمیت رخ می دهد نخستین كار در سیستم امینتی، مشخص كردن خاستگاه و ریشه یابی محل وقوع حادثه است.
وی با بیان اینكه حوادث از نظر امنیتی به چهار گروه عمده تقسیم می شوند گفت: گروه اول منشاء ضد امنیتی دارند مانند حوادث تروریستی و در بررسی های اولیه پس از هر حادثه این اولویت اول ما محسوب می شود كه مشخص كنیم حادثه امنیتی بوده یا نه؟
وی ادامه داد: گروه دوم حوادث انتظامی و مربوط به حوزه نظم است كه منشاء آن به نظم مربوط است مانند حوادثی كه ممكن است بر اثر ازدحام جمعیت در یك ورزشگاه یا مراسم منجر به تلفات انسانی شود.
مدیركل امنیتی و انتظامی استانداری كرمان اظهار كرد: سومین گروه از حوادث مربوط به درگیری درون گروهی باندهای خلافكار است كه در قالب ربایش و گروگانگیری، قتل یا سرقت مسلحانه رخ می دهد.
وی با بیان اینكه چهارمین گروه حوادث منشاء فرهنگی و اجتماعی دارند افزود: بعد از رخداد حوادث باید در كوتاه ترین زمان ممكن حادثه را در یكی از این گروه ها دسته بندی كنیم كه حادثه فهرج نیز مشمول همین رویه قرار گرفت و با توجه به منشاء رخداد حادثه در دسته حوادث فرهنگی اجتماعی طبقه بندی شد.
همایی با اشاره به وقوع حوادث و موارد متعددی از جهل و فقر فرهنگی گفت: به عنوان مثال اوایل امسال در یكی از مناطق، پدری كه درآمدش به اندازه اعتیاد خودش نبوده ولی 2 همسر داشته بعد از طلاق یكی از همسرانش و تلاش برای حضانت دختر 9 ساله اش، دختر خود را با ضربات چاقویی كه به قلبش می زند به قتل می رساند و اكنون در زندان به سر می برد لذا آیا فردی كه این حادثه را رقم زده گرفتار جهل و فقر فرهنگی نبوده؟
وی گفت: به عنوان مثال 2 نفر دیگر كه بر سر پارك خودرو با یكدیگر نزاع می كنند و یكی از آنها دیگری را به قتل می رساند، آیا رفتار این افراد غیر از جهل فرهنگی است؟
وی با بیان اینكه رخداد حوادث به مناطق جغرافیایی مختلف استان و كشور ربط ندارد گفت: اینگونه رفتار ناشی از فقر فرهنگی عاملان حوادث است.
مدیركل امنیتی انتظامی استانداری كرمان با بیان اینكه حوادث متعددی ناشی از جهل فرهنگی در برخی از شهرستان ها وجود دارد گفت: تیراندازی در عروسی ها كه منجر به جرح و قتل و سایر مسائل می شود یك عارضه فرهنگی است و نیاز به درمان دارد.
وی افزود: در فهرج سه سال گذشته حتی یك قتل نداشتیم و این شهرستان یكی از امن ترین شهرستان های استان كرمان بود اما این حادثه نشان داد كه بسترهای وقوع حوادث مشابه وجود دارند.
همایی ادامه داد: حال باید دید چه اتفاقی می افتد كه یكی از تلخ ترین حوادث نه تنها استان بلكه كشور در نتیجه یك اختلاف خانوادكی در این منطقه به وجود می آید.
وی گفت: از افرادی كه در حوزه فرهنگی اجتماعی و سلامت روان افراد مسئولیت دارند می پرسم پاسخ خون كودك هفت ساله ای كه از ترس سر و صدای اسلحه و خون و خونریزی زیر تخت پناه می برد و قاتل وی را ناجوانمردانه و در كمال قساوت بیرون آورده و با خالی كردن گلوله ای در چشمش وی را می كشد چه كسی خواهد داد؟
مدیركل امنیتی و انتظامی استانداری كرمان بیان كرد: این فرد در فهرج 10 نفر از نزدیك ترین افراد خانواده خود را می كشد و بعد به همسرش می گوید اینها را جلوی چشمت كشتم كه تا آخر عمرت زجر بكشی!
وی گفت: چرا هیچكس به اختلافات خانوادگی ریشه دار این خانواده طی یك سال و نیم گذشته نپرداخته و چرا كسی در این بحران خانوادگی مداخله نكرده است؟ اگر نهادهای متولی و افرادی كه مسئولیت سلامت روح و روان جامعه را بر عهده دارند به ریشه یابی علل و وقوع حوادث نپردازند ممكن است حوادث تلخی رقم بخورد و افكار عمومی مردم منطقه استان و كشور را جریحه دار كند.
وی افزود: دستگاه های امنیتی، قضایی، انتظامی همه در این ماجرا پای كار هستند و قاتل دستگیر و بزودی مجازات می شود اما چه كسی اوضاع روحی و روانی زن جوان 23 ساله كه 10 نفر از اعضای خانواده اش را جلوی چشمش كشته اند را بررسی و وی را مداوا می كند؟
همایی اظهار كرد: می دانیم كه حوادث مشابه منجر به اختلال روانی پی تی اس دی می شود و كابوس های ناشی از صحنه قتل تا مدت ها در ذهن و روح افراد بازمانده باقی می ماند.
وی گفت: سیستم بهداشت و درمان كه پس از وقوع اینگونه حوادث كه در مورد آنها پیشگیری نكرده آیا حداقل در راستای مداوای اختلافات روانی بازماندگان كاری انجام می دهد؟
وی افزود: آیا دستگاه های متولی بهداشت روانی و فرهنگ جامعه نیز همزمان و همراه با عوامل قضایی و انتظامی و غیره در صحنه حوادث حضور پیدا می كنند و به ریشه یابی حوادث می پردازند؟
همایی با تاكید بر اینكه در استان كرمان طی سه سال گذشته حتی یك مورد رخداد ضد امنیت اتفاق نیفتاده است اظهار كرد: عمده حوادث این استان ناشی از تسویه حساب گروه های خلاف كار یا با منشاء اجتماعی بوده است.
وی گفت: طبق فرمایش رهبر معظم انقلاب اسلامی باید در هر حوزه ای هدف مشخص
و سپس برنامه ریزی شود و در نهایت ساختار سنجش عملكرد را در این راستا به وجود بیاوریم.
وی افزود: در حوزه نظامی و انتظامی، قضایی هدف تعیین شده و برای آن برنامه ریزی انجام می شود و ساختار سنجش عملكرد هم وجود دارد اما در حوزه های فرهنگی و اجتماعی آنطور كه باید و شاید هدف گذاری و برنامه ریزی انجام نمی شود و موازی كاری وجود دارد و نظام سنجش عملكرد هم وجود ندارد.
مدیركل امنیتی و انتظامی استانداری كرمان تصریح كرد: با دستگیری و اعدام قاتل مشكل حل نمی شود بلكه باید به ریشه توجه و در آنجا مشكل رفع شود.
وی افزود: هزاران فقره نزاع و درگیری در كشور ثبت می شود كه همه منشاء فرهنگی اجتماعی دارند.
همایی گفت: به طور حتم بررسی رفتار فرد متهم این پرونده نیز حاكی از نواقص و جهل فرهنگی در زندگی خانوادگی وی و این دردی برای جامعه است و كتمان حقیقت تاثیری در آثار و تبعات آن ندارد.
وی اظهار كرد: توسعه فرهنگی مقدمه توسعه سیاسی و اقتصادی است و بر نظم جامعه تاثیر می گذارد.
خبرنگار: نجمه حسنی ** انتشار دهنده: رسول محمدحسنی
3029/3028