۵ دی ۱۳۹۵، ۲۱:۴۹
کد خبر: 82361091
T T
۰ نفر
نتانیاهو اوباما را به تبانی علیه تل آویو متهم كرد

تهران-ایرنا- نخست وزیر رژیم صهیونیستی آشكارا دولت اوباما را به تبانی و هماهنگی علیه تل آویو در صدور قطعنامه ضد شهرك سازی در شورای امنیت سازمان ملل متهم كرد.

شورای امنیت سازمان ملل روز جمعه (3 دی) قطعنامه توقف فوری فعالیت های شهرك سازی رژیم اسرائیل را در اراضی اشغالی فلسطینیان، تصویب كرد. این قطعنامه با 14 رأی موافق به همراه یك رأی ممتنع آمریكا تصویب شد. این نخستین قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل در هشت سال گذشته دربارۀ اختلافات میان رژیم صهیونیستی و فلسطینیان و علیه رژیم تل آویو بوده است.
به گزارش ایرنا به نقل از شبكه سی.ان.ان، بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی روز یكشنبه در جلسه هفتگی كابینه اسرائیل گفت: بر اساس اطلاعاتی كه به دست ما رسیده است شكی نداریم كه دولت اوباما اقدام به تصویب این قطعنامه كرده، پشت آن ایستاده، هماهنگی های لازم را انجام داده و خواستار تصویب آن شده است.
وی افزود: این كاملا خلاف سیاست سنتی آمریكا است كه ملتزم شده شروطی برای راه حل نهایی یا هر چیزی مرتبط با این امر در شورای امنیت قائل نشود. اوباما در سال 2011 در ممانعت از چنین اقداماتی (علیه اسرائیل) ملتزم بود.
نخست وزیر رژیم صهیونیستی تصریح كرد: دهه ها است كه درباره شهرك سازی بین دولت های متوالی در آمریكا و اسرائیل اختلاف وجود داشته است اما همواره توافق داشتیم كه شورای امنیت، جای حل این قضیه نیست. روی آوردن به شورای امنیت مذاكرات را پیچیده تر و صلح را دور از دسترس تر خواهد كرد.
وی افزود: به جان كری وزیر امورخارجه آمریكا گفته بودم، دو دوست، همدیگر را به شورای امنیت نمی‌كشند.
سازمان ملل و بیشتر كشورهای جهان، شهرك سازی های رژیم صهیونیستی در كرانه باختری و بیت المقدس را غیرقانونی می دانند زیرا رژیم صهیونیستی در جنگ سال 1967 این سرزمین ها را اشغال كرد و بر مبنای كنوانسیون ژنو هرگونه ساخت وساز از سوی اشغالگر در سرزمین های اشغالی ممنوع است.
شبس**9241*1613** مترجم: جواد ارشادی**انتشار دهنده: عبدالله غفاری
۰ نفر