۷ دی ۱۳۹۵، ۱۲:۰۱
کد خبر: 82363153
T T
۰ نفر
يك پنجم تلفات حوادث رانندگي در آذربايجان غربي جوان هستند

اروميه - ايرنا - مديركل پزشكي قانوني آذربايجان غربي گفت: بيشترين تلفات حوادث رانندگي در استان مربوط به سنين 20 تا 30 سال است كه اين آمار نشان از سهم قابل توجه جوانان در بروز سوانح رانندگي و مرگ و مير ناشي از آن است.

رسول روشني روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا با تشريح جزئيات تصادفات رانندگي در آذربايجان غربي افزود: سالانه صدها نفر در آذربايجان غربي و هزاران نفر در كشور قرباني سوانح رانندگي مي شوند كه مي توان با دقت بيشتر و رانندگي بهتر در كنار رعايت مقررات راهنمايي و رانندگي از بروز بسياري از اين سوانح كاست.
وي با اشاره به سهم شهرستان هاي مختلف آذربايجان غربي در تلفات سوانح رانندگي اضافه كرد: بر اساس آمار ثبت شده بيشترين فوتي هاي تصادف در سال جاري مربوط به شهرستان اروميه با 111 نفر و مهاباد با 58 نفر و كمترين تعداد نيز مربوط به شهر تكاب با سه نفر است.
وي اظهار كرد: از 526 جان باخته تصادفات رانندگي امسال در استان 353 نفر مربوط به تصادفات برون شهري و روستايي، 92 نفر مربوط به تصادفات درون شهري و 81 مورد نيز غيرترافيكي بوده است.
وي ادامه داد: از اين تعداد 112 نفر عابر پياده، 181 نفر سرنشين، 66 نفر راننده موتورسيكلت، 6 نفر دوچرخه سوار و 161 نفر راننده خودرو بودند.
روشني با اشاره به مصدومان ناشي از تصادفات امسال نيز گفت: هشت هزار و 329 نفردر تصادفات رانندگي در استان مصدوم شده اند.
مديركل پزشكي قانوني آذربايجان غربي گفت: خستگي، خواب آلودگي، رعايت نكردن سرعت مجاز، سبقت هاي غير مجاز، انجام حركات مارپيچ و رعايت نكردن فاصله طولي از جمله عوامل بروز تصادف در سال جاري در آذربايجان غربي بوده است.
وي افزود: در سال جاري علت اصلي مرگ 50 درصد از افراد ضربه به سر، هشت درصد شكستگي هاي متعدد، هفت درصد به دليل خونريزي و 35 درصد به دليل علل اشتراكي (مواردي داراي بيش از يك علت ) بوده است.
روشني افزود: امسال محل فوت 51 درصد از افراد در محل حادثه، هفت درصد حين انتقال به بيمارستان، 40 درصد در بيمارستان و 2 درصد در منزل و نامعلوم گزارش شده است.
وي از دستگاه هاي اجرايي استان خواست با استفاده از آمارهاي پزشكي قانوني در امر فرهنگ سازي و اطلاع رساني با تهيه برنامه ريزي پيشگيرانه در جهت ارتقاي آگاهي عمومي مردم در راستاي كاهش آمار كشته ها و مصدومان در حوادث رانندگي تاثيرگذار باشند.
به گزارش ايرنا، سالانه بيش از 500 نفر در سوانح رانندگي جاده اي و درون شهري آذربايجان غربي جان خود را از دست مي دهند و افزون بر 10 برابر اين تعداد نيز مجروح مي شوند.
دولت يازدهم توجه ويژه اي به اصلاح نقاط جاده اي پرخطر آذربايجان غربي داشته و بسياري از اين نقاط را در سال هاي اخير اصلاح كرده است.
كارشناسان دليل اصلي تعداد بالاي تصادف هاي فوتي در آذربايجان غربي را عدم رعايت قوانين راهنمايي و رانندگي عنوان مي كنند.
آمار نشان مي دهد در دنيا به ازاي هر 10 هزار خودرو حدود 9 نفر كشته مي‌شوند، در حالي كه در ايران به ازاي اين تعداد خودرو، 37 تن كشته مي شوند.
براي جلوگيري از تصادف‌هاي جاده‌اي در كشور بحث پيشگيري و مقررات پيشگيرانه بسيار موثر است و بايد به آن توجه شود.
رانندگي شغلي است كه فرد بايد به طور كامل بر آن تسلط داشته باشد، بتواند سريع تصميم بگيرد و از شرايط غير منتظره به نحو مطلوب استفاده كند تا حادثه‌اي رخ ندهد يا اگر هم حادثه‌اي رخ داد، كمترين خسارت را داشته باشد.
سازمان ملل متحد سال‌هاي 2011 تا 2020 ميلادي را دهه اقدام براي ايمني جاده‌ها به منظور نجات جان پنج ميليون نفر در جهان عنوان كرده است كه در طول سال بر اثر تصادف‌ها و حوادث رانندگي كشته مي‌شوند.
مهمترين اخبار ايرناي كشور و آذربايجان غربي را به صورت لحظه به لحظه از كانال خبري تلگرام اين رسانه به آدرس irnaoromiye@ دريافت كنيد.
8137/2093**خبرنگار: سيده فاطمه سجادي ** انتشاردهنده: صابر چهرقاني