۹ دی ۱۳۹۵، ۷:۴۴
کد خبر: 82365910
T T
۰ نفر
شكاف سیاسی و خدشه بین‎المللی؛ رهاورد كره جنوبی در سال 2016

پكن - ایرنا - سال جاری میلادی در حالی به پایان راه خود رسیده است كه اوضاع و تحولات سیاسی شرق آسیا خبر از آن می دهد كه سال 2017 نیز با تنش های به مراتب بیشتر آغاز خواهد شد.

به گزارش ایرنا، تشدید منازعات دریای جنوبی چین و دخالت های آمریكا در این حوزه، تحركات موشكی و اتمی كره شمالی، حواشی استقرار احتمالی سامانه موشكی تاد در كره جنوبی و درگیری های لفظی چین و ژاپن در دریای شرقی چین تنها و تنها گوشه ای از این تنش ها است؛ در حالی كه مهم ترین تنش سیاسی ایجاد شده در این منطقه را باید تحولات و شكاف سیاسی ناشی از فساد سیاسی در كره جنوبی دانست.
تنش های سیاسی در بدنه حاكمیت كره جنوبی از زمان فاش شدن روابط عجیب رئیس جمهوری این كشور «پارك گئون هی» با یك زن آغاز شد؛ زنی به نام «چوی سون سیل» كه علاوه بر آنكه به سخنرانی های شخص رئیس جمهوری قبل از انجام آنها دسترسی داشته، بلكه در آنها تغییراتی نیز اعمال می كرده است.
رسانه های داخلی كره جنوبی در حالی گمانه زدند كه این شخص در سایر امور دولت نیز دخالت داشته كه بیشترین حجم نگرانی ها و تنش ها در این مورد به این دلیل بود كه این شخص از هیچ سمت و مقام رسمی در دولت برخوردار نبوده است. پرونده او زوایای پیچیده بسیاری دارد و گفته می شود كه از طریق حمایت های شخص رئیس جمهور و شركت های بزرگ، مبالغ كلانی نیز دریافت كرده و چندین شركت را در داخل و خارج از كره جنوبی اداره می كرده است.
نخستین واكنش رئیس جمهوری كره پس از فاش شدن رسوایی سیاسی، عذرخواهی از مردم كره جنوبی بود اما این عذرخواهی افاقه نكرد و مردم این كشور به محض فاش شدن آن، در تظاهرات گسترده ای خواستار بركناری رئیس جمهور و اعضای كابینه وی شدند.
موج های مختلف این تظاهرات اعتراض آمیز از بدو فاش شدن این رسوایی سیاسی، تا به امروز طیف های مختلف مردم و مخالفان دولت، دانشجویان، گروه های سیاسی، كارمندان و كارگران اصناف مختلف را در برگرفته و در روزهای پیش برای نهمین هفته متوالی ادامه یافت.
به دنبال گسترده شدن اعتراضات مردمی در كره جنوبی، «پارك گئون هی» طی یك هفته پس از فاش شدن این رسوایی، برای دومین بار از مردم این كشور غذرخواهی و اعلام كرد كه آماده محاكمه است.
وی در عین حال اعلام كرد كه به دلیل عمق این رسوایی سیاسی، از مردم كشورش انتظار بخشش ندارد و با این موضوع مسئولانه برخورد خواهد كرد.

* تنش های جدی تر برای «پارك گئون هی»
به دنبال تشدید اعتراضات مردمی، رئیس جمهوری كره جنوبی از احزاب مخالف خود درخواست مذاكره كرد كه البته این درخواست با مخالفت این احزاب روبرو شد. از سوی دیگر، خانم «پارك» از مجلس كره جنوبی خواست كه درباره كوتاه شدن دوره ریاست جمهوری وی تصمیم بگیرد؛ درخواستی كه بلافاصله با مخالفت 3 حزب مخالف دولت یعنی «مینجو»، «عدالت» و «خلق» روبرو شد و این احزاب تاكید كردند كه این درخواست نیازمند تغییر در قانون اساسی كشور است چرا كه «پارك» سعی دارد با عملی كردن این درخواست، روند اعتراضات را پایان داده و مسئولیت این امر خطیر را به روی دوش مجلس بیاندازد.
از سوی دیگر، بحث بازجویی از او توسط ماموران دادستانی كره جنوبی مطرح شد كه در نوع خود در تاریخ سیاسی كره جنوبی قابل توجه می نمود چرا كه او به عنوان نخستین رئیس جمهوری كره جنوبی محسوب می شد كه مورد پیگرد قانونی قرار می گرفت. به همین خاطر خانم «پارك» برای خود وكیل انتخاب كرد تا پاسخگوی سئوالات ماموران دادستانی در مورد چرایی و چگونگی ورود این شخص بیگانه به ساختار دولتی باشد.
پس از گذشت چندین روز از این اتفاقات، مجلس كره جنوبی كه 200 نفر از 300 نماینده آن را مخالفان دولت تشكیل می دهند، در تاریخ 9 دسامبر طرح استیضاح رئیس جمهوری را به رای گذاشت كه از میان مجموع 290 رای، 234 نفر از نمایندگان به استیضاح وی رای مثبت دادند. نكته جالب آنكه در این میان، نیمی از 128 نماینده حزب حاكم در مجلس، به استیضاح رئیس جمهور رای مثبت دادند؛ امری كه حاكی از بروز یك شكاف سیاسی عمیق در حزب حاكم بود.

*شكاف سیاسی و بحران در حزب حاكم «سائه نوری»
به دنبال رای نیمی از نمایندگان این حزب به استیضاح رئیس جمهوری، بحران را در این حزب بیش از پیش نشان داد. دودستگی ناشی از این تنش های سیاسی در این حزب، منجر به آن شد كه گروهی از نمایندگان این حزب در مجلس كره جنوبی، در تاریخ 23 دسامبر اعلام كردند كه این حزب را ترك خواهند كرد.
مهمترین دلیل این امر، بروز اختلافات میان این نمایندگان و نمایندگان طرفدار رئیس جمهور به دنبال رسوایی سیاسی «پارك گئون هی» عنوان شد، در حالی كه بر اساس اخبار، حداقل 35 نفر از نمایندگان حزب حاكم در مسیر ترك این حزب قرار گرفتند.
مهم ترین نتیجه و البته انگیزه این نمایندگان هموار شدن مسیر برای بركناری كامل «پارك گئون هی» از قدرت بود. در كنار این موضوع، گمانه زنی ها بر این اساس استوار بود كه چنانچه تعداد نمایندگان خواستار خروج از حزب «سائه نوری» به 38 نفر برسد، این اعضا، حزبی كه اساسا بر مبنای مخالفت با رئیس جمهور پیش خواهد رفت را تاسیس كرده و به تدریج با سایر احزاب مخالف نیز ائتلاف خواهند كرد.
به دنبال این اتفاقات، روز سه شنبه 27 دسامبر، 29 نفر از نمایندگان حزب حاكم «سائه نوری» از نمایندگی مجلس استعفا دادند. این امر در وهله نخست منجر به كاهش تعداد نمایندگان حزب «سائه نوری» به 99 نفر شد، امری كه به خودی خود موجب آن شد كه اكثریت مجلس با 121 نماینده در كنترل حزب رقیب یعنی حزب «مینجو» قرار گیرد.

* ورود دبیركل سازمان ملل به كارزار سیاسی
پس از استیضاح «پارك گئون هی» اعلام شد كه در صورت تایید رای استیضاح وی از سوی قضات دادگاه قانون اساسی این كشور (كه احتمال آن فراوان است)، خانم «پارك» به طور رسمی از مقام خود بركنار شده و انتخابات برای مشخص شدن جانشین وی طی دو ماه آتی برگزار خواهد شد.
در چنین برهه ای كه تنش سیاسی ناشی از این تحولات، فضای كره جنوبی را كاملا در بر گرفته و از سوی دیگر، چهره این كشور را در سطح جهانی مخدوش كرده، «بان كی مون»، دبیر كل سازمان ملل متحد به عنوان یك آلترناتیو و كاندیدای احتمالی انتخابات ریاست جمهوری آتی كره جنوبی مطرح شده است.
این در حالی است كه دوره مسئولیت وی به عنوان دبیر كل سازمان ملل در تاریخ 31 دسامبر (11 دی) به پایان می رسد، اما وی هنوز شخصا برای شركت در انتخابات اعلام آمادگی نكرده است.
از سوی دیگر، نتایج نظرسنجی های ابتدایی حاكی از آن است كه «بان كی مون» به عنوان وزیر خارجه كره جنوبی در سال های 2004 تا 2006 و البته دبیر كل سازمان ملل متحد، از بیشترین رای مردمی و اقبال عمومی در انتخابات ریاست جمهوری این كشور برخوردار است. این در حالی است كه زمزمه هایی مبنی بر تشكیل یك حزب جدید به رهبری وی و البته با عضویت نمایندگان مستعفی و اعضای خارج شده از حزب «سائه نوری» به گوش می رسد.
اینك كره جنوبی در چنین بحران سیاسی عمیقی سال 2016 را به پایان می برد؛ سالی كه طی آن یك رئیس جمهور این كشور برای نخستین بار در تاریخ صد ساله اخیر مورد پیگرد قانونی قرار می گیرد.
مردم این كشور به احتمال قریب به یقین طی ماه های ابتدایی سال 2017 بار دیگر باید برای انتخاب رئیس جمهوری پای صندوق های رای خواهند رفت. این در حالی است كه به دنبال این اتفاقات وجهه این كشور به عنوان یك حاكمیت دموكرات، بواسطه این مسائل دچار خدشه شده و اینك جهان كره جنوبی را در كنار صنعت، به «رسوایی سیاسی» نیز خواهد شناخت.
شاید در چنین شرایطی، مردم كره جنوبی آگاهانه یا ناخودآگاه به دلیل جبران اندكی از این خدشه وارده، به «بان كی مون» به عنوان دبیر كل سازمان ملل رای دهند تا بواسطه این سمت، اندكی از آبروی سیاسی این كشور احیا شود.
آساق**1597*انتشاردهنده: فرهاد راستی