۱۱ دی ۱۳۹۵، ۸:۱۱
کد خبر: 82367824
T T
۰ نفر
بيش از 3 درصد معادن فعال كشور در چهارمحال و بختياري است

شهركرد – ايرنا – رئيس سازمان صنعت، معدن و تجارت چهارمحال و بختياري گفت: 3.38 درصد معادن فعال كشور در اين استان قرار دارد.

سيد نعيم امامي روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا در شهركرد تاكيد كرد: از مجموع 5 هزار و 500 معدن فعال كشور، 186 معدن برابر 3.38 درصد در چهارمحال و بختياري فعال است.
وي افزود:معادن چهارمحال و بختياري شامل 42 معدن سنگ تزئيني و نما، 134 معدن سنگ لاشه ساختماني، 4 معدن سنگ گچ، 4 باب معدن سيليس، يك معدن آرژيليت و بوكسيت و يك معدن توليد مواد اوليه سيمان است.
امامي تصريح كرد: ميزان سرمايه گذاري واقعي معادن چهارمحال و بختياري حدود يكهزار و 900 ميليارد ريال است.
وي مجموع توليدات معادن كشور در سال گذشته را 500 ميليون تن دانست و يادآور شد: از اين ميزان 5 ميليون و 500 هزار تن برابر 1.1 درصد در معادن چهارمحال و بختياري توليد شد.
رئيس سازمان صنعت، معدن و تجارت چهارمحال و بختياري اشتغال مستقيم معادن كشور را 115 هزار نفر اعلام و اظهار كرد: از اين تعداد يكهزار و 850 نفر برابر 1.6 درصد به اشتغال در معادن چهارمحال و بختياري اختصاص دارد.
وي گفت:هم اينك چهار هزار و 500 نفر نيز به صورت غيرمستقيم در اين حوزه مشغول به فعاليت هستند.
امامي تاكيد كرد: ميزان توليدات و اشتغال مربوط به معادن فعال، چهارمحال و بختياري اين استان را در رده بيستم كشور قرار داده است.
وي افزود: مواد معدني قابل استخراج در چهارمحال و بختياري شامل سنگ تزئيني و نما، سيليس، آرژيليت و بوكسيت، فسفات، سنگ گچ، سلستين، آهك صنعتي، دولوميت، سنگ لاشه، شيل، فلزات پايه مثل آهن، سرب، روي و مس، فلزات كمياب مثل طلا و كبالت، عناصر نادر خاكي از جمله ليتيوم و روبيديوم، بيتومين و فلدسپات سديك است.
چهارمحال و بختياري به دليل موقعيت خاص زمين شناسي و جغرافيايي و قرارگرفتن در بخش مياني زاگرس مركزي بيشتر از نهشته هاي رسوبي عميق دريايي تشكيل شده و اين امر بخت و اقبال دستيابي به ذخاير فراوان كاني هاي فلزي را در اين بخش از خاك كشور كاسته است.
مجموعه فعاليت هاي اكتشافي انجام شده در سال هاي اخير نويد بخش وجود ذخاير معدني مطلوبي از كانسارهاي فلزي، فلزات قيمتي و عناصر كمياب در بخش هاي شمالي چهارمحال و بختياري است.
خبرنگار: وحيد رئيسي دهكردي** انتشار دهنده:محمود رئيسي
7362/2097