۱۱ دی ۱۳۹۵، ۱۴:۰۳
کد خبر: 82368524
T T
۰ نفر
اجراي طرح غربالگري اختلال ژنتيكي براي 2 هزار زوج در دزفول

دزفول - ايرنا - رئيس بهزيستي دزفول با بيان اينكه از ابتداي آغاز طرح غربالگري مشاوره اختلال ژنتيكي پيش از ازدواج تاكنون 600 زوج غربال شدند گفت:در اين طرح بيش از 2 هزار زوج جوان كه در شرف ازدواج هستند در دزفول مورد ارزيابي قرار خواهند گرفت.

فريدون عبدي روز شنبه در گفت و گو با ايرنا با بيان اينكه اجراي طرح غربالگري مشاوره اختلالات ژنتيك پيش از ازدواج در دزفول از ابتداي آذرماه آغاز شده است گفت: سالانه بيش از 50 هزار معلول به خاطر اختلال ژنتيكي در كشور به دنيا مي آيد به همين دليل اجراي اين طرح براي جلوگيري از تولد چنين نوزاداني ضروري است.
وي افزود:در اين طرح بيش از 2 هزار زوج جوان كه در شرف ازدواج هستند در دزفول مورد ارزيابي قرار خواهند گرفت كه شامل سه مرحله مصاحبه،مشاوره و آزمايش مي باشد، مرحله مصاحبه در مركز بهداشت انجام مي شود و در صورت داشتن مشكل به 2 مركز مشاوره ژنتيك تحت نظارت بهزيستي شهرستان ارجاع داده مي شود و در صورت نياز به آزمايش تخصصي تر به استان معرفي مي شود .
عبدي افزود:در اين طرح تا سقف 10 ميليون ريال هزينه آزمايش رايگان خواهد بود و براي خانواده هاي نيازمند و تحت پوشش علاوه بر اين هزينه تا سقف 30 ميليون ريال ديگر نيز يارانه آزمايش هاي تخصصي پرداخت مي شود .
رئيس بهزيستي دزفول گفت:اين طرح با همكاري مركز بهداشت شهرستان دزفول در حال اجراست و زوج هاي جوان مي توانند براي مشاوره ژنتيك پيش از ازدواج به اين مراكز مراجعه كنند.
وي اضافه كرد:در سال گذشته هزار و 500 زوج جوان و هزار و 500 نفر از افراد 15 تا 25 سال غربالگري شدند و تعداد 46 نفر براي آزمايش هاي تخصصي به استان معرفي شدند .
از پنجهزار و 300 معلول شناسايي شده در دزفول 2 هزار نفر از معلوليت شديد رنج مي برند.
7278/6068
خبرنگار:رقيه كردي-انتشار:محمدعلي فريدپناه