به گزارش خبرنگار پارلمانی ایرنا، نمایندگان در جلسه علنی روز دوشنبه مجلس شورای اسلامی و در ادامه بررسی لایحه برنامه ششم توسعه ماده 70 را با 172 رای موافق، 17 رای مخالف، 3 رای ممتنع از مجموع 213 نماینده حاضر تصویب كردند.
براساس ماده 70 دولت مكلف شد نسبت به تضمین تسهیلات و تامین ناوگان و تجهیزات قطار شهری شهرها و حومه آنها از محل منابع پیش بینی شده در بودجه سنواتی بنحوی اقدام كند كه تا پایان قانون برنامه دو هزار دستگاه واگن و تجهیزات مربوط به خطوط با رعایت قانون استفاده حداكثر از ظرفیت داخلی ریلی شهری اضافه شود.
همچنین شهرداری ها موظف شدند نسبت به توسعه قطار شهری از محل منابع خود اقدام كنند.
نمایندگان بند الف این ماده را نیز حذف كردند و ماده ب را به عنوان متن ماده 70 جایگزین كردند.
در بند الف آمده بود: دولت مكلف است با اصلاح اساسنامه شركت راه آهن جمهوری اسلامی ایران زمینه استفاده از منابع داخلی و خارجی را برای رشد و توسعه فعالیتهای ریلی فراهم كرده و شركت راه آهن جمهوری اسلامی ایران به عنوان سازمان توسعهای موظف است در چهارچوب اساسنامه و آیین نامههای مالی، معاملاتی و اداری، استخدامی و تشكیلاتی كه به تصویب هیات وزیران می رسد با هدف تكمیل شبكه داخلی و اتصال به شبكه حمل و نقل ریلی بینالمللی فعالیت و بخشی از پروژههای ساخت، تجهیز، بهبود و افزایش ظرفیت زیرساخت ازجمله دو خطه كردن، برقی كردن، تراك بندی و تحویل ایستگاهها را با روشهایی نظیر مشاركت، ساخت، بهره برداری و انتقال (BOT) و مشاركت عمومی- خصوصی و طراحی، تداركات و تامین (EPCF) و واگذاری امتیازهایی مانند استفاده از زیر بناهای حمل و نقل ریلی و انتقال حق دسترسی آن تا استهلاك كامل سرمایه و سود مورد توافق را به بخش خصوصی و تعاونی واگذار كند.
**آخوندی: مصوبه روز گذشته مجلس درباره قطار حومه ای با قطارهای شهری متفاوت است
وزیر راه و شهرسازی در جریان بررسی ماده 70 لایحه برنامه ششم توسعه كشور به عنوان نماینده دولت به مصوبه روز گذشته مجلس درباره تشكیل شركت حمل و نقل ریلی مسافری حومه ای اشاره كرد و گفت: مصوبه روز گذشته مجلس در تشكیل این شركت با شركت قطارهای شهری متفاوت است.
عباس آخوندی اظهارداشت: روزانه بیش از یك و نیم میلیون نفر وارد تهران و از آن خارج می شوند.
وی افزود: این در حالی است كه مجلس شورای اسلامی روز گذشته برای نخستین بار تشكیل قطار حومه ای را تصویب كرد؛ هر چند قطار حومه ای نظام متفاومتی با قطارهای شهری و دوربرد دارد.
وزیر راه و شهرسازی با یادآوری این كه قطارهای حومه ای صبح ها از بیرون به داخل شهر و بعدازظهرها از داخل به بیرون شهر حركت می كنند، اظهار داشت: بنابراین آنها تا 50 درصد ظرفیت خود فعالیت می كنند، ولی البته سیستم های قطارهای حومه ای معمولا در تمام دنیا مجزا و خاص هستند چرا كه در حیطه قطارهای مترو و قطارهای دوربرد جای نمی گیرند.
آخوندی با تاكید براین كه دولت ها در این نوع ناوگان های قطاری ورود كرده و به نوعی حمایت می كنند، اظهار داشت: سرمایه گذاری در قطارهای حومه ای عمدتا با هدف ایجاد شرایط مساعد شهری همچون مترو انجام می شود.
وی ادامه داد: همانطور كه در مترو، سرمایه گذاری شهرداری ها تضمین و حدود 50 درصد بلیط پرداخت می شود، در قطارهای حومه ای نیز به دلیل اهداف اجتماعی و مسئله محیط زیست سیستم های آنها با 50 درصد ظرفیت عمل می كنند.
وزیر راه و شهرسازی تصریح كرد: لذا این قطارها كاملا خودكفا و خودگردان هستند و به همین دلیل آوردن عبارت تضمین دولت در بند (ب) ماده 70 ضروری است و اگر تضمین دولت آورده نشود، عملاً این سرمایه گذاری شكل نگرفته و كسی سرمایه گذاری نخواهد كرد، لذا به بودن آن تاكید دارم.
وزیر راه و شهرسازی همچنین درمورد بخشی از ماده 70 لایحه برنامه ششم توسعه كشور كه ناظر به تكلیف دولت به اخذ عوارض از آهن آلات وارداتی به منظور كاهش هزینه های حمل موادمعدنی و فولادی از طریق توسعه و نوسازی شبكه ریلی است، به عنوان نماینده دولت سخنرانی كرد.
وی با بیان این كه هم اكنون 19 میلیون تن فولاد در كشور تولید میشود و این مهم به معنای ایجاد صد میلیون تن حمل و نقل بار است، خاطرنشان كرد: هر یك میلیون تن فولاد از طریق جابهجایی حدود 4 میلیون تن مواد معدنی به دست میآید.
آخوندی اظهار داشت: به عنوان مثال در معادن خواف كه هم اكنون در حال توسعه است 20 میلیون تن ظرفیت معادن وجود دارد كه باید از این منطقه به جنوب كشور منتقل شود.
وی با بیان این كه مجموع حمل و نقل معدنی كشور بالای صد میلیون تن است و این مهم در حالی است كه متأسفانه كل ظرفیت كنونی 30 میلیون تن بیشتر نیست، تصریح كرد: بخش اعظمی از مواد معدنی از طریق حمل و نقل جادهای جابهجا شده كه این امر موجب فرسایش جادهها و ایجاد ناامنی در جادهها میشود.
وزیر راه وشهرسازی ادامه داد: برای رفع این مشكل یا باید بخشی از درآمد معادن به منظور توسعه حمل و نقل شبكه ریلی اختصاص یابد یا اینكه بخشی از درآمد واردات فولاد برای این امر در نظر گرفته شود.
آخوندی خاطر نشان كرد: اخذ هزار ریال به ازای هر كیلوگرم آهن وارداتی بر قیمت ساختمان افزایش خاصی ایجاد نخواهد كرد و حتی به یك درصد هم نمیرسد.
نمایندگان مجلس امروز همچنین ماده 71 را برای بررسی بیشتر به كمیسیون تلفیق برنامه ششم توسعه ارجاع دادند.
سیام**9103**1336 خبرنگار: حمید شهریاری** انتشار: مهرنوش خانزائی
با تصویب مجلس؛
دولت مكلف به افزایش دوهزار واگن قطارهای شهری تا 5 سال آینده شد
۱۳ دی ۱۳۹۵، ۹:۳۲
کد خبر:
82370727
تهران- ایرنا- نمایندگان مجلس شورای اسلامی دولت را مكلف كردند: تا پایان برنامه ششم توسعه دو هزار دستگاه واگن و تجهیزات در اختیار ناوگان قطارهای شهری قرار دهد.