۱۳ دی ۱۳۹۵، ۱۰:۰۱
کد خبر: 82370780
T T
۰ نفر
پيشتازي استان يزد در توليد فرآورده‌هاي كنجدي

يزد – ايرنا - مدير صنايع تبديلي و تكميلي سازمان جهاد كشاورزي استان يزد گفت: اين استان با فعاليت بيش از 176 واحد توليدي سنتي و صنعتي در زمينه توليد فرآوردهاي كنجدي، پيشتاز كشور است.

به گزارش روز دوشنبه روابط عمومي اين سازمان ، عليرضا طاقه باف با بيان اينكه 34 واحد توليدي فرآوره هاي كنجدي ، صنعتي و مابقي به صورت صنفي و سنتي فعاليت مي كنند گفت: از سال 94 تاكنون 14 واحد توليدي فرآورده هاي كنجدي در استان به بهره برداري رسيده كه موجب اشتغال بيش از 200 نفر شده است.
وي افزود: بيش از 60 جواز تاسيس براي توليد ارده،حلواارده،روغن كنجد، روغن ارده و ديگر مشتقات كنجدي از سوي مديريت صنايع كشاورزي استان صادر شده است.
طاقه باف اضافه كرد: از اين تعداد بيش از 80درصد در شهرستان اردكان متمركز است و عمده محصولات توليدي در اين مجموعه ها شامل حلوا ارده با حدود 50 درصد ، روغن ارده و روغن كنجد حدود 30 درصد، ارده، كرم ارده، ارده شكلاتي و شيريني هاي كنجدي و ساير مشتقات كنجد حدود 20 درصد است.
مدير صنايع تبديلي و تكميلي جهاد كشاورزي استان يزد تصريح كرد: صنعت سنتي و بومي توليد محصولات كنجدي در شهرستان اردكان، استان يزد را به بزرگ‌ترين مجتمع كارگاهي محصولات كنجدي تبديل كرده تا نشان دهد صنايع بومي فرصت مناسبي براي رونق اقتصادي مي باشند.
طاقه باف با اشاره به اشتغال مستقيم بيش از هزار نفر به طور مستقيم در اين بخش گفت: در شش ماهه دوم سال با توجه به اينكه اين محصول به صورت فصلي توليد مي شود اين تعداد تا 2هزار و 200نفر نيز افزايش مي يابد در حالي كه بيش از سه هزار و 500نفر هم به صورت غيرمستقيم در اين حرفه فعاليت دارند.
وي خاطرنشان كرد: بر اساس آمارهاي موجود ، خريد كنجد از سوي كارخانجات استان يزد حدود 42هزار تن در سال است كه توليد 60هزار تن فرآورده كنجدي و سه هزار و 500 تن روغن كنجد را به همراه دارد .
وي با بيان اينكه تنوع محصولات ،بهبود كيفيت و تنوع در انواع بسته بندي محصولات كنجدي از سياست هاي عمده اين مديريت در اين صنعت است ، ادامه داد: ميزان توليد ارده و حلوا ارده در شهرستان اردكان روزانه در مجموع بالغ بر 130 تن بوده كه 70 تن از اين ميزان حلوا ارده و 40 تن ديگر ارده است.
مدير صنايع تبديلي و تكميلي جهادكشاورزي استان يزد يادآور شد: اين صنايع به دلايل زيادي مورد توجه مسئولان قرار مي‌گيرند چرا كه داراي مزايايي از جمله: اشتغال پايدار، كمك به اقتصاد محلي و منطقه‌اي، بومي‌شدن صنايع پايين دست و بالادست و وجود بازارهاي مطمئن به دليل ريشه‌دار بودن اين محصول ها است.
طاقه باف در پايان افزود: در راستاي حمايت دولت از توليدكنندگان اين بخش در سال 95 تاكنون مبلغ 110 ميليارد ريال تسهيلات به متقاضيان اعطا شده و حدود 30 ميليارد ريال نيز به بانك ها معرفي شده اند كه در شرف پرداخت است.
1968/6197 دريافت كننده : محمودرضا رحماني ** انتشار: محمدحسين فلاح تفتي
@irnayazdd