برداشت کنجد از یک‌هزار و ۵۰۰ هکتار اراضی کشاورزی یزد آغاز شد

یزد- ایرنا- مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی یزد از برداشت کنجد در سطح یک‌هزار و ۵۰۰ هکتار از اراضی کشاورزی استان خبر داد و گفت: پیش بینی می شود امسال یک‌هزار و ۸۰۰ تن از این محصول در استان تولید شود.

یدالله جوادپور روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه برداشت کنجد تا نیمه آبان ماه ادامه دارد، شهرستان های خاتم ، مروست ، ابرکوه و بهاباد را مهمترین مناطق کشت کنجد در استان عنوان کرد.

وی با بیان اینکه شهرستان خاتم قطب تولید کنجد استان یزد است، اظهار کرد: یکهزار هکتار از اراضی این شهرستان به کشت محصول کنجد اختصاص دارد.

جواد پور با بیان اینکه به ازای هر هکتار یکهزار و ۲۰۰ کیلوگرم کنجد در استان برداشت می شود، تصریح کرد: سازمان جهاد کشاورزی در راستای حمایت از کشاورزان کودهای یارانه دار، بذر اصلاح شده و توصیه های ترویجی برای بهروری در کاشت، داشت و برداشت در اختیار کشاورزان قرار داده است.

وی خاطرنشان کرد: دانه‌های کنجد بین ۴۰ تا ۴۲ درصد روغن دارد که در صنایع روغن کشی استان این کار صورت می‌گیرد وانواع حلوا و اَرده کنجد از دیگر محصولات تولید شده از این دانه غذایی می باشد.

جواد پور ادامه داد: کنجد در استان یزد بیشتر به منظور تولید ارده و حلوا استفاده می شود و شهرستان اردکان قطب تولیدی صنایع و محصولات کنجدی کشور است .

وی اضافه کرد: کنجد علاوه بر درآمدزایی بالا ، مقرون به صرفه بودن، و داشتن دوره رشد کوتاه به عنوان یک محصول کم آب خواه می‌تواند در رعایت الگوی کشت، جایگزین محصولات پر آبخواه از جمله ذرت دانه‌ای شود.

سالانه یک میلیون و ۸۰۰ هزار تن انواع محصولات کشاورزی در زمینه‌های زراعی، باغی، دام، طیور و شیلات در استان یزد تولید می شود، سطح کل اراضی زیرکشت استان ۱۱۰ هزار و ۷۱۵ هکتار است که از این میزان ۲۵ درصد محصولات زارعی و ۷۳ درصد محصولات باغی و ۲ درصد را نیز گلخانه ها تشکیل می دهد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha