۱۴ دی ۱۳۹۵، ۱۱:۲۴
کد خبر: 82372421
T T
۰ نفر
یك میلیارد و 743 میلیون دلار كالا از مرز مهران صادر شد

ایلام - ایرنا - معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت اداره كل صنعت، معدن و تجارت ایلام گفت: در 9 ماه سپری شده از سال جاری، یك میلیارد و 743 میلیون و 214 هزار و 826 دلار كالا از مرز بین المللی مهران به عراق صادر شد.

جمیل شوهانی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار كرد: این میزان كالای صادراتی (صادرات استان و سایر گمركات) نسبت به مدت مشابه سال گذشته از افزایش 78 درصدی برخودار بوده است.
وی افزود: 453 میلیون و 676 هزار و 847 دلار از این میزان كالا مربوط به صادرات استان ایلام و یك میلیارد و 289 میلیون و 537 هزار و 979 دلار از گمرك دیگر استان ها به عراق صادر شده است.
معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت اداره كل صنعت، معدن و تجارت ایلام یادآور شد: در این مدت (9 ماهه امسال) میزان صادرات كالا در استان ایلام چهار درصد و سایر گمرك های كشور 139 درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش داشته است.
شوهانی تاكید كرد: از نظر وزنی نیز صادرات كالاهای استان 32 درصد كاهش و سایر گمركات دیگر استان 64 درصد رشد داشته است.
وی با اشاره به میزان كالاهای وارداتی در این مدت(9 ماهه امسال) نیز گفت: در این مدت پنج میلیون و 519 هزار و 833 دلار كالا از طریق مرز مهران وارد شده است كه نسبت به مدت مشابه سال گذشته با كاهش 51 درصدی مواجه بوده است.
معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت اداره كل صنعت، معدن و تجارت ایلام عمده ترین اقلام صادراتی در این مدت را مصالح ساختمانی، محصولات فلزی، كشاورزی، پلاستیكی، خوردو، قطعات خودرو، مواد پتروشیمی اعلام كرد و گفت: بیشترین میزان كالای صادراتی مربوط به سیمان و محصولات كشاورزی است.
شوهانی همچنین عمده اقلام صادراتی استان ایلام به خارج از كشور را مواد غذایی، صیفی، انواع مصالح ساختمانی، سیمان، مواد پتروشیمی، پلی اتیلین اعلام كرد.
روزانه به طور متوسط 600 كامیون حامل كالای صادراتی و بازرگانی از مرز بین المللی مهران پس از سیر تشریفات گمركی به كشور عراق صادر می شود.
شهرستان مرزی مهران در 85 كیلومتری جنوب غربی ایلام قرار دارد و مرز بین المللی مهران در 11 كیلومتری این شهرستان از كانون های مهم تردد زائر و كالا به كشور عراق بشمار می رود.
خبرنگار: فرهاد فرامرزی ** انتشار دهنده: شهریار حیدری فر
3032/6034