به گزارش خبرنگار ایرنا، خیرالله خادمی روز چهارشنبه در حاشیه بازدید از پروژه آزاد راه و راه آهن رشت- قزوین در جمع خبرنگاران استان گیلان افزود: امروز پرداخت نقدی برای تملك اراضی مسیر ابلاغ شده كه برهمین اساس نه تنها برای پروژه راه آهن رشت – قزوین بلكه برای دیگر پروژه های ریلی غرب كشور ، آذربایجان غربی، شرقی و همدان حركت جدیدی را می توانیم شروع كنیم.
وی پروژه راه آهن رشت - قزوین را یكی از پروژه های عظیم در كشور دانست و گفت: اهتمام داریم تا در موعد تعیین شده این پروژه را آماده و تحویل دهیم.
وی پروژه یاد شده را یكی از سخت ترین پروژه های ریلی كشور دانست و گفت: ریزش ها در برخی از نقاط خاص از جمله سختی های كار این مسیر است.
وی بخشی از مشكلات را به انشعابات آب ، برق و گاز در برخی ایستگاه ها دانست و گفت: این گونه مشكلات با هماهنگی هایی كه در استان انجام می شود، حل خواهد شد.
خادمی تصریح كرد: با بهره برداری از پروژه ریلی قزوین - رشت كریدور شمال به جنوب كشور از بندرعباس تا استان های شمالی ایران تكمیل می شود .
خادمی گفت: تا كنون برای این پروژه طی 10 سال گذشته بیش از یكهزار و 250 میلیارد تومان هزینه شده است كه به ارزش ریالی امروز بیش از سه هزار و 500 میلیارد تومان دست كم هزینه شده است.
وی این پروژه را یكی از اولویت های وزارت راه و شهرسازی و شركت توسعه ساخت دانست و گفت: برای اتمام عملیات اجرایی پروژه 500 میلیارد تومان از محل اوراق مشاركت اختصاص داده شد.
وی با اشاره به اینكه مطالبات پیمانكاران 75 میلیارد تومان است ، تصریح كرد: 25 میلیارد تومان نیز مطالبات دیگری است كه از محل اوراق مشاركت از هفته آینده شروع به پرداخت می كنیم و سعی می كنیم تا مطالباتشان به صفر برسد.
ساخت پروژه راه آهن رشت - قزوین به طول 164 كیلومتر از سال 1386 آغاز شده و این مسیر در قالب هشت قطعه كار می شود. ریل گذاری راه آهن رشت - قزوین اواخر بهمن ماه سال گذشته از مسیر ایستگاه فلكده رشت آغاز شد.
این خط ریلی قادر خواهد بود سالانه 10 میلیون تن بار و سه میلیون مسافر را جابجا كند.
براساس توافق مسئولان دو كشور ایران و جمهوری آذربایجان در قالب كمیسیون همكاری های اقتصادی دو كشور مبنی بر توسعه تجارت بین المللی، پل ریلی آستارا - آستارا بر فراز رودخانه مرزی آستاراچای با امتداد 80 متر احداث می شود و جمهوری آذربایجان با تكمیل هشت كیلومتر خط آهن در خاك خود و جمهوری اسلامی ایران به احداث دو و نیم كیلومتر خط آهن و بارانداز در شهرستان آستارا متعهد شده اند.
خط آهن قزوین - رشت نیز به عنوان بخش دیگری از كریدور حمل و نقل بین المللی شمال - جنوب ایران در حال پیگیری و اجراست و به خط آهن آستارا متصل خواهد شد.
**
معاون وزیر و مدیرعامل شركت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل كشور به باقی مانده آزادراه رشت- قزوین نیز اشاره و بیان كرد: گلوگاه منجیل- رودبار یكی از مشكلات ترافیكی است.
وی بیان كرد: به صورت مستقیم چهار كیلومتر و دو خطه هشت كیلومتر می شود كه تقریبا در مراحل پایانی اش هستیم.
وی افزود: سه كیلومترو 200 متر از این مسیر تونل و 600 متر پل دارد كه به نسبت زمان دوسال بسیار سریع و زیبا و منحصربفرد انجام شده كه قابل تقدیر است.
خادمی از بهره برداری سه كیلومتر و 200 متر این پروژه تا پایان سال خبر داد و گفت: با بهره برداری از این پروژه گلوگاه اصلی ترافیكی برطرف می شود اما اقدام برای تكمیل هشت كیلومتر باقیمانده نیز در حال انجام است.
آزادراه رشت - قزوین به طول كلی 137.4 كیلومتر از مهمترین راه های كشور و بخشی از كریدور بین المللی شمال - جنوب است كه به عنوان كوتاه ترین، ارزان ترین و مناسب ترین مسیر حمل كالا بین دو قاره آسیا و اروپا محسوب می شود.
11 كیلومتر از این مسیر در محدوده منطقه منجیل شهرستان رودبار، هنوز به طور كامل به بهره برداری نرسیده است.
تكمیل بیش از سه كیلومتر از این مسیر بر عهده پیمانكار و شركت توسعه و ساخت راه های كشور است و تكلیف هشت كیلومتر بعدی هنوز مشخص نشده است.
در آخرین روز سال گذشته (1394) و به منظور كاهش بار ترافیكی این مسیر در ایام تعطیلات نوروزی، سه هزار و 600 متر از آزادراه رشت - قزوین در محدوده منجیل با حضور محمدباقر نوبخت رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی به صورت موقت گشایش یافت.
همزمان با تعطیلات عید فطر امسال (از پانزدهم تا هجدهم تیرماه) بیش از 300 هزار خودرو وارد استان شد كه اوج ورود خودروها به گیلان، روز عید فطر بود كه به دلیل نیمه تمام بودن آزادراه رشت - قزوین محدوده منجیل و رودبار و بسته بودن این سه و اندی كیلومتر، ترافیك سنگینی در این قسمت ایجاد و دشواری هایی برای مردم ایجاد شد.
این پروژه از مصوبات سفر رئیس جمهوری و دولت به گیلان است كه اواخر فروردین ماه سال 94 ، در پانزدهمین سفر استانی به گیلان آمدند.
10هزار و 683 كیلومتر راه در استان گیلان وجود دارد كه از این میزان، یك هزار و 843 راه شهری و هشت هزار و 840 كیلومتر راه روستایی است.
خبرنگار: مریم سلیمانی ** انتشار : نصراله ابراهیمی
7296/6070
رشت- ایرنا- معاون وزیر راه و مدیرعامل شركت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل كشور گفت: با ابلاغیه و گشایش مالی كه انجام می شود، پروژه های راه آهن كشور شتاب می گیرد.