بازنگری در دستور العمل توقف و بازگشایی نمادها/بازگشت شركت های مهم بورسی تا 2 هفته آینده

تهران- ایرنا- رییس سازمان بورس و اوراق بهادار از بازنگری و تدوین مجدد دستور العمل توقف و بازگشایی نمادها خبر داد و عنوان كرد بسته بودن نمادها یكی از مسائل مهم بازار سرمایه است و ما بی وقفه به دنبال آن هستیم كه طی یك یا دو هفته آینده تعدادی از نمادهای مهم بازگشایی شود.

به گزارش ایرنا، توقف طولانی مدت نمادهای بورسی از جمله نمادهای بانكی، به دغدغه جدی سهامداران در ماه های اخیر تبدیل شده است. این توقف، علاوه بر فریز كردن بخش عمده از ارزش معاملات بازار سرمایه، باعث جلوگیری از دسترسی سهامداران به منابع مالی و نقدشوندگی شده است.
كارشناسان، از دلایل اصلی ایجاد ركود در معاملات سهام در بورس در هفته های اخیر را توقف طولانی مدت نمادهای بانكی می دانند.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه، شاپور محمدی رییس سازمان بورس و اوراق بهادار در نشست مشترك با فعالان بازار سرمایه، ابراز امیدواری كرده است: تعداد نماد های بسته در روزهای پیش رو به حداقل ممكن برسد.
وی با بیان این كه یكی از دلایل بسته شدن نماد ها تاخیر در ارسال گزارش های مالی به سازمان بورس است، افزود: در برخی از كشور ها مانند انگلیس گزارش های مالی 6 ماهه و یك ساله و در برخی از كشور ها همچون آمریكا و ایران این گزارش ها به صورت سه ماهه منتشر می شود و این زمان كوتاه، به تاخیر انتشار گزارش های مالی شركت ها منجر می شود.
رییس سازمان بورس و اوراق بهادار اضافه كرد: همچنین در برخی موارد گزارش های مالی به سازمان بورس ارائه می شود اما این گزارش ها در مرحله حسابرسی به دقت بیشتری نیاز دارد و لذا زمان بر است.
وی بیان داشت: دستور العمل بازگشایی نماد ها با محدودیت هایی روبرو است و بنابراین بازنگری و تدوین مجدد آن در دستور كار سازمان بورس قرار دارد.
رییس سازمان بورس، عرضه اوراق بدهی را یكی دیگر از موضوعات مهم بازار سرمایه دانست و گفت: این اوراق باید بر اساس ظرفیت بازار سرمایه منتشر شود و با تعامل بین سازمان بورس و مجلس تلاش می كنیم عرضه این اوراق در بودجه سال آینده با حجم متناسب بازار سرمایه باشد.
محمدی تاكید كرد: منافع مردم همواره رسالت سازمان بورس بوده و چون سهام نسبت به اوراق بدهی نقش بیشتری در بورس ایفا می كند و حجم زیادی از سرمایه گذاری ها را به خود اختصاص داده و منافع بیشتری درگیر آن است، بنابراین باید به آن توجه داشت.
به گفته این مدیر ارشد بازار سرمایه رفع محدودیت های معاملات بر خط (آنلاین) یكی دیگر از مسائل مورد توجه سازمان بورس است و دسترسی سرمایه گذاران بر خط باید با سایرین برابری كند.
رییس سازمان بورس رفع اختلال های موجود در سامانه معاملات را یكی دیگر از اقدامات اخیر دانست و گفت: اختلال در سامانه معاملات بخشی از ذات رویكرد های مبتنی بر فن آوری اطلاعات است و در ماه های گذشته تلاش گسترده ای برای بروز رسانی این سامانه صورت گرفته و مشكلات آن در سال آینده به حداقل ممكن خواهد رسید.
محمدی به راه اندازی معاملات آپشن (اختیار معامله) اشاره كرد و گفت: به اعتقاد من ابزار های نوین مالی باید به صورت كامل راه اندازی شود و به زودی اختیار فروش نیز به اختیار خرید اضافه خواهد شد.
سخنگوی سازمان بورس افزود: تكثر ابزار های مالی، تنوع بازار سرمایه و توسعه آن را به همراه دارد و یكی از مهمترین مسایل پیش روی سازمان است.
وی همچنین تعادل میان نقد شوندگی و شفافیت در بازار سرمایه را راه توسعه این بازار دانست و گفت: تعادل میان نقدشوندگی و شفافیت، توسعه و ثبات بازار سرمایه را به همراه دارد و یكی از دغدغه های سازمان بورس است.
رییس سازمان بورس عنوان كرد ما اینجاییم تا بازار سرمایه را به جلو حركت دهیم. افزایش شفافیت، نقدشوندگی و توسعه ابزار های مالی مهمترین موضوعات مورد توجه سازمان است.
اقتصام**2022**1429
دریافت كننده:میثم طاهری**انتشار:محسن طاهرزاده
۰ نفر