۱۸ دی ۱۳۹۵، ۱۰:۱۵
کد خبر: 82377069
T T
۰ نفر

فرسایش سالانه 10 تن خاك در همدان

۱۸ دی ۱۳۹۵، ۱۰:۱۵
کد خبر: 82377069
فرسایش سالانه 10 تن خاك در همدان

همدان - ایرنا - مدیركل منابع طبیعی و آبخیزداری همدان اظهار كرد: متوسط میزان فرسایش خاك در همدان سالانه به 10 تن در هكتار می رسد.

محمدرضا همتی روز شنبه در گفت و گو با ایرنا بیان كرد: مهمترین علل فرسایش خاك تغییرات اقلیمی و جایگزین شدن بارش باران به جای برف، خشكسالی و كاهش پوشش گیاهی ناشی از دست اندازی مردم به طبیعت است.
وی درباره جایگزین شدن باران به جای برف اضافه كرد: برف به آهستگی بر روی زمین نشسته و با گذر زمان ذوب می شود ولی بارش باران در صورت فقدان پوشش گیاهی سیلاب، رسوب و فرسایش ایجاد می كند.
مدیركل منابع طبیعی و آبخیزداری همدان گفت: فرسایش خاك به عواملی نظیر نوع زمین، جنس خاك، شیب زمین و میزان بارش بستگی دارد.
همتی با ذكر اینكه میزان فرسایش خاك در كشور بین هشت تا 30 تن در هكتار است اظهار كرد: با توجه به خشكسالی ها و فشار بر روی مراتع هر ساله شاهد كاهش پوشش گیاهی در اراضی ملی هستیم.
به گزارش ایرنا وی تاكید كرد: كاهش پوشش گیاهی و خالی شدن زمین از بوته ها زمینه بروز سیلاب و فرسایش خاك را شتاب می بخشد.
وی توضیح داد: گیاهان همانند سد در برابر باران عمل كرده و با كاستن سرعت باران از ضربه زدن قطرات آن به سطح خاك و جریان یافتن شدید و بروز سیلاب جلوگیری می كنند.
مدیركل منابع طبیعی و آبخیزداری همدان اظهار كرد: گیاه به مثابه چتری بر روی زمین قرار دارد بگونه ای كه آب باران با برخورد به آن، آرام آرام بر دامن خاك می ریزند و این باعث نفوذ آن در خاك می شود.
به گزارش ایرنا همتی بیان كرد: به علت خیس شدن سطح خاك، حتی در صورت جریان یافتن آب ، این رویه نقش ویرانگری ندارد.
وی تاكید كرد: فقر پوشش گیاهی موجب می شود باران به صورت رگباری و سیل آسا به زمین برخورد و خاك دانه ها را متلاشی و آماده فرسایش كند.
وی تصریح كرد: سرعت كار مجریان در زمینه فعالیت های توسعه پوشش گیاهی ، جنگل و آبخیزداری با تخریب محیط زیست همخوانی ندارد.
همتی افزود: هر ساله باید 200 هزار هكتار آبخیزداری توسعه پوشش گیاهی صورت گیرد ولی با توجه به كمبود منابع مالی این آمار هم اینك كمتر از 10 هزار هكتار است.
وسعت اراضی منابع طبیعی همدان 905 هزار هكتار معادل 47 درصد مساحت این استان است.
7526/6993
خبرنگار: علیرضا جهانگیری** انتشار :اكبر بهاروند