۱۹ دی ۱۳۹۵، ۹:۲۸
کد خبر: 82378332
T T
۰ نفر
برگزیدگان دومین جایزه محمود استاد محمد تقدیر شدند

تهران - ایرنا - دومین مراسم اهدا جایزه و نشان محمود استاد محمد با معرفی و تجلیل از برگزیدگان با حضور علی مرادخانی معاون امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، در این مراسم كه شب گذشته(شنبه) در سالن اصلی تئاتر شهر برگزار شد، احمد مسجد جامعی عضو شورای اسلامی شهر تهران، اصغر همت مدیرعامل خانه تئاتر، مسعود جعفری جوزانی، احترام برومند، محمد رحمانیان، حمیدرضا نعیمی اسماعیل خلج، پرستو گلستانی و برخی پیشكسوتان عرصه هنرهای نمایشی نیز حضور داشتند.
جواد عاطفه عضو هیات مدیره و سخنگوی بنیاد محمود استاد محمد در این مراسم با بیان اینكه این هنرمند بسیار مهربان بود، افزود: جمع شدن بزرگان هنر برای برگزاری این آیین ارزشمند است.
وی با بیان اینكه بنیاد محمود استاد محمد با هدف خوانده شدن آثار وی برپا شده است، تصریح كرد: سال 93 اولین جشنواره برگزار شد و در دومین بار بخش نشان آثار اقتباسی افزوده شده است.
عاطفی افزود: برگزاری این یادمان می تواند فراخوانی برای آثار استاد محمد باشد تا جوانان را به خواندن گذشته غنی تئاتر ترغیب كند.
وی از فاطمه معتمد آریا، آهو خردمند، شهرام ناظری، قطب الدین صادقی، مسعود جعفری جوزانی، مریم زندی و مدیا كاشیگر به عنوان اعضای هیات امنای بنیاد استادمحمد نام برد و خاطر نشان كرد: با تغییر نكردن داوران در دور دوم قدم بزرگی برای انتخاب مناسب برداشتیم.
به گفته عاطفی، در انتخاب آثار شایستگی اهمیت داشته و نام افراد نقشی در برگزیده شدن ایفا نكرده است.

** قدردانی از فریده فرجام و سیما روایی
در ادامه این مراسم، فریده فرجام اولین نمایشنامه نویس زن ایرانی از سوی حترام برومند قدردانی شد.
بهزاد صدیقی رییس كانون نمایش نامه نویسان خانه تئاتر نیز با ذكر بخشی از زندگینامه فریده فرجام گفت: با خواندن آثار گذشته و متن های اولین زن نمایشنامه نویس ایران زمین، سعی كردیم آثار خود را غنی كنیم.
همچنین در این آیین از سیما روایی كتابدار كتابخانه تخصصی تئاتر شهر نیز قدردانی شد.

** اجرای 70 تا 100 نمایش در روز یك نهضت است
محمدرضا اصلانی نویسنده و كارگردان پیشكسوت نیز با بیان اینكه هر شب 70 تا 100 اثر در شهر تهران با پر شدن سالن های بزرگ و كوچك اجرا می شود، گفت: این اتفاق یك نهضت و بیداری محسوب می شود، زیرا تئاتر چهره واقعی ملت ما است.
وی افزود: با كوشش و سماجت نسل جدید و بازگشت به خود ملت، می توانیم دوباره ایران را به عنوان یك ملت جهانی نه بومی بسازیم.
اصلانی با بیان اینكه یك كتابخانه غنی می تواند پشتیبان هنرمندان جوان باشد، خاطر نشان كرد: حمایت از كتابخانه علمی و قدرتمند و نگهداری از دست نوشته ها می تواند حامی علم ایران زمین باشد.
كارگردان فیلم سینمایی «آتش سبز» افزود: سیما روایی از كسانی است كه با روی گشاده و لبخند موجب می شد تا با خیالی آسوده به كتابخانه برویم و از آن بهره مند شویم.
سیما روایی نیز پس از تقدیر با بیان اینكه خدا را شكر می كنم به من توفیق خدمت به ملت را اعطا كرد گفت: چو ایران نباشد تن من مباد.

** قدردانی از برگزیدگان بخش های نمایشنامه خوانی، اقتباسی و تالیفی
در بخش نمایشنامه خوانی از پرستو گلستانی، شهرام گیل آبادی، میكائیل شهرستانی، سارا دارو فروش، احسان فلاحت پیشه، روزبه حسینی، غزل معصومی، ملیكا رضی، مهین فاطمی، غریب زاده، سعید دولتی، مرتضی برزگر، سامان ارسطو، بهارك توسلی، مرتضی حقیقت بیان و كامبیز بنان تقدیر شد.
محمد حسین ناصربخت برای «بازینامه حكایت مرده بی صاحب»، ایمان افشاریان برای نمایشنامه «جنایات و مكافات» و حمید امجد برای نمایشنامه «سخاوت و دیگران» در بخش اقتباسی نشان محمود استاد محمد را دریافت كردند.
همچنین در بخش تالیفی با تقدیر از نادر برهانی مرند برای نمایشنامه «تهران زیر بال فرشتگان» و حمیدرضا نعیمی برای نمایشنامه «سقراط»، نشان محمود استاد محمد به محمد رحمانیان برای نمایشنامه «اسب ها سال 59 شمسی» تعلق گرفت.
محمد رحمانیان نیز پس كسب نشان، با بیان اینكه باید آثار شخصیت های بزرگ را به همان شكل كه هست حفظ كنیم، خاطر نشان كرد: حق تلخیص آثار نمایشنامه را نداریم و تنها می توانیم آنها را باز نویسی كنیم.
اصغر همت رییس هیات مدیره خانه تئاتر نیز در پایان مراسم از همه هنرمندان خواست تا مسیر را برای نمایشنامه نویسان جوان باز گذاشته و به آنها كمك كنند.

اهداف و چشم انداز موسسه ی فرهنگی هنری بنیاد استاد محمد
مراسم دومین نشان محمود استادمحمد از سوی بنیاد محمود استاد محمد و در راستای ارتقای سطح تاتر و نمایشنامه نویسی ایران برگزار شد.
محمود استادمحمد در آبان 1329 در محله دروازه دولاب تهران متولد شد، وی بعد از آشنایی با نصرت رحمانی شاعر معاصر و جلال آل احمد با بیژن مفید در گروه آتلیه تئاتر عضو شد.
وی از سال 1350 با نگارش تئاتر «آسیدكاظم» بطور رسمی در عرصه تئاتر حرفه ای ایران پذیرفته شد.
استادمحمد در برهه ای در دهه 60 به كانادا مهاجرت و سال 1377 به ایران بازگشت و تا آخرین روزهای زندگی در وطن زیست.
«سپنج رنج و شكنج»، «عكس خانوادگی»، «دیوان تئاترال»، «تهرن»، و «كافه مك آدم» از جمله نمایشنامه های استادمحمد است كه به صحنه رفته اند.
استادمحمد در سوم مرداد سال ۱۳۹۲ در سن ۶۲ سال بر اثر سرطان كبد درگذشت.
فراهنگ ** 7561 ** 1071 ** خبرنگار: سارا كریمیان ** انتشار دهنده: امید غیاثوند