۲۰ دی ۱۳۹۵، ۲۰:۵۸
کد خبر: 82381132
T T
۰ نفر
معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی: مجموعه آثار سلیم موذن زاده را منتشر می كنیم

تهران - ایرنا - معاون امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: مرحوم سلیم موذن زاده اردبیلی در هنر معنوی اش بی بدیل بود و از این رو مجموعه آثار او را با همكاری حوزه هنری و بنیاد آفرینش های هنری نیاوران منتشر می كنیم.

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، این مطلب را علی مرادخانی شب گذشته(دوشنبه) در آیین «مرصع خوان خورشید» پاسداشت مقام حاج سلیم موذن زاده اردبیلی در تالار اندیشه حوزه هنری بیان كرد.

** عالم و هنرمند هرچه عمر كند باز هم كم است
وی افزود: وقتی یك هنرمند بزرگ و عالمی مثل سلیم موذن زاده از دنیا می رود هر انسانی مغبون و اندوهگین می شود چون این انسان در شیوه خودش جایگزینی ندارد.
مرادخانی ادامه داد: من نیز مانند بسیاری دیگر از كودكی شیفته صدای او بودم وقتی كه در چهار راه عباسی گفته می شد سلیم برای خواندن در مجلسی آمده تمام خیابانهای اطراف بسته می شد.
معاون هنری ارشاد گفت: مردم از خواندن سلیم موذن زاده مست می شدند و معنویت و روح صدایش آنها را از خود بیخود می كرد.
وی اضافه كرد: اگر نگویم در خانواده هر ایرانی می توانم بگویم در خانواده هر آذری زبانی حتما یك نوار كاست از صدای او موجود بود و خداوند می داند كه این ثروت از كجا بدست آمده؟ و این معنویت از كجا حاصل شده است؟
مرادخانی تاكید كرد: سلیم به من می گفت كه این حنجره برای او نیست و وقف قرآن و عترت است.
وی خاطرنشان كرد: خواندن سلیم موذن یك كلاس آواز كامل برای یادگیری اهالی آواز است و همگان منتظر بودند تا الحان زیر و بم و اوج صدای او را با اشتیاق بشنوند.

** حسام الدین سراج: خواندن سلیم تماشایی بود
در ادامه این مراسم، خواننده پیشكسوت موسیقی سنتی گفت: سلیم موذن زاده خصوصیاتی داشت كه وی را از دیگران متمایز می كرد.
حسام الدین سراج تصریح كرد: صدای او از یك بم پایین شروع می شد و ناگهان به اوج بالایی می رفت كه شنونده هیچگاه از شنیدنش خسته نمی شد، حتی اگر ساعت ها ادامه داشت.
وی ادامه داد: معمولا خواننده ها 3 نت از 2 اكتاو را می توانند بخوانند اما او معمولا توان خارق العاده ای داشت كه می توانست 4 تا 5 نت بیشتر از بقیه بخواند.
سراج گفت: او دارای صدق و صفای خاصی بود و به لحاظ ارادتی كه به اهل بیت(ع) داشت یك ویژگی درونی داشت كه روی مردم تاثیر می گذاشت.
وی تاكید كرد: در مورد انتخاب شعر هم كه سرمایه هر خواننده ای است، استاد موذن زاده سرمایه دار بود. هم در خواندن اشعار فارسی و هم در عربی و تركی هر سه زبان را می خواندند و به موقع لحن را عوض می كردند.
سپس این خواننده صاحب سبك موسیقی سنتی قطعه شعری از حافظ با مطلع « ترسم كه اشك در غم ما پرده در شود/ وین راز سر به مهر به عالم ثمر شود» را اجرا و آن را به روح بلندآوازه این مداح و مرثیه خوان بزرگ تقدیم كردند.

** موسوی گرمارودی: سلیم سرمایه ملی بود
شاعر آیینی معاصر نیز در این بزرگداشت گفت: سلیم موذن زاده یك سرمایه ملی بود كه از میان ما رفت.
سید علی موسوی گرمارودی تاكید كرد: برای همه ذوات معصومین(ع) شعرهای فراوان دارم ولی صادقانه بگویم كه هرچه برای حضرت زینب(س) گفته ام بعد از شنیدن و تحت تاثیر صدای ملكوتی و یگانه این بزرگمرد بوده است.
وی افزود: سعادت دیدار نزدیك او را نداشتم ولی از طریق تلویزیون و ضبط و پخش خانه صدای ایشان را دنبال كرده ام و بهترین عزاداری های عمرم را با شنیدن صدای آن بزرگوار انجام داده ام.
شاعر خط خون گفت: من شعر «دخت علمدار را نتوان دست بست» را تحت تاثیر «غم قهرمانی» مدح حضرت زینب(س) او گفتم كه انصافا صدایشان سحرانگیز و لحنش شیرین بود.
وی ادامه داد: وقتی قطعه «زینب زینب» استاد موذن زاده را با خانواده ام شنیدم به پهنای صورت اشك ریختیم و این شعر را سرودم. «ای فلق عصمت و خورشید حق/ حیدر كراری اگر زینبی» و این معنای همان تعبیر «غم قهرمانی»بود كه او به تركی درباره حضرت زینب(س) با تمام وجود می خواندند.

** فاضل نظری: نغمات موذن زاده جاودانه است
معاون حوزه هنری نیز در بخشی از مراسم گفت: استاد موذن زاده یك چهره درخشان فرهنگی و حتی هنری بود.
فاضل نظری افزود: شاید این جمله غیرقابل انكار باشد كسانی كه ورق های عمرشان را در آتش عشق مقدس اهل بیت (ع) جاودانه كردند دری به پری خانه جاودانگی سرودند.
وی ادامه داد: امروز ایرانیان وقتی گردهم می ایند تا علاقه خود را به او نشان دهند ما بیشتر از همیشه به بزرگی او ایمان می اوریم.
شاعر معاصر گفت: نغمات جاودانه موذن زاده از یادها نخواهد رفت و جاودانه تر خواهد ماند.

** علی انسانی: سلیم برای ایران است نه اردبیل
مداح و شاعر برجسته اهل بیت(ع) نیز گفت: سلیم در ذاكری، شان و جایگاه خاص خودش را داشت.
علی انسانی افزود: سلیم فقط برای اردبیلی ها و آذری ها نیست او متعلق به همه ایران است.
وی تصریح كرد: كسانی كه به موسیقی اصیل و غنی پارسی اشراف دارند می دانند كه او در مرصع خوانی، مركب خوانی و سایر آوازها متبحر بود.
این ذاكر شهیر خاطرنشان كرد: شیفته عزاداری سلیم و آیین های مخصوص عزاداری آذری ها برای سالار شهیدان هستم.

** علی معلم دامغانی: صدای سلیم آنچنان بود كه در افسانه ها می گویند
در بخش دیگری از این مراسم ویدیویی پخش شد كه در آن رییس فرهنگستان هنر گفت: موهبت الهی است كه فردی در این سن و سال چنین حنجره رسایی داشت.
علی معلم دامغانی تاكید كرد: صدا و تسلط سلیم موذن زاده آنچنان بود كه در محافل افسانه ای قدیم می گفتند و روایت می كردند.
وی ادامه داد: این صدا آنقدر در آنسوی رود ارس طرفدار دارد كه ما را شگفت زده كرده است.
رییس اسبق واحد موسیقی صدا و سیما تاكید كرد: او مرصع خوان بود بدین معنی كه مرصع خوانان كسانی هستند كه به موسیقی و اشعار عربی، تركی و فارسی استیلا و تسلط دارند و هر سه را دقیق و كامل می خوانند.
وی ادامه داد: شیعیان هم غالبا ترك، فارس و عرب زبان هستند و او بر هر سه تاثیر داشت. ای كاش از موهبت صدا و علم و فرهیختگی این خاندان بزرگ باز هم در نسل های بعد بهره مند می شدیم.

** حضور چهره های فرهنگی و هنری
در این مراسم چهرهایی چون میرطاهر مظلومی، فاضل جمشیدی، علیرضا قزوه، ناصر فیض، اتابك نادری، محسن مومنی شریف، حجت الاسلام بیدار خلخالی، استاندار اردبیل و شمار زیادی از مسولان، شاعران، نویسندگان و علاقه مندان به «سلطان المداحین»ایران حضور داشتند.
در قسمت های دیگری از این مراسم پس از اجرای سراج و قرائت شعر گرمارودی، شهروز حبیبی از شاگردان استاد موذن و حاج علی انسانی و ودود موذن زاده فرزند مرحوم به اجرای برنامه پرداختند.
در بخش پایانی این آیین نیز از ودود موذن زاده خواننده، نقاش و مجسمه ساز و فرزند استاد سلیم موذن زاده اردبیلی توسط مرادخانی معاون هنری وزیر ارشاد، محسن مومنی شریف رییس حوزه هنری و مجید خدابخش استاندار اردبیل به عنوان تنها یادگار و بازمانده هنرمند و ادامه دهنده خاندان موذن زاده تجلیل شد.
آیین پاسداشت استاد سلیم موذن زاده اردبیلی با عنوان «مرصع خوان خورشید» به اهتمام وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی و بنیاد آفرینش های هنری نیاوران برگزار شد.
فراهنگ ** 3079 ** 1823 خبرنگار: علی اسدی ** انتشاردهنده: طاهره نبی اللهی
۰ نفر