۲۴ دی ۱۳۹۵، ۲۰:۳۰
کد خبر: 82385537
T T
۰ نفر
ساختمان ریسباف برای تبدیل به موزه بزرگ اصفهان در اختیار راه و شهرسازی قرار گرفت

اصفهان - ایرنا - مالكیت ساختمان قدیمی كارخانه ریسباف اصفهان برای تاسیس موزه بزرگ اصفهان از بانك ملی به وزارت راه و شهرسازی انتقال یافت .

به گزارش روز جمعه ایرنا، روابط عمومی استانداری اصفهان اعلام كرد: پس از سالها انتظار و با تلاش های استاندار اصفهان سرانجام قرارداد انتقال مالكیت كارخانه ریسباف برای ایجاد موزه بزرگ اصفهان امضا شد.
براساس این گزارش كه به نقل از استاندار اصفهان بر روی پایگاه اطلاع رسانی استانداری اصفهان منتشر شده آمده است: وزارت راه و شهرسازی برای تملك زمین و سازه میراثی آن ،‌بیش از 215 میلیارد تومان هزینه كرده است كه 160 میلیارد تومان آن با واگذاری مستغلات و مابقی بصورت نقدی به بانك ملی پرداخت شده است.
رسول زرگرپور با اشاره به اقدام های انجام شده برای حفظ كارخانه قدیمی ریسباف و انتقال مالكیت این بنا از بانك ملی به وزارت راه و شهرسازی برای تاسیس موزه بزرگ اصفهان گفت: احداث موزه ای بزرگ در شان كهن شهری همانند اصفهان كه عنوان پایتخت فرهنگ و تمدن ایرانی اسلامی را در اختیار دارد، از مطالبات اصلی و اساسی مردم نصف جهان و یكی از آرزوهای مدیریت ارشد استان بود.
رسول زرگرپور با بیان اینكه كارخانه قدیمی ریسباف به عنوان مناسب ترین محل برای تأسیس این موزه انتخاب شده است، گفت: پیگیری های انجام شده روز دوشنبه هفته گذشته ( 20 دی ) به ثمر نشست و انتقال كارخانه ریسباف با حضور وزیر راه و شهرسازی و مدیر عامل بانك ملی ایران در دفتر وزیر را ه و شهرسازی امضا شد.
وی اظهاركرد: این كارخانه به عنوان آخرین بازمانده از كارخانجات نساجی و بناهای تاریخی باقیمانده از عصر معماری، صنعتی و نمادی از فرهنگ، معماری ، مناسبات اجتماعی و تاریخی مردم در سده معاصر است.
استاندار اصفهان مساحت این كارخانه را هفت هكتار اعلام كرد و گفت: این مكان با دارا بودن چندین سازه مرغوب میراثی بهترین نقطه برای تاسیس موزه بزرگ شهر موزه اصفهان است كه در آینده نزدیك برای طراحی آن فراخوان صادر خواهد شد.
انتقال مالكیت این كارخانه به وزارت راه و شهرسازی برای تاسیس موزه بزرگ اصفهان یكی دیگر از گام های دولت تدبیر و امید در راستای توسعه و پیشرفت این استان به شمار می آید.
باتوجه به اینكه فرهنگ و هنر یكی از محورهای توسعه استان درنظر گرفته شده است، انتخاب كارخانه ریسباف به عنوان مكانی مناسب برای ایجاد موزه ای در خور و شان شهر موزه اصفهان كه برای نگهداری از آثار تاریخی و هنری بی بدیل خود موزه ندارد، اقدامی ارزشمند است كه در دولت تدبیر و امید تحقق یافت.
' ریسباف ' بازمانده ای از مجموعه كارخانه های نساجی اصفهان است كه در دوران پهلوی اول، اصفهان را به یكی از قطب های نساجی كشور تبدیل كرده بودند و تولیدات آنها بیرون از مرزهای ایران نیز طرفدارانی داشت.
در آن دوران، 10 كارخانه مهم در دو سوی حاشیه زاینده رود شكل گرفت كه در حاشیه شمالی زاینده رود كارخانه های « پشمباف »، « نختاب » و « رحیم زاده » و در حاشیه جنوبی زاینده رود، كارخانه های «نور»، «وطن»، «زاینده رود»، «شهرضای جدید»، «صنایع پشم»، «بافناز» و ««ریسباف»» احداث شد.
این كارخانه ها دارای ساختار ویژه ای بودند كه نمایانگر معماری صنعتی ایران در آن دوره است و از دیدگاه كارشناسان میراث فرهنگی حفظ بخش مهمی از این گنجینه با تغییر كاربری و استفاده بهینه، می توانست سرمایه مهمی برای نسل های بعدی باشد.
اما در چند دهه اخیر، بسیاری از آنها كه در شمار بناهای شاخص صنعتی ـ تاریخی كشور بودند، به دست سوداگران اقتصادی تخریب شدند.
البته بخشی از كارخانه «پشمباف» به صدا و سیمای جمهوری اسلامی مركز اصفهان و بخش باقی مانده از كارخانه «صنایع پشم» (كوشك میانی و سردر ورودی) به دبیرخانه شورای اسلامی شهر، تغییر كاربری پیدا كرد.
بنای صنعتی، تاریخی «ریسباف»، در نزدیكی «سی وسه پل» و زاینده رود، و در امتداد محور تاریخی چهارباغ، از موقعیت مكانی و ساختار مطلوب جهت تبدیل به كاربری های مورد نیاز شهر تاریخی اصفهان برخوردار است و از سال ها پیش دوستداران اصفهان خواستار حفظ این بنا و تبدیل آن به موزه بودند.
سرانجام بیش از چهار سال پیش، دوستداران اصفهان موفق شدند تا در جریان یكی از سفرهای هیات دولت زمینه تصویب مصوبه ای را فراهم آورند كه بموجب آن مقرر شد؛ بنای تاریخی ــ صنعتی «ریسباف» برای تبدیل شدن به موزه منطقه ای، به سازمان میراث فرهنگی واگذار شود.
پس از مدتی كوتاه، بانك ملی به عنوان مالك دولتی، درخواست لغو این مصوبه را به هیات دولت فرستاد كه در نتیجه، كمیسیون مستندسازی هیات وزیران با ریاست وزیردادگستری تشكیل شد و سرانجام با بررسی مستندات، درخواست ابطال این مصوبه رد شد و اعلام شد كه كارخانه «ریسباف» متعلق به شركت سرمایه گذاری بانك ملی نمی باشد، بلكه این ملك جزء دارایی های بانك ملی و در نهایت دولت است.
به این ترتیب مقرر شد كه به اقتضای زمان و نیاز فرهنگی و اجتماعی كشور با تصمیم هیات دولت و به پشتوانه قانون، این بنا در اختیار «سازمان میراث فرهنگی» قرارگیرد و سایر ارگان ها موظف به خضوع در برابر این مصوبه شدند.
با این وجود، این مصوبه با وجود پشتوانه های قانونی اجرا نشد و بانك ملی همچنان بر موضع خود پافشاری كرد و بنای تاریخی - صنعتی «ریسباف» را متعلق به كانون بازنشستگان بانك ملی و خود را فاقد قدرت واگذاری بنا به سازمان میراث فرهنگی دانست.
گرچه بر اساس مصوبات دولتهای قبل مقرر شده بود كه این كارخانه به عنوان ' موزه بزرگ اصفهان ' تغییر كاربری داده شود اما بنای یاد شده در تصرف و مالكیت بانك ملی ایران قرار داشت و این بانك به بهانه اینكه این مُلك متعلق به كانون بازنشستگان بانك ملی است، اجازه نمی داد اقدام عملی برای دراختیار گرفتن آن جهت طراحی موزه بزرگ اصفهان انجام شود.
اكنون پس از سه سال تلاش و مذاكره با مدیریت بانك ملی و وزارت راه و شهرسازی، مالكیت این كارخانه برای تاسیس موزه بزرگ اصفهان به وزارت راه و شهرسازی واگذار شد تا در مراحل بعدی با همكاری ادارات میراث فرهنگی، فرهنگ و ارشاد اسلامی و راه و شهرسازی كار مرمت، بازسازی و طراحی های جدید برای تاسیس موزه بزرگ اصفهان در این محل انجام شود.
تملك كارخانه ریسباف اصفهان، چهارمین وعده دولت تدبیر و امید در این استان است كه پس از بهره برداری از مصلا، ورزشگاه نقش جهان و مرحله نخست خط قطار شهری اصفهان، محقق شد.
كارخانه ریسباف اصفهان مربوط به دوره پهلوی است كه در سال 1381با شماره ثبت 6018 به عنوان یكی از آثار ملی ایران به ثبت رسید.
پ/8114/ 2093 ** خبرنگار: امیرحسین اكبری ** تنظیم و انتشار: اصغر دواتگر