۲۵ دی ۱۳۹۵، ۱۶:۳۴
کد خبر: 82386656
T T
۰ نفر
طراحي مجموعه تاريخي 'ريسباف' اصفهان به فراخوان بين المللي گذاشته مي شود

اصفهان- ايرنا- عضو هيات مديره شركت مادر تخصصي عمران و بهسازي شهري ايران گفت: طراحي معماري و كاربري مجموعه تاريخي كارخانه 'ريسباف' اصفهان به فراخوان بين المللي گذاشته و مسابقه اي در اين زمينه برگزار خواهد شد.

مالكيت مجموعه تاريخي و قديمي كارخانه ريسباف اصفهان براي تاسيس موزه بزرگ اصفهان 20 دي سالجاري از بانك ملي به وزارت راه و شهرسازي انتقال يافت.
'ريسباف' بازمانده اي از مجموعه كارخانه هاي نساجي اصفهان است كه در دوران پهلوي اول، اصفهان را به يكي از قطب هاي نساجي كشور تبديل كرده بود و توليداتش بيرون از مرزهاي ايران نيز طرفداراني داشت.
به گزارش ايرنا، عضو هيات مديره شركت مادر تخصصي عمران و بهسازي شهري ايران روز شنبه در نخستين بازديد از مجموعه تاريخي ريسباف پس از واگذاري مالكيت آن به وزارت راه و شهرسازي در جمع خبرنگاران گفت: ما رويكردي بين المللي براي اين مجموعه اتخاذ كرده ايم تا محلي براي نشان دادن هويت و تاريخ ايران به دنيا باشد.
هوشنگ عشايري افزود: پس از اعلام فراخوان و بررسي طرح هاي پيشنهادي از سوي مشاوران، طرح نهايي براي اين مجموعه تهيه و سپس اقدام به جذب سرمايه گذار با كمك بخش خصوصي مي شود.
عضو هيات مديره شركت مادر تخصصي عمران و بهسازي شهري ايران اظهار كرد: پس از جذب سرمايه گذار بمنظور مرمت، بهسازي و علميات اجرايي اين مجموعه، بهره برداري مناسب براي آن تعريف خواهد شد تا درهاي آن بر روي عموم مردم گشوده شود.
عشايري با بيان اينكه قالب(تم) اصلي اين مجموعه، ريسبافي و نساجي خواهد بود، تصريح كرد: ساير كاركردهاي شهري مانند فضاي فرهنگي، هتلينگ، رستوران، گالري هنري، فروشگاه و سالن هاي مُد با حفظ همه ساختارهاي تاريخي و بدون تعرض به معماري، آن در مجموعه ريسباف اصفهان نيز در نظر گرفته مي شود.
وي همچنين گفت: در سال هاي گذشته برخي از آثار تاريخي، صنعتي در شهر اصفهان بويژه از دوران پهلوي اول مورد بي مهري سوداگران قرار گرفت و بيشتر كارخانه ها تخريب و به مجموعه هاي مسكوني و تجاري و انتفاع فردي تبديل شد.
عشايري با بيان اينكه ريسباف، تنها كارخانه ريسندگي موجود در شهر اصفهان است كه هنوز به آن تعرض نشده است،افزود: از سال 93 با پبشنهاد مجموعه استان اصفهان از جمله استانداري و اداره كل راه و شهرسازي، تبديل اين مجموعه به يك فضاي عمومي شهري و موزه بزرگ بطور جدي پيگيري شد.
وي ادامه داد: رويكرد دولت يازدهم و وزارت راه و شهرسازي براي چنين مجموعه هايي باعث شد تا وزير راه و شهرسازي در سال 93 دستور حمايت جدي از اين طرح را صادر كند و سرانجام پس از كشمكش و مراوده هاي مختلف، انتقال اين مجموعه به وزارت راه و شهرسازي به امضاي مديران عامل بانك ملي و شركت مادر تخصصي عمران و بهسازي شهري ايران رسيد.
عشايري گفت: در طرحي كه براي اين مجموعه تدوين خواهد شد علاوه بر حفظ همه آثار معماري و هنري موجود، كاربري هايي براي ارائه خدمات عمومي نيز تعريف مي شود.
وي با تاكيد براينكه چنين طرحي در اين ابعاد و وسعت تاكنون در سطح كشور نداشته ايم، افزود: مجموعه وزارت راه و شهرسازي از چنين طرح هايي استقبال مي كند بطوريكه اكنون طرح هايي در يزد نيز در اختيار داريم.
سعيد اسلامي بيدگلي، عضو هيات مديره شركت مادر تخصصي عمران و بهسازي شهري ايران نيز در جمع خبرنگاران با بيان اينكه رويكرد دولت يازدهم در طرح هاي شهرسازي، شهروند محوري است، گفت: مجموعه تاريخي ريسباف در كلانشهر اصفهان از اهميت بسياري برخوردار و داراي كاركردهاي محلي، ملي و بين المللي است.
به گزارش ايرنا، وزارت راه و شهرسازي براي تملك زمين و سازه ميراثي مجموعه تاريخي ريسباف، ‌بيش از 215 ميليارد تومان هزينه كرده كه 160 ميليارد تومان آن با واگذاري مستغلات و مابقي بصورت نقدي به بانك ملي پرداخت شده است.
20 دي ماه جاري، قرارداد انتقال كارخانه ريسباف با حضور وزير راه و شهرسازي و مدير عامل بانك ملي ايران در دفتر وزير راه و شهرسازي امضاء شد.
بناي صنعتي، تاريخي ريسباف در نزديكي«سي وسه پل» و زاينده رود و در امتداد محور تاريخي چهارباغ، از موقعيت مكاني و ساختار مطلوب براي تبديل به كاربري هاي مورد نياز شهر تاريخي اصفهان برخوردار است.
از سال ها پيش، دوستداران اصفهان، حفظ اين بنا و تبديل آن به موزه را خواستار شده بودند.
اكنون پس از سه سال تلاش و مذاكره با مديريت بانك ملي و وزارت راه و شهرسازي، مالكيت اين كارخانه براي تاسيس موزه بزرگ اصفهان به وزارت راه و شهرسازي واگذار شده است تا در مراحل بعد با همكاري بخش هاي مختلف از جمله بخش خصوصي و اداره هاي ميراث فرهنگي، فرهنگ و ارشاد اسلامي و راه و شهرسازي، كار مرمت، بازسازي و طراحي هاي جديد براي تاسيس موزه بزرگ اصفهان در اين محل انجام شود.
تملك كارخانه ريسباف اصفهان، چهارمين وعده دولت تدبير و اميد در اين استان است كه پس از بهره برداري از مصلا، ورزشگاه نقش جهان و مرحله نخست خط قطار شهري اصفهان، محقق شده است.
تاسيس كارخانه ريسباف اصفهان مربوط به سال 1311 است كه در سال 1381 با شماره ثبت 6018 بعنوان يكي از آثار ملي ايران به ثبت رسيد.
ت/3011/6027 خبرنگار: آسيه معيني* انتشار: شكراللهي