۲۶ دی ۱۳۹۵، ۹:۴۷
کد خبر: 82387239
T T
۰ نفر

اجرای طرح بازیافت بخار بنزین در اصفهان

۲۶ دی ۱۳۹۵، ۹:۴۷
کد خبر: 82387239
اجرای طرح بازیافت بخار بنزین در اصفهان

اصفهان- ایرنا- با اجرای طرح بازیافت بخاربنزین بیش از 177 هزار لیتر بنزین در تأسیسات انبار نفت شهید محمد منتظری اصفهان بازیافت شد و به چرخه عرضه برگشت.

به گزارش ایرنا، شركت ملی پخش فرآورده های نفتی منطقه اصفهان روز یكشنبه اعلام كرد: طرح بازیافت بخار بنزین به روش كربن اكتیو (carbon active vapor recovery) امسال در تأسیسات انبار نفت شهید منتظری اصفهان بهره برداری شد و از 20 آبان تا 15 دی بیش از 177 هزار لیتر بنزین بازیافتی حاصل از بخاربنزین مجدد به چرخه عرضه برگشته است.
معاون فنی عملیاتی شركت ملی پخش فرآورده های نفتی منطقه اصفهان گفت: طرح مذكور با روش جذبی برای نخستین بار در كشور و به عنوان آزمایشی (پایلوت) در تأسیسات انبار نفت شهید منتظری اجرا شده است.
فضل الله اكبری افزود: طرح بازیافت بخار بنزین در اصفهان طبق بررسی كارشناسان وزارت نفت و سازمان محیط زیست از بهره وری و موفقیت چشمگیری برخوردار بوده است.
اكبری گفت: با توجه به مجاورت انبار نفت شهید محمد منتظری با شاهین شهر، بختیاردشت و شهرك شهید محمد منتظری، كاهش میزان آلاینده های شیمیایی ناشی از تبخیر برش های سبك فرآورده های نفتی در هنگام بارگیری در راستای كاهش آلودگی های زیست محیطی یكی از اهداف اصلی این طرح است.
معاون فنی عملیاتی شركت ملی پخش فرآورده های نفتی منطقه اصفهان افزود: از لحاظ بهداشتی نیز با توجه به حجم قابل توجه بارگیری بنزین و میزان چشمگیر بخار حاصله در حین فرآیند بارگیری این فرآورده، اجرای این طرح گامی بزرگ در راستای ارتقای سلامت كاركنان است.
وی ادامه داد: همچنین از لحاظ اقتصادی انتظار می رود با رسیدن میزان مطلوب بازیافت بخار كه 1.5 لیتر در ازای هر یكهزار لیتر بارگیری است، هزینه اجرای طرح پس از 2 سال برگشت می شود.
اكبری هزینه اجرای این طرح را 92 میلیارد و 455 میلیون ریال اعلام و خاطرنشان كرد: میزان متوسط بارگیری در هر 24 ساعت، هشت میلیون لیتر است كه میزان مورد انتظار بازیافت 12 هزار لیتر و بهره وری اقتصادی بازیافت در هر 24 ساعت (هر لیتر بنزین 10 هزار ریال) 120 میلیون ریال و مدت زمان استهلاك هزینه اجرای طرح 770 روز است.
انبار نفت شهید محمد منتظری در شمال كلانشهر اصفهان و درجوار پالایشگاه اصفهان با ۶۵ هكتار مساحت از انبارهای استراتژیك و مهم شركت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران است كه وظیفه سوخت رسانی به سراسر كشور را به عهده دارد.
این انبار دارای ۱۲۴ بازوی بارگیری است و روزانه یكهزار و ۵۰۰ دستگاه نفتكش با استفاده از ۳۲ دستگاه پمپ در آن بطور شبانه روزی فعالیت و بارگیری و نیاز مصرف كنندگان عمده، صنایع و مجاری عرضه را تامین می كنند.
د/3011/ 6022 خبرنگار: آسیه معینی - انتشار دهنده : مسعود عمادی
۰ نفر