۲۶ دی ۱۳۹۵، ۱۲:۲۴
کد خبر: 82387520
T T
۰ نفر
معاون استاندار خراسان شمالی: بانك ها تسهیلات طرح های بررسی شده را پرداخت كنند

بجنورد- ایرنا- معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار خراسان شمالی از بانك ها خواست تا 20 روز آینده تمامی تسهیلات طرح های بررسی شده در نشست كارگروه تسهیل را پرداخت كنند.

محمود دلپسند یكشنبه در نشست كارگروه تسهیل و رفع موانع تولید استان اظهار داشت: بانك های ملت، سپه، توسعه تعاون و صنعت معدن مكلف هستند تا اعتبار مورد نیاز برای طرح هایی كه در این نشست مورد بررسی قرار گرفته را تا 15 بهمن ماه، پرداخت كنند.
به گفته وی حدود 70 درصد از طرح هایی كه تقاضای دریافت تسهیلاتشان در این كارگروه دچار مشكل شده بود، بار دیگر به جریان افتاده و در حال حل شدن است.
معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار خراسان شمالی در بخش دیگر سخنان خود با بیان اینكه فعلا شرایط برای اعطای تسهیلات ارزان قیمت به واحدهای صنعتی بویژه واحدهای بزرگ وجود ندارد گفت: تولیدكنندگان منتظر تسهیلات ارزان قیمت نباشند.
دلپسند اظهار داشت: تسهیلات ارزان قیمت تنها در شرایطی، اعطا می شود كه نمونه آن پرداخت این تسهیلات به طرح های روستایی و از طریق بانك سیناست و طرح های تحت شمول برخورداری از این طرح ها محدود بوده و البته سقف این تسهیلات نیز پایین است.
وی تصریح كرد: بنابر این طرح های بزرگ صنعتی و تولیدی هرگز خود را معطل مهیا شدن شرایط برای برخورداری از تسهیلات ارزان قیمت و یارانه دار نكنند.
وی افزود: اكنون بهترین شرایط، همان شرایطی است كه كارگروه تسهیل و رفع موانع تولید مهیا كرده و تلاش داریم تا مشكلات بانكی تولیدكنندگان در این كارگروه حل شود.
دلپسند تاكید كرد: تولیدكنندگان كه نیاز به دریافت اعتبار تسهیلاتی هستند و از این كارگروه مصوبه دارند، نسبت به دریافت این كمك های اعتباری اقدام كنند تا زودتر وارد چرخه تولید و بازار شوند زیراكه به هر میزان كه زودتر وارد بازار شده و بازار را به دست گیرند، بهتر و سریع تر به سود مورد نظر دست پیدا می كنند.
در این نشست، آخرین وضعیت اعطای تسهیلات رونق به واحدهای تولیدی كه به بانك های سپه، ملت، توسعه تعاون و صنعت معدن معرفی شده بودند بررسی شد و مشكلات موردی برای رد این درخواست ها نیز مورد بررسی قرار گرفت.

از 433 واحدهای صنعتی استان خراسان شمالی 37 درصد غیرفعال است كه 67 درصد واحدهای این استان نیز فعال و نیمه فعال هستند و بخش های فعال نیز با كمتر از 50 درصد ظرفیت اسمی فعالیت می كنند.
در استان خراسان شمالی افزون بر 300 واحد تولیدی صنعتی با سرمایه گذاری 13 هزار میلیارد ریالی و اشتغال 11 هزار نفر فعالیت دارند كه سهم معدن در بخش سرمایه گذاری حدود 15 درصد و اشتغال نیز حدود 10 درصد است.
به گزارش ایرنا، سهم اشتغال در این استان در سه بخش كشاورزی با 39.6 درصد، صنعت با 24.3 درصد و خدمات 36.1 درصد است.
سهم این استان در حوزه كشاورزی بیش از میانگین كشور است اما در حوزه صنعت و خدمات پایین تر است.
هم اكنون خراسان شمالی 940 هزار نفر جمعیت دارد.
6042 انتشاردهنده: سیدحسین قدسی