۲۶ دی ۱۳۹۵، ۱۷:۳۳
کد خبر: 82388093
T T
۰ نفر
یك قلاده پلنگ نابالغ در جنگلهای سیاهكل، طعمه پلنگ بالغ شد

لاهیجان - ایرنا - رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان سیاهكل گفت: یك قلاده پلنگ نابالغ در جنگلهای شكار ممنوع دیلمان و درفك، طعمه یك پلنگ بالغ دیگر شد.

جعفر میرزایی روز یكشنبه به خبرنگار ایرنا اظهار كرد: پنجشنبه هفته گذشته پس از دریافت گزارش های مردمی مبنی بر مشاهده لاشه دریده شده یك پلنگ نابالع در منطقه شكار ممنوع دیلمان و درفك، با حضور در منطقه و مشاهده آناتومی و كالبدشكافی لاشه، مشخص شد كه این توله پلنگ به دلیل تجاوز به قلمرو پلنگی دیگر، طعمه قرار گرفته و كشته شده است.
وی افزود: هر پلنگ بالغ به محدوده مشخصی به عنوان قلمرو نیاز دارد و نسبت به حفاظت و حراست از آن بسیار حساس است و ورود این پلنگ كم تجربه و نابالغ به قلمرو پلنگ بالغ، موجب مرگ و خورده شدن وی شده است.
رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان سیاهكل با اشاره به نقش پلنگ در بوم‌شناسی ادامه داد: پلنگ تنها گربه سان باقی مانده جنگلهای هیركانی محسوب می شود كه نسل آن به دلیل تجاوز انسان به زیستگاه این جانور ، در معرض خطر قرار گرفته است.
وی تصریح كرد: با كاهش نسل این جانور با ارزش، زنگ خطر برای طبیعت و جنگل به صدا درآمده است و باید همگان برای حمایت از آن كمك كنند.
میرزایی گفت: شمار این گونه پلنگ در جنگلهای شكار ممنوع دیلمان و درفك اندك است و با كاهش آن، تعداد گراز كه پلنگ كنترل كننده طبیعی آن بشمار می رود، در منطقه افزایش یافته و مشكلاتی برای مزارع حاشیه جنگلها ایجاد كرده است.
وی از تمامی مردم خواست برای حفاظت از جانوران حمایت شده بویژه پلنگ در صورت مشاهده هرگونه موردی، این اداره را از طریق شماره تلفن 42322089 در جریان بگذارند و همكاری های لازم را انجام دهند.
شهرستان سیاهكل با دو بخش مركزی و دیلمان در 55 كیلومتری شرق مركز استان گیلان واقع است.
خبرنگار : فرهاد نظرپور ** انتشار دهنده: كبیری
6029/2007