كمبود نقدینگی، مشكل مهم شركت های كوچك و متوسط/امكان تامین مالی از طریق بازار سرمایه

تهران- ایرنا- مدیرعامل فرابورس با بیان این كه مهمترین مساله شركت های كوچك و متوسط(SME)، كمبود نقدینگی و عدم شفافیت مالی است، گفت: علاوه بر شركت های بزرگ، اكنون شركت های اس.ام.ایی نیز می توانند از طریق بازار سرمایه تامین مالی كنند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، امیر هامونی عصر امروز (یكشنبه) در نشست معرفی بازار شركت های كوچك و متوسط (SME)، به جایگاه شركت های اس.ام.ایی در اقتصاد اشاره كرد و افزود: شركت های كوچك و متوسط 45 درصد از اشتغال و 16 درصد از تولید ناخالص داخلی كشور را در اختیار دارند.
مدیرعامل فرابورس به انتقاد فعالان اقتصادی از نبود بازاری برای اس.ام.ایی ها اشاره كرد و اضافه كرد: پیش از این انتقاداتی مبنی بر اختصاص بازار سرمایه به شركت های بزرگ و بی توجهی به شركت های كوچك مطرح می شد، اما اكنون این بازار در فرابورس راه اندازی شده و می توانند از این بازار، تامین مالی كنند.
هامونی با بیان اینكه حدود 100 شركت اس.ام.ایی در مدت 2 ماه برای ورود به این بازار، درخواست داده اند، گفت: ورود این شركت ها به بازار سرمایه، مزایای زیادی را برای اقتصاد كشور و شركت های متقاضی به دنبال دارد.
مدیرعامل فرابورس به عدم آشنایی بسیاری از مدیران شركت های كوچك و متوسط نسبت به الزامات فعالیت در بازار سرمایه اشاره كرد و ادامه داد: به سبب عدم شناخت، این شركت ها در زمان ورود به بازار سرمایه با شوك مواجه می شوند، كه برای رفع این مشكل، توجه به نقش مشاوران پذیرش، ضروری است.
هامونی همچنین با تشریح جزئیات درخواست شركت ها برای ورود به بازار فرابورس، گفت: از هشت سال پیش تاكنون، 511 شركت درخواست پذیرش در فرابورس را داشته اند كه 80 درصد آنها نتوانسته اند به بازار فرابورس راه یابند.
مدیرعامل فرابورس با بیان اینكه تاكنون 67 شركت در بازار اول و 111 شركت در بازار دوم فرابورس پذیرش شده اند، افزود: در 9 ماهی كه از امسال می گذرد نیز 75 شركت جدید درخواست پذیرش داده اند.
به گزارش ایرنا، بنگاه‌های كوچك و متوسط (small and medium-sized enterprises) در مقابل صنایع بزرگ قرار می‌گیرند و نسبت به آن ها مزایایی دارند.
از جمله مزایای بنگاه های كوچك و متوسط، ارزش افزوده، نوآوری، اشتغال‌آفرینی و انعطاف‌پذیری بیشتر است.
تاكنون شركت های بزرگ امكان حضور را در بازار سرمایه ایران داشته اند، اما با رفع محدودیت های ساختاری، شركت های كوچك و متوسط نیز می توانند با ورود به فرابورس از فرصت های تامین مالی در این بازار برخوردار شوند.
اقتصام**2022** 2023** خبرنگار: میثم طاهری ** انتشاردهنده: لطیف نكوئی
۰ نفر