۲۶ دی ۱۳۹۵، ۱۹:۰۷
کد خبر: 82388207
T T
۰ نفر
نتايج اوليه نخستين كاوش باستان شناسان ايراني در جندي شاپور دزفول

دزفول - ايرنا - نتايج اوليه نخستين كاوش باستان شناسان ايراني در محوطه باستاني جندي شاپور دزفول تشريح شد.

شهر باستاني جندي شاپور با 800 هكتار وسعت در 12 كيلومتري شهر دزفول در مجاورت روستاي اسلام آباد واقع است.
نخستين دانشگاه جهان به دستور شاپور اول ساساني حدود 1800 سال پيش در اين شهر كه اكنون بقايايي از آن بر جاي مانده تاسيس شد.
مدير پايگاه گندي شاپور و ايوان كرخه روز يكشنبه در گفت و گوي اختصاصي با خبرنگار ايرنا گفت: نخستين كاوش هاي باستان شناختي در عرصه باستاني گندي شاپور دزفول بطور رسمي از چند روز گذشته توسط باستانشناسان ايراني آغاز شده و 2 گمانه ايجاد شده است.
يعقوب زلقي افزود:گمانه هاي ايجاد شده در تپه و دشت در وسط عرصه جندي شاپور صورت گرفته و تاكنون انبوهي از سنگ ،سفال و آجر وديگر يافته هاي باستان شناسي يافت شده كه حكايت از وجود سازه هايي در اين گمانه مي باشد.
وي با اشاره به اينكه در اين كاوش سنگ هاي قلوه اي بزرگ و كوچك فراواني به ابعاد مختلف يافت شده است گفت:وجود آجرهاي شكسته و سالم در ابعاد مختلف،سفال هاي بسيار زياد در ارتباط با كاربردهاي آشپزخانه وكارگاهي ، تخته سنگ و قلوه سنگ ،كف فرش و وجود سنگ هاي خاص در اين محوطه احتمال وجود فضاي مسكوني و اداري در اين گمانه دارد ولي اطلاعات بيشتر در اين خصوص منوط به ترانشه هايي بيشتر و بزرگتر در مكان هاي مختلف عرصه جندي شاپور است.
زلقي در گفت و گو با خبرنگار ايرنا با تاكيد بر اينكه تصميم گيري در خصوص تعداد ترانشه و اطلاعات دقيق تر نيازمند زمان و تجزيه و تحليل كارشناسي است اظهار كرد:انبوه سنگ هاي بزرگ يافت شده كه تخريب شده و به صورت آوار مي باشند حكايت از احتمال بروز اتفاقاتي غيرطبيعي در اين محوطه باستاني دارد .
زلقي افزود: اشياء و آثار منقولي چون سفال و پيكرك كه در اين كاوش كشف مي شوند از سوي سرپرست كاوش بعضا تحويل موزه ملي شده و آثاري كه نياز به مطالعه دارند پس از مطالعه به محل قبلي خود بازگردانده مي شوند.
مدير پايگاه گندي شاپور و ايوان كرخه با بيان اينكه اين كاوش در راستاي برگزاري كنگره بين المللي جندي شاپور انجام مي شود افزود: هدف از اين كاوش دست يابي به اطلاعاتي تازه در رابطه با ساختار دانشگاه و بيمارستان تاريخي گندي شاپور مي باشد تا بتوان به سر نخ هايي تازه در اين محوطه باستاني دست يافت.
در سال 1961 ميلادي 2 باستانشناس آمريكايي در سطح بسيار محدود و در حد چند گمانه در جندي شاپور گمانه زني كرده و اهميت اين محوطه باستاني را بيان كرده اند .
از سوي پژوهشگاه باستانشناسي سازمان ميراث فرهنگي ، صنايع دستي و گردشگري يك تيم باستانشناس به سرپرستي دكتر يوسف مرادي از 18 ديماه وارد دزفول شده و كاوش هاي باستان شناسي در عرصه جندي شاپور را آغاز كردند.
دانشگاه جندي شاپور واقع در محوطه باستاني شهر جندي شاپور دزفول كه اكنون تنها بقايايي از آن برجا مانده است و نخستين مركز علمي جهان در زمان ساسانيان بود كه رشته هاي پزشكي، فلسفه و نجوم در آن تدريس مي شد.
به گزارش ايرنا دانشگاه گندي شاپور در عصر خود معتبرترين مركز علمي جهان بود كه رشته هايي چون پزشكي و نجوم در آن تدريس مي شد. آثار برجاي مانده اين شهر در 24 شهريور سال 1310 به شماره 46 در رديف آثار ملي به ثبت رسيد.
كنگره بين المللي جندي شاپور بهمن ماه امسال در دزفول برگزار مي شود.
دزفول داراي آثار ارزشمند باستاني از دوره هاي مختلف تاريخ مي باشد.
تپه هاي چغاميش دزفول با قدمتي هشت هزار ساله گنجينه اي از تمدن اند كه به شماره 487 در فهرست آثار ملي ايران به ثبت رسيده اند.
چغاميش به عنوان يكي از نخستين محل هاي خط و كتاب بشر در جهان شناخته شده است.
7278/6068
خبرنگار:رقيه كردي-انتشار:محمدعلي فريدپناه