۱۰ خرداد ۱۴۰۲، ۲۰:۰۳
کد خبرنگار: 2201
کد خبر: 85128297
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

جندی شاپور نقش بسزایی در توسعه تمدن بشری داشته است

دزفول-ایرنا- نماینده مردم دزفول در مجلس شورای اسلامی با اشاره به پیشینه تاریخی جندی شاپور گفت: جندی شاپور نقش بسزایی در توسعه تمدن بشری داشته است.

به گزارش ایرنا، سیداحمد آوایی روز چهارشنبه در نشستی که با حضور اعضای کمیته فرهنگ و تمدن شورای عالی انقلاب فرهنگی در سالن جلسات دانشگاه جندی شاپور دزفول برگزار شد با بیان اینکه علما با نشر فرهنگشان مردم را تربیت کردند گفت: پس از انقلاب یک مشکل در کشور به ویژه مناطق جنگی وجود داشته و به میراث فرهنگی دقت نشده است در واقع برخی افراد تصور کردند میراث فرهنگی رقیب زیارتگاه هاست.
وی با اشاره به سر در دانشگاه باستانی جندی شاپور که نوشته شده دانش و فضیلت برتر از بازو و شمشیر است افزود : دانشگاه ها خط مقدم فعالیت های فرهنگی هستند و ضرورت دارد نسبت به این موضوع برنامه‌ریزی شود.
نماینده دزفول با اشاره به وجود اولین دانشگاه جهان در دزفول اظهار کرد: علم اندوزی در دزفول از دیرباز از اهمیت بالایی برخوردار بوده و باید تقویت شود.


آوایی به نقش جندی‌شاپور در توسعه تمدن بشری به ویژه تمدن‌های مختلف و دستاوردهای کم نظیر این نهاد علمی در رشد و توسعه‌ی علم در جهان پرداخت و گفت: برگزاری کنگره بین‌المللی جندی‌شاپور با هدف نقش و تأثیر دانشگاه جندی‌شاپور باستان در شکل‌گیری و توسعه مراکز علمی جهان به منظور احقاق حق علمی ایرانیان و تأثیرات ایران در رشد و اعتلای فرهنگ بشری و با رویکرد تقویت خود باوری ملی و افزایش نفوذ علمی و فرهنگی ایران در مجامع بین‌المللی باید بهترین شکل ممکن انجام شود.
نماینده دزفول در مجلس گفت: جنگ تحمیلی خسارت های زیادی به کل کشور به ویژه خوزستان وارد کرد، حضور افراد خوش‌فکر، دانشمند و دلسوز موجب دلگرمی و جبران مافات می شود تا میراث فرهنگی را زنده کنیم و به نسل جوان نشان دهیم.
وی با بیان اینکه در زمینه فرهنگی در کشور کار نشده گفت: در راستای تقویت میراث فرهنگی از هیچ تلاشی دریغ نخواهیم کرد.
رئیس دانشگاه صنعتی جندی شاپور دزفول نیز گفت: جمع آوری داده ها، اطلاعات و میراث گذشته به یک دغدغه ملی و بین المللی تبدیل شده است.
مهدی بدیعی افزود: زحمات و کارهای زیادی در این خصوص انجام شده در مرحله ای قرار داریم اکنون باید این میراث گرانبها را احیا کنیم، باید از این جمله بگذریم که جندی شاپور داشتیم باید بگوییم جندی شاپور داریم.
وی با بیان اینکه دزفول از دیرباز مهد اولین ها بوده و علمای بسیاری داشته گفت: دزفول قبل از انقلاب و دوران دفاع مقدس پیشتاز بوده وهمین امر باعث شده دزفول به پایتخت مقاومت تبدیل شود این تلاش ها باید استمرار داشته باشد.
رئیس دانشگاه صنعتی جندی شاپور دزفول اظهارکرد: رویکرد ما نسبت به دزفول شهری دانشگاهی است، ورود به تمدن سازی مورد توجه ماست و باید یک تجربه انسانی تمدن ساز داشته باشیم .
بدیعی بر ضرورت حفظ این میراث گرانمایه تاکید کرد و افزود: باید یک الگوی موفق برای تمدن جمهوری اسلامی داشته باشیم، علم و دانش می تواند الگوی شهر دانشگاهی باشد.
وی تاکید کرد: باید دزفول را به عنوان یک شهر دانشگاهی معرفی کنیم و برنامه های مستمری داشته باشیم، کنگره ها بهانه ای برای پالایش و رسیدن به اهداف باشد.
بدیعی گفت: در مراحل قبل سه کنگره برگزار شده، در استمرار آن اسفندماه با همکاری دغدغه مندان چهارمین کنگره را برگزار خواهیم کرد.

جندی شاپور نقش بسزایی در توسعه تمدن بشری داشته است

رئیس دانشگاه علوم پزشکی دزفول نیز گفت: سابقه جندی شاپور به پزشکی برمی گردد که بخش مهمی از این دانشگاه است، در کنگره چهارم باید دستاوردهای سه کنگره قبل رونمایی شود و به ارائه مقالات محدود نشود.
علیرضا خسروپناه افزود: اگر بخواهیم ادامه دهنده این راه باشیم باید مولفه هایی که باعث شد جندی شاپور معرفی شود را اعلام کنیم.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی دزفول نیز گفت: دزفول سرشار از میراث فرهنگی، شناسنامه و هویت هر ملتی است و ملتی که میراث فرهنگی ندارد هویت ندارد.
حمیدرضا خادم افزود: میراث فرهنگی وظیفه خود را در زمینه مرمت، پژوهش و واکاوی در زمینه های میراث فرهنگی انجام می دهد و امیدواریم در کنار دانشگاه جندی شاپور که شروع کرده بتواند به اهداف پژوهشی که آغاز شده برسد.
وی افزود: تفاهم نامه ای با دانشگاه جندی شاپور دزفول بسته شده تا از کمک های دانشگاه در زمینه پژوهش، کاوش ها و برداشت ها استفاده شود.
وی گفت: دزفول ۱۷۲ اثر ثبت ملی دارد و آثار بسیاری نیز در شرف ثبت هستند.
رئیس پایگاه جندی شاپور دزفول نیز گفت: محوطه تاریخی گندی شاپور چهار هزار هکتار وسعت دارد، بعد از انقلاب در این پهنه وسیع حداقل اقداماتی انجام شده البته برگزاری کنگره ها کمک زیادی کرد.
یعقوب زلقی تقاضا کرد: همراه با برگزاری کنگره اتفاقا خوبی نیزدر محوطه گندی شاپور بیفتد چرا که بودجه میراث محدود است در سال ۱۴۰۰، فقط ۲۵۰ میلیون تومان برای مدیریت جندی شاپور جذب شد.
وی از مسوولان مربوطه خواست درصدی از اعتباری که اختصاص می یابد برای ساماندهی محوطه اختصاص یابد.
این مقام مسوول افزود: علاوه بر کاوش، حفاظت و مرمت از اهمیت بالایی برخوردار است که بخاطر مسایل مالی مغفول مانده اند.
وی با بیان اینکه جندی شاپور در ۲۰ حوزه سرآمد است اظهار امیدواری کرد بتوانیم جنبه های مختلف را مدنظر قرار دهیم.

سیدباقر موسوی فخر یک عضو شورای شهر دزفول نیز گفت: سیاست ها به گونه ای باشد که به برگزاری کنگره بسنده نشود و اقدامات گسترده تر باشد.
وی افزود: شورای شهر نیز از هر حمایتی در این راستا دریغ نخواهد کرد.
حجت الاسلام مهدی زارع نماینده دفتر نهاد رهبری در دانشگاه جندی شاپور دزفول نیز گفت: سه کنگره قبلا برگزار شده باید با توجه به تجارت کسب شده اقدامات بعدی را انجام داد.
وی افزود: در برنامه های قبل جوانان غایب بودند باید کارگروهی برای جلب نظر جوانان تشکیل شود تا جوانان را نیز دخیل کنیم.
وی افزود: اگر دشمن در حال تلاش برای دوگانگی بین اسلامیت و ایرانیت است باید این شکاف را برداریم تا شاهد رضایتمندی بیشتری باشیم.
رضا طیب طاهر نماینده دفتر امام جمعه دزفول نیز گفت: پیگیری و حمایت های لازم از برگزاری این کنگره از طریق ائمه جمعه انجام می شود.
وی به فعالیت انجمن نجوم دزفول نیز اشاره کرد و افزود: طرح تحقیقاتی در دست تهیه داریم که در کنار کنگره احیا خواهد شد.
غلامعلی باغبان کوچک نماینده میراث فرهنگی دزفول نیز گفت: برای تخلیه کشاورزانی که به صورت موقت در محدوده جندی شاپور کشت می کنند در سال‌های گذشته ۲۰۰ هکتار زمین معوض گرفتیم که باید همکاری لازم در این خصوص انجام شود.

به گزارش ایرنا، تعدادی از اعضای کمیته فرهنگ و تمدن شورای عالی انقلاب فرهنگی با حضور در دزفول از آثار تاریخی چون جندی شاپور دیدن کردند.

دانشگاه جندی شاپور که اکنون تنها بقایایی از آن در اطراف شهر دزفول برجا مانده در عصر ساسانیان در یکهزار و ۷۵۰ سال پیش، نخستین و معتبرترین مرکز علمی جهان بود که رشته های پزشکی، فلسفه و نجوم در آن تدریس می‌شد.
طبق مستندات تاریخی موجود در شهر باستانی جندی شاپور، نخستین نظام نامه آموزش عالی جهان در این دانشگاه شکل گرفته است.
نخستین دانشگاه جهان به دستور شاپور اول ساسانی در این شهر تاسیس شد.
شهر باستانی جندی شاپور با ۸۰۰ هکتار وسعت در ۱۲ کیلومتری شهر دزفول در مجاورت شهر تازه تاسیس جندی شاپور واقع است.
آثار برجا مانده این شهر در ۲۴ شهریور سال ۱۳۱۰ به شماره ۴۶ در ردیف آثار ملی به ثبت رسید.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha